Co všechno ustojí Cybertruck? Majitelé ho topí, střílí na něj z brokovnice… a Elon Musk tleská

Tesla o Cybertrucku mluví jako o voze schopném ustát leckterá nebezpečí. Jaká? To se rozhodlo otestovat již několik jeho nových majitelů.

cyber

Foto: CzechCrunch

Co všechno dokáže ustát Cybertruck?

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla od počátku prezentovala svůj hranatý pick-up Cybertruck jako nedobytnou pevnost, která bude schopna ustát téměř cokoliv. A tak se není čemu divit, že zákazníci výroky Elona Muska o nezdolnosti futuristického vozu chtějí otestovat. Do jaké míry se ze strany Tesly jedná jen o marketingové řeči, zkoušejí například pomocí brokovnic, automatických pušek i na zcela zatopených silnicích.

Zatím vůbec nejpřísnější test provedl streamer Adin Ross, který zveřejnil video, v němž zkouší odolnost ocelové karoserie svého Cybertrucku vůči síle vypálených projektilů. Na pomoc si k tomu vzal celý arzenál útočných pušek, nechyběla ani brokovnice či pistol, přičemž ze všech střílel na boční dveře vozu. Z videa je patrné, že ani jeden z vypálených projektilů z brokovnice a automatické pušky neprošel skrz, až na jeden, který se trefil přímo do spáry mezi předními a zadními dveřmi. Trefil B sloupek, nicméně i ten vypadá relativně v pořádku.

Projektilům se podařilo ocelí proniknout až s použitím dalších typů zbraní, které již ve dveřích nadělaly poměrně slušnou paseku. Videa, které je kompletně celé dostupné na YouTube, si všiml i Elon Musk a okomentoval jej slovem „nice“. Spokojenost v otázce neprůstřelnosti vozu je na místě, nicméně v některých dalších ohledech se využití oceli jeví trochu problematicky.

Povrch kovové karoserie Cybertrucku totiž není ošetřen žádným lakem ani jinou ochranou vrstvou. Řada uživatelů si tak začala stěžovat, že se jim na voze dělá rez, pokud je delší dobu vystaven vlhkosti. Hned několik majitelů vozu ukázalo rezaté tečky a mapy na nechráněné oceli, která sice nese přídomek nerezová, to ale nutně neznamená, že se jí koroze vůbec netýká.

Sama Tesla o tomto problému ví, a dokonce o něm píše i v uživatelské příručce. V ní majitelům vozu radí odstranit z jeho povrchu látky, jako je mastnota, ptačí trus, dehet, posypová sůl či pryskyřice ze stromů. Tím vyjmenovává snad vše, co může řidič během cesty s vozem či při parkování na karoserii nabrat. Tesla však nabízí možnost nechat si Cybertruck už v továrně zabalit do ochranné vrstvy na bázi uretanu za příplatek pět tisíc dolarů (117 tisíc korun).

Zda si tuto příplatkovou službu dopřáli pánové z YouTube kanálu TechRax, nevíme, nicméně po jejich testu by určitě přišel vhod. Rozhodli se totiž otestovat voděodolnost pick-upu od Tesly na zaplavených silnicích. Na podobné situace je Cybertruck stavěný, má dokonce i speciální Wade Mode, který zvětší světlou výšku vozu na maximum a také ochrání baterii, aby se k ní nemohla dostat voda. I přesto Tesla raději upozorní řidiče, že vzdává veškeré odpovědnosti za škody, pokud se skutečně rozhodně se Cybertruckem do hlubších vod vydat.

Autoři videa se z jemného brodění postupně propracovali až k jízdě v opravdové hloubce, kdy šla voda i přes kapotu bezmála 1,8 metru vysokého Pick-upu. Ve všech případech však elektromobil dokázal zaplavenou zónou projet a z testu si odnesl relativně malé šrámy. Ty spočívaly jen v několika uvolněných plastech na podvozku a nefunkčním elektrickém ovládání rolety korby.

Na YouTube se objevilo i video, které testuje odolnost bočních okének vozu. I ty by měly mít schopnost odolat mechanickému poškození, která je na záběrech testována nárazy nejrůznějších míčků od tenisáku až po baseballový míč. A Cybertruck si v testu vede podstatně lépe než na své premiéře, kdy po nárazu ocelové koule zůstal v bočním okně roztříštěný pavouk.

Možná ještě zajímavější jsou ale testy schopností vozu procházet náročným terénem a jeho reálného dojezdu na jedno nabití. Co se první kategorie týče, některá ze zveřejněných videí ukazují, že majitelé bláznivého pick-upu nemusí mít strach zdolávat s ním i kopce plné výmolů a velkých skalisek. Cybertruck je bez problému vyveze vzhůru a pohodlně sveze i dolů.

Co se dojezdu týče, Tesla uvádí hodnoty 318 či 340 mil, tedy 511 kilometrů ve verzi Foundation Series s terénními pneumatikami či 547 kilometrů s celoročními pneumatikami v aero úpravě. Udávané hodnotě dal za pravdu web Edmunds EV Range, jejichž testování spočívalo v 11,5 hodinách za volantem, během kterých se Cybertruck proháněl po dálnicích i okreskách v nejrůznějších rychlostech. Závěrem testu byl dojezd 334 mil, tedy 537,5 kilometru na jedno nabití.

K odlišnému dojezdu však došli dva majitelé Cybertrucku, kteří čísla s ním spojená do detailu rozepsali na fóru Cybertruck Owners Club. Se svým pick-upem najeli přes 10 tisíc mil, tedy více než 16 tisíc kilometrů. Oba uvedli, že jejich vůz dokáže na plné nabití baterie ujet 206 mil (331 kilometrů) a na 80 procent kapacity baterie 164 mil (263 kilometrů).

Rozdíl mezi papírovou hodnotou dojezdu a realitou ukázal také test tvůrců kanálu Out of Spec Motoring. Ti při svém výjezdu nočním Texasem s plně nabitým Cybertruckem zaznamenali dojezd 254 mil, tedy přibližně 408 kilometrů. Nutno podotknout, že se test odehrával z velké části na dálnici při udržování konstantní rychlosti 112 km/h a v teplotě okolo 7 stupňů Celsia.