Coldplay rozjeli velké udržitelné turné. Na koncertech mají hliníkové kelímky a elektřinu tvoří i fanoušci

Milovníci Coldplay jezdí na bicyklech, kterými pohání koncerty. Britská kapela se snaží omezovat také létání a využívá baterie od BMW.

Britská kapela Coldplay rozjela udržitelné turné

Jdou zisk a udržitelnost v hudebním průmyslu dohromady? Jedna z nejvýdělečnějších kapel současnosti, britská skupina Coldplay, si myslí, že ano. Proto se její aktuální světové turné nese nejen v duchu představení nových hitů z alba Music of the Spheres, ale také ekologie. Hudebníci se například zavázali, že sníží emise oxidu uhličitého oproti své předchozí tour, která se konala v letech 2016 a 2017, o polovinu.

Velká hudební show, kterou je nutné připravit, odbavit a pak zase sbalit a přesunout na další místo, se nevyhne ani náročné logistice, ani komplikované organizaci. To se většinou pojí s vysokou produkcí oxidu uhličitého, spotřebou elektřiny a vody nebo s velkým množstvím odpadu v podobě plastových kelímků a dalších jednorázových produktů. Coldplay proto v roce 2019 oznámili, že dočasně pozastaví svá živá vystoupení právě kvůli obavám z jejich dopadu na životní prostředí.

Například podle studie britské neziskové organizace Julie’s Bicycle zabývající se tímto tématem měla živá hudební vystoupení před pandemií jen ve Velké Británii na svědomí produkci 405 tisíc tun skleníkových plynů ročně. Konkrétní číslo samozřejmě závisí hlavně na velikosti daných vystoupení. Podle citované studie vyprodukuje třicet vystoupení v evropských arénách asi 351 tun ekvivalentu oxidu uhličitého, globální turné o 70 zastávkách vytvoří 512 tun.

Bicykly a autobaterie

„Velmi dobře víme, že naše planeta čelí klimatické krizi. Proto jsme se poslední dva roky radili s odborníky, abychom tour udělali co nejudržitelnější,“ napsala kapela na svém twitterovém účtu loni v říjnu, kdy turné startovala. Většinu audiovizuální produkce během svých koncertů tak nyní napájí obnovitelnými zdroji elektřiny. Základem jsou solární panely, které organizátoři podle přehledu udržitelných iniciativ na webu kapely pokaždé na místo koncertů umisťují několik dní před samotným vystoupením.

Elektřinu ale svým oblíbencům pomáhají generovat i fanoušci. Během některých vystoupení totiž obecenstvo může tančit na speciální podlaze, která dokáže přeměnit kinetickou energii na elektrickou. Na každou takovou plochu se vejdou desítky lidí. Diváci se tak stávají opravdovým srdcem celé show.

Na místě jsou navíc k dispozici také kola vytvářející elektřinu. Na ně mohou diváci nasednout, na místě jich je většinou kolem patnácti, záleží na velikosti arény. Jeden rotoped je podle kapely schopen vygenerovat průměrně 11 kilowatthodin za večer, což je prý dostatek pro napájení takzvané C-stage na následujícím koncertu. Obvykle jde o část mimo hlavní pódium, kde muzikanti v průběhu koncertu vystupují často jen akusticky.

Nespotřebovanou energii kapela ukládá do dobíjecích baterií vyvinutých ve spolupráci s automobilkou BMW. Ty mají nahradit klasické dieselové generátory. Skládají se z více než 40 autobaterií z modelu BMW i3, které je možné podle firmy částečně recyklovat.

Přírodní živel, bez kterého se člověk neobejde, obzvlášť uprostřed rockového koncertu při letních teplotách, je voda. I s tou se Coldplay snaží zacházet udržitelně. Doporučují fanouškům, aby si na koncerty přinesli vlastní znovupoužitelné lahve, pokud to místo konání umožňuje. Opatření by mělo také snížit množství odpadu, protože synonymem koncertů a hudebních festivalů bývají jednorázové plastové kelímky.

Pokud si ale lidé svou lahev nepřinesou, nemusí se bát. Pití se napříč Spojenými státy a vybranými místy ve zbytku světa prodává v zálohovaných kelímcích vyrobených z hliníku. Ty pro kapelu zajišťuje americká společnost Ball, která – podle svého tvrzení nekonečně recyklovatelné – hliníkové kelímky vyrábí. V koncertních halách se zároveň Coldplay zasazují o to, aby byl nastaven menší tlak vody či aby se nespotřebovávalo tolik vody při splachování.

hlinik-coldplay

Foto: Ball Corporation

Na vybraných koncertech Coldplay diváci dostanou hliníkové kelímky

Dalším zásadním krokem směrem k udržitelnosti bylo už při plánování celé tour rozhodnutí co nejvíce omezit leteckou dopravu. Byť kapela připouští, že se „létání v nějaké míře nevyhne“, na svém webu píše, že se bude snažit cestovat komerčními lety. Díky svým partnerům při létání využívá udržitelné letecké palivo vyrobené z odpadu a zbytků, jako je například použitý kuchyňský olej. Při pozemní dopravě pak chce využívat především elektromobily či biopaliva.

Turné je podle hudebního magazínu Pitchfork jedním z nejočekávanějších letošního roku a celkově osmé v historii skupiny. Například v Mexico City odehráli Coldplay hned čtyři koncerty, na které dohromady dorazilo téměř 260 tisíc lidí. Na začátku července se konaly koncerty v Berlíně a ve Varšavě, dál se hudebníci chystají do Francie a Belgie, v Česku tentokrát nevystoupí. Koncem loňského roku Coldplay oznámili, že za pár let skončí s nahráváním nových desek a budou jen pořádat koncerty.

Britská skupina ale není v závazcích ohledně udržitelnosti v zábavním průmyslu osamocená. Během několika posledních let se k ochraně životního prostředí odhodlala i další velká jména. Třeba herec Benedict Cumberbatch coby frontman kapely Radiohead Thom Yorke nebo zpěvačka Billie Eilish.

Jiří Blatný

Vášnivý chatař, amatérský hráč kulečníku a slávista. Zajímá se o sport, technologie a dění v USA.

Vášnivý chatař, amatérský hráč kulečníku a slávista. Zajímá se o sport, technologie a dění v USA.