Coca-Cola je pořád největším plastovým znečišťovatelem. V Evropě ale začíná testovat lahve vyrobené z papíru
S trochou nadsázky prodávají společnosti jako Coca-Cola, PepsiCo nebo Nestlé primárně cukr v různých formách. Spolu s příjemnou drogou, jak se mnohdy cukru říká, od nich ale lidé po milionech kusů kupují i jeden z největších problémů pro životní prostředí: plast. Jeho možná největší producent, Coca-Cola, se chce pokusit s tím něco dělat, a proto začíná experimentovat s novou verzí lahví, jež je vyrobená z papíru. A prsty v tom má i tuzemský Rohlik.cz.
Ačkoliv papírová brčka znamenají ze všeho nejvíc frustraci kvůli jejich špatné odolnosti vůči tekutinám, podle nápojového giganta by lahve ze stejného materiálu mohly fungovat. Kdyby nefungovaly, lidé by si kolu nekoupili, takže se takového problému spotřebitelé nejspíš obávat nemusí. Silnou motivací ale pro Coca-Colu může být i fakt, že se už potřetí v řadě umístila na vrcholu největších plastových znečišťovatelů.
Používání zejména jednorázových plastů má na životní prostředí obrovský dopad. Podle studie Světového fondu na ochranu přírody z roku 2019 každý den v jídle zkonzumujeme dostatek mikroplastů pro vyrobení kreditní karty. Jednak je známo, že to může mít špatné důsledky pro plodnost nebo metabolismus, jednak je to silný příklad všudypřítomnosti plastů.
Je čas reagovat
V přírodě maličké i větší kousky zahlcují mnoho druhů zvířat, které pak umírají s těly plnými takřka nerozložitelného odpadu. I když ovšem plasty organismy neovlivňují přímo, přispívají ke klimatickým změnám. Jejich produkce totiž vyžaduje násobně více energie, než je tomu u většiny jiných, široce užívaných materiálů. Oproti nim sice mohou ušetřit třeba energetické náklady na přepravu, dlouhodobě ale mají horší ekologickou stopu.
O to víc je zarážející, že firma jako Coca-Cola už tři roky po sobě není schopná se statusu největšího plastového přispěvatele zbavit. Ten výrobci slazených nápojů přisoudilo hnutí Break Free from Plastic, které sdružuje téměř dva tisíce neziskovek monitorujících odpad po celém světě. Pomocí 15 tisíc dobrovolníků v průběhu minulého roku nasbíralo necelých 350 tisíc kusů plastových obalů a roztřídilo je dle výrobce.
Prvních deset míst žebříčku obsadily Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Unilever, Modelez International, Mars, P&G, Philip Morris International, Colgate-Palmolive a Perfetti van Melle. Break Free from Plastic k výčtu dodává, že si hříšníci své pozice nedrží kvůli obecnému snižování produkce jednorázových plastů. Naopak je jich čím dál více. Podle aktuálních trendů by to mohl být dvojnásobek dneška do roku 2030. Do roku 2050 dokonce trojnásobek.
Firmy, o nichž je řeč, mají pro stejné časové horizonty velké plány, které mají nový odpad z prostředí témeř nebo úplně eliminovat. Na CzechCrunchi o tom píšeme pravidelně, takže například snadno vidíme, že Cola-Cola vyrábí lahve z recyklovaného plastu nebo plastového odpadu vyloveného z moře. Pořád má ale zjevně velmi daleko k tomu, aby její iniciativy měly dostatečný dopad.