Coldplay mají nejvýdělečnější rockové turné v historii. Příjmy se blíží miliardě dolarů

Coldplay si na konto připsali nejúspěšnější rockové turné vůbec a druhé bez ohledu na žánr. Překonává je pouze Taylor Swift.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Slavná britská hudební skupina Coldplay

0Zobrazit komentáře

Mezi nejdiskutovanější hudebníky dnes patří Taylor Swift, Beyoncé, Drake nebo Kendrick Lamar, poslední dobou se do středu pozornosti dostala i Charli XCX. Jakmile se ovšem přestane mluvit, všichni se evidentně vydávají na koncerty britských Coldplay. Jejich současná koncertní šňůra, která ještě není u konce, se totiž právě stala nejvýdělečnějším rockovým turné v historii.

Podle zprávy webu Billboard Boxscore, jenž sleduje koncertní tržby téměř čtyřicet let, má turné s názvem The Music of the Spheres World Tour na kontě už 945,7 milionu dolarů – tedy asi 21,4 miliardy korun. Vedle prvenství v rockovém žánru to znamená také druhé místo na seznamu nejúspěšnějších tour vůbec. Coldplay překonává jen Taylor Swift, jejíž The Eras Tour jako první v historii utržila přes miliardu dolarů – v současnosti se cituje číslo 1,039 miliardy, není ale zdaleka finální. Swift má před sebou ještě 18 koncertů, poslední proběhne v prosinci. 

Do první desítky nejvýdělečnějších rockových turné patří jména jako Elton John, U2, The Rolling Stones, Roger Waters nebo Red Hot Chili Peppers. Před Coldplay prvenství držel od konce roku 2022 Elton John. Jeho masivní, pětiletá rozlučka s koncertováním Farewell Yellow Brick Road mezi lety 2018 a 2023 utržila 939,1 milionu dolarů. O stovky milionů dolarů v příjmech Coldplay překonali také popové hudebníky jako Ed Sheeran, Harry Styles nebo Beyoncé.

Důležité je zdůraznit, že Britové ostatní neporážejí jen díky drahým lístkům nebo tomu, že by se do čísel nezapočítávala inflace. Dominují také z hlediska návštěvnosti. Od března roku 2022, kdy The Music of the Spheres World Tour začalo, se na ně živě přišlo podívat 8,8 milionu lidí třeba u Eltona Johna to bylo 6 milionů, u U2 7,2 milionu a u The Rolling Stones 6,4 milionu. Finální návštěvnost turné Coldplay by mohla dosáhnout i deseti milionů.

Koncerty, které trvají kolem dvou hodin, jsou rozdělené do čtyř sekcí s cílem provést publikum souvislým příběhem o vydávání se do neznáma a návratu domů s nabytou moudrostí. Coldplay přitom hrají skladby napříč celou svojí diskografií, od debutového alba Parachutes přes oblíbené Viva la Vida až po Music of the Spheres z roku 2021 a také chystanou novinku Moon Music.

Tento týden, počínaje středou, hudebníky čekají hned čtyři koncerty ve Vídni a do konce The Music of the Spheres pak ještě patnáct dalších v Irsku, Austrálii a na Novém Zélandě. Za posledního 1,5 roku se slavná kapela vydala do Spojených států, Mexika, Brazílie, Spojeného království, Německa, Francie, Itálie, Polska, na Tchaj-wan a do řady dalších zemí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

The Music of the Spheres World Tour je zajímavé nejen svými příjmy nebo návštěvností, ale také samotnou organizací. Umělci se totiž rozhodli udělat zábavu pro desítky tisíc lidí na obřích stadionech s bezpočtem světel a reproduktorů co možná nejšetrnější k životnímu prostředí. V roce 2019 oznámili, že s koncertováním na čas přestávají, a další dva roky strávili vymýšlením, jak minimalizovat uhlíkovou stopu svých vystoupení.

Ta na stávající koncertní šňůře napájí z většiny obnovitelné zdroje energie, prostřednictvím solárních panelů umístěných kolem místa koncertu. Pomáhá ale také samotné publikum. Ty, co mají místa ke stání, kapela vyzývá ke skákání, speciální podlaha pod jejich nohama totiž umí přeměnit kinetickou energii na elektrickou. Pokud se někdo chce zapojit ještě více, často jsou k dispozici také rotopedy generující elektřinu. Energie, která se při koncertě nevyužije, se ukládá do baterií.

Myslelo se samozřejmě také na cestování – Coldplay se snaží co nejméně létat letadlem, a když už, místo soukromého tryskáče využívají spíš komerční lety. Po silnicích je pak dopravují primárně elektromobily nebo dopravní prostředky poháněné biopalivy. Obecně si kapela vytyčila za cíl dopad stávajícího turné snížit o polovinu oproti tomu předchozímu.

Je 21. srpna. Symbolické datum k tomu, abyste šli do kina na Vlny, nejlepší český film za mnoho let

Jiří Mádl natočil strhující snímek o událostech roku 1968. Je i skvěle zahraný, ale tím hlavním hrdinou je Československý rozhlas.

Michal MančařMichal Mančař

boxed-vlny

Foto: Dawson Films

Snímek z filmu Vlny

0Zobrazit komentáře

Jiří Mádl natočil výjimečný film. Film, který vás okamžitě chytne a neskutečně napínavým způsobem protáhne skrz jeden z nejsilnějších a nejsmutnějších okamžiků české historie. Film, který v návštěvnosti i tržbách vládne aktuálním žebříčkům. Film, který už v kinech můžete vidět – a měli byste ho vidět. Zajděte na Vlny rovnou teď, v tento symbolický a důležitý den.

V noci z 20. na 21. srpna 1968 vojska Sovětského svazu a dalších zemí Varšavské smlouvy vpadla do Československa, kde zardousila nádech svobody v podobě Pražského jara. Události okolo jedné z nejčernějších stránek českého dějepisu nesmírně působivě a dramaticky zachytil režisér a scenárista Jiří Mádl ve svém teprve třetím filmu Vlny. A kdo měl obavy, že to bude další hořkosladký snímek o socialismu, bude odpálen filmovým úkazem.

Už úvodní koláž, která načrtne zrůdnost totality, nasazuje styl a tempo v české kinematografii málo vídané. Následuje brutální zásah policie proti studentům. A když film už komorněji představí postavu Tomáše (Vojtěch Vodochodský), jenž se po smrti rodičů stará o nezletilého bratra, je to zvolnění jen zdánlivé. Starost a obava o sourozence jsou hnacím motorem, jenž Tomáše vžene do zahraniční redakce Československého rozhlasu, která je jako celek tím pravým hlavním hrdinou Vln.

Nečekejte únavně dlouhé dialogy a pelíškovskou či pupendovskou recyklaci už tolikrát propíraného traumatu ze socialismu, invaze vojsk Varšavské smlouvy a normalizace. Vlny rychle, líbivě a nesmlouvavě, s dynamickou kamerou, ostrým střihem a strhujícím zvukem klidně v pár sekundách či scénách řeknou to, co ze sebe jiní soukají přes celý film.

Vidíme represe a cenzuru. Tání ledů s Alexandrem Dubčekem a Pražským jarem. Pár vztahových střípků mezi žurnalisty Rozhlasu. Stahující se mračna a bolestivé finále. Nic z toho není suchopárné, z mnoha scén se svírá žaludek či tají dech, v dalších zase cítíte soudržnost s novináři, jindy zase snad i smutek a dojetí. Které občas zavánějí sebelítostí, ale častěji ne.

Skvělé tempo, zvládnuté řemeslo a všudypřítomná česká i zahraniční šedesátková hudba dávají dohromady výjimečný audiovizuální zážitek. Stejně tak i dobová výprava, nejeden okamžik dá vzpomenout na návštěvu u prarodičů. A nejeden moderní záběr je skvěle stylizovaný do zrnitosti dobových nahrávek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vlny k tomu všemu přidávají dávku patosu, který je ale nijak neshazuje. Vždyť sledujete redaktory Československého rozhlasu, jak bojují za o něco svobodnější svět navzdory tlaku režimu. V dnešní době je to silný motiv – obzvlášť u filmu, jenž vznikl v koprodukci s filmaři ze Slovenska. Těch spojení se současností nutně ucítíte víc, a to nejen kvůli historii invaze a okupace. Třeba také tehdy, kdy si redaktor pozve do studia posluchače silně nespokojeného s médii, aby se vyjádřil tváří v tvář a nejen dopisem.

Akorát charakterizace postav jde stranou, větší hloubku dostanou prakticky pouze Vojtěch Vodochodský a jeho Tomáš, Stanislav Majer coby charismatický, zásadový vedoucí redakce a symbol liberalizace Milan Weiner (jehož skutečná historie je komplikovanější – což je zkratka, která platí pro Vlny obecně, ale na zážitku z filmu to vůbec neubírá) a Táňa Pauhofová jako redaktorka Věra Šťovíčková.

Takový Vojtěch Kotek jako Jiří Dienstbier a další slouží primárně jako dílky tvořící redakci. Její práce a zapojení do událostí roku 1968, kdy byla nejprve hlásnou troubou větší svobody slova a pak majákem v záplavě nepřátelských vojsk, je tím skutečným jádrem Vln. A ano, většina soudruhů jsou povětšinou prvoplánově odpudiví komouši a agenti StB se kvůli páchání násilí objevují s až nadpřirozeným načasováním.

Jenže Vlny nejsou dokument na ČT2, Vlny jsou – dovolte to klišé – světový film. Poslední roky byly přitom na výjimečně dobré české filmy překvapivě bohaté. Ať už to bylo bladerunnerovské sci-fi Bod obnovy, napínavý thriller o Mašínech Bratři nebo hutné drama Úsvit. Ale Vlny od Jiřího Mádla hrají ještě vyšší ligu. Jen za předpremiéry a za úvodní víkend utržily patnáct milionů korun a do více než 250 kin po republice přilákaly kolem stovky tisíc diváků. Asi o 40 tisíc víc než Vetřelec: Romulus se stejným datem uvedení.

Samozřejmě, jen těžko lze Vlny přímo porovnávat s hollywoodskými blockbustery a jejich megarozpočty. A přece svým strhujícím tempem i audiovizuální stránkou připomínají historické a politické thrillery z americké produkce. Při sledování vás určitě napadnou snímky jako Argo, možná klidně i novinářské drama Všichni prezidentovi muži. A také vás přepadne splín nad záběry sovětské invaze, které jsou v této době dvojnásob silnější – a to nejen kvůli datu 21. srpna.