Dal jsem kolegům zbraně a zavřel je do kobky. Vyzkoušeli jsme Jeskyně a draky, české Dungeons & Dragons
I my v CzechCrunchi jsme si vyzkoušeli hry na hrdiny
V každém z nás dříme hrdina. Stačí ho jen probudit. U nás v redakci se to povedlo Káje Kováčové, Vojtovi Sedláčkovi a Ondrovi Holzmanovi. Ačkoliv poté, co jsme se pustili do her na hrdiny, bych jim měl spíš říkat Eowin, Glorfindel a Orogog. Vyzkoušeli jsme totiž Jeskyně a draky, českou verzi slavných Dungeons & Dragons.
Jako všechny velké příběhy i ten náš začíná nevinně. Šéfredaktor CzechCrunche Ondřej před nějakou dobou v reakci na článek o válečných stolních hrách pronesl napůl vážnou větu: „Kdy si to zahrajeme?“ O pár týdnů později se ozval kolega Vojta s tím, že bychom si někdy po práci „mohli něco zahrát“. Nemohli tehdy tušit, že způsobí události, při kterých budou hořet alchymistické laboratoře, nepřátelé vstávat z mrtvých a magické hádanky odhalovat svá tajemství.
Při domlouvání odlehčeného večera s deskovými hrami pak jen tak mezi řečí zazněla teď už osudová slova: „Bychom taky mohli zkusit ten dračák“. V redakci jsme totiž měli výtisk Dračí hlídky, která je pokračovatelem první české hry na hrdiny Dračího doupěte neboli „dračáku“. Ale jako by nám snad někdo kouzlem četl myšlenky. Na začátku prosince přesně uprostřed našeho plánování vyšly Jeskyně a draci, česká verze legendárních Dungeons & Dragons. A tajemný grimoár nádherné pravidlové příručky lákal k nahlédnutí…
Během okamžiku tak bylo rozhodnuto. Žádné deskovky, bereme meče a magii a vzhůru do podzemí! Vytvořili jsme při tom dokonalý mikrokosmos snad všech klišé, která si lze v podání nadšených nováčků – kromě mě coby vypravěče neměl nikdo s hrami na hrdiny žádnou zkušenost – u těchto her představit. Ale byla to jedním slovem zábava. A dvěma slovy fantastická zábava.
Jména postav vybrakovaná inspirovaná Pánem prstenů? Hned dvě. Snahy „dobrodruhů“ urvat všechno zlato pro sebe a navzdory proklamovanému hrdinství div nepovraždit všechno, co se pohne? O těch ani na sekundu nepochybujte. Nadšený výskot a smích při kritickém zásahu nebezpečného nepřítele? Div nevzbudil karlínské sousedy. A co třeba nečekané odřeknutí jednoho z hráčů na poslední chvíli, které ohrozilo celou potenciální výpravu do fantazie, než vůbec začala? I na to samozřejmě došlo.
Nalézt náhradníka a zachránit celý nápad se nám však podařilo rychleji, než by Gandalf řekl mellon. Hrdinkou okamžiku se stala šéfka CzechCrunch Shine Kája po velmi krátkém přemlouvání: „Ale já to nikdy nehrála… Tak jo!“ Její elfí válečnice Eowin se tak připojila k potulnému válečnému knězi Orogogovi a k učenému elfímu čaroději Glorfindelovi. Neboli k redakčním kolegům Ondřejovi a Vojtovi. Že nikdo z trojice hrdinů neměl herní zkušenosti, nečetl celá pravidla ani neznal všechny jejich mechanismy? To vůbec nevadilo.
Jak se to hraje
Základní princip her na hrdiny spočívá v tom, že hráči popisují či přímo v roli své postavy odehrávají to, co chtějí v příběhu provést. A na to není znalost mnoha stránek příručky potřeba. „Orogog zkusí skočit na nepřítele“ je zcela validní zapojení do hry. S přibývajícími zkušenostmi se ale taková věta snadno promění: „S divokým výkřikem ‚Za slávu měsíčního boha!‘ odhazuji svůj štít, rozbíhám se vstříc odporné stvůře a se vzpomínkou na léta strávená na cvičišti císařské gardy se pokusím naskočit na opancéřovaný zátylek démonického titána!“
To vše navíc vzniká přirozeně z voleb a činností hráčů, nikoliv podle připraveného scénáře, který by byl lineárně odehráván. Vypravěč sice mívá poznámky nebo nástin dobrodružství (ať už z vlastní fantazie, nebo z komunitních i placených zdrojů), ale jestli hrdinové zvolí plíživý postup k tajuplnému hradu, nebo na nádvoří nacválají za doprovodu trumpet, to už je na nich. Někdy se dokonce může stát, že místo výpravy za nebezpečím se rozhodnou prohýřit zlaťáky v hospodě v podhradí.
***
Doporučení dobrodruhů
Kája: „Pokud máte pár hodin času a plné zuby všech Aliasů a Monopolů, vřele doporučuju na chatu s přáteli! Kdybych si poprvé nezahrála až těsně před Vánoci, kdy už jsem měla dárky vyřešené, tak se kniha někomu z okolí pod stromečkem rozhodně objeví.“
Vojtěch: „Koho baví alespoň trochu snít, měl by si hry na hrdiny jako Jeskyně a draky alespoň jednou v životě vyzkoušet.“
Ondřej: „Je to fajn nedigitální hra, kterou nic v digitálu nepřekoná.“
***
Toto hraní rolí je samozřejmě podloženo pravidlovým základem. Ve hrách jako Dungeons & Dragons a Jeskyně a draci se při různých činnostech snažíte dvacetistěnnou kostkou přehodit cílové číslo nastavené pravidly a vypravěčem. Nehážete na každou činnost, ale pouze v okamžiku, kdy by mohl nastat zajímavý výsledek. Vyjít schody hod nevyžaduje, ale překotně po nich utíkat, brát je po třech, balancovat přitom s křišťálovou koulí v ruce a to vše při pronásledování skřetími strážemi? Hoďte si na obratnost a doufejte, že padne aspoň patnáctka!
V případě Jeskyní a draků základy pravidel, od tvorby postavy přes souboje až po vyjednávání, navíc snadno uchopitelnou formou představuje na pár stránkách komiks v úvodu knihy. Vydavatel Mytago ho také nabízí na stránkách svého sesterského e-shopu Imago zdarma ke stažení. A i pro detailnější seznámení s mechanismy hry stačí z impozantně objemné příručky přečíst pár desítek stran, z nichž nejvíce prostoru (i vašeho času) ukrojí výběr postavy.
Úspěch ve hře totiž není jen dílem kostkové náhody. Různé bonusy či postihy určují jak okolnosti, tak vlastnosti vašeho hrdiny, které si v rámci mantinelů pravidel volíte. Vojtův Glorfindel byl učený a charismatický dvořan, jenž však fyzičky moc nepobral. Zatímco Kájina elfka Eowin si pro své akrobatické kousky u stolu mnohokrát vyslechla srovnání s princeznou-válečnicí Xenou, ale v knihovně nebo na královském plese by se necítila úplně komfortně.
Jeskyně a draci vám podobně jako základní D&D možných kombinací vašeho původu i povolání poskytují stovky. A rozmanitost nechybí ani v případě jinak podobných základních archetypů, například bojovníka nebo čaroděje. Koneckonců Merlin je jiný kouzelník než Harry Potter a Legolas bojuje jinak než Gimli. A kdybyste snad chtěli být zádumčivým bělovlasým lovcem netvorů, kterému v žilách koluje temná krev a ohání se mečem i kouzlem, tak i to můžete.
Vzhůru dolů do jeskyně
Můžete toho ale dělat mnohem víc. Nejen při tvorbě vaší postavy, ale i při samotném hraní. Více či méně se můžete pokusit o cokoliv, co vás napadne. Limitem je pouze představivost. A z pohledu hráče-vypravěče, který jako jediný ve skupině nebyl nováčkem, to byla s nezkušenou redakční družinou fascinující podívaná. Pravda, někdy i morbidní, neboť větu „co kdybychom je rychle zabili a okradli“ na adresu nevinných vesničanů neslýcháte od šéfredaktora CzechCrunche často.
Sám jsem navíc neodolal svodům toho snad úplně největšího klišé her na hrdiny a trojici dobrodruhů na počátku příběhu usadil do místní krčmy. Z jejich hospodského hýření je následně vyrušil příchod (samozřejmě uprostřed temné a deštivé noci) zraněného poutníka, který zakrátko svým zraněním podlehl a byl přenesen do místního chrámu. Kdo to byl? Co se mu stalo? Odkud přišel? A co je zač ten podivný amulet, který svíral v pěsti? Tolik otázek, na které zvídaví hráči chtěli zjistit odpověď.
***
Největší zážitek
Kája: „Ten triumfální pocit, když jsem svoje dva spoluhráče jako elfka válečnice poprvé vytáhla z bryndy a podřízla hrdlo jednomu záporákovi. A pak taky to, jak jsem je zachránila podruhé díky useknutí všech končetin smrtícímu hmyzu. Nebo to byla ta třetí záchrana? Ne, to jsme vlastně utekli.“
Vojtěch: „Mě a družinu dělilo lávové koryto. S hordou nepřátel za zády šlo jen skočit a doufat. Nepovedlo se, a tak jsem visel nad lávou a od smrti mě dělilo jen lano, kterého jsem se držel. Jenže ve skoku neuspěl ani kumpán Orogog… A až ten úplně nejposlednější možný hod nám vyšel. Orogoga jsem v poslední chvíli zachytil. Scéna jako z filmu, kterou jinde jen tak nezažijete.“
Ondřej: „Když jsme překonávali skalní průrvu a nezemřeli. Je fascinující, že přestože se většina děje odehrává jen v hlavě a každý si může scénu představit trochu jinak, prožívali jsme to, jako bychom sledovali fotbalový zápas.“
***
Snad je to z nezvyku, že ve hrách na hraní rolí mohou – na rozdíl od pasivní konzumace knihy či filmu nebo předem určených a mnohem omezenějších voleb ve videohrách – hrdinové dělat skutečně takřka cokoliv. A taková volnost jim dá zapomenout na to, že by se mohli třeba optat kněžky, která tělo připravovala k pohřbení. Kdepak. Eowin akrobaticky zdolávala střechu chrámu, Orogog se snažil potají proplížit k mrtvole, ani výřečného Glorfindela nenapadlo se prostě dojít zeptat.
Nicméně prvotní rozpaky z až příliš překombinovaných nápadů rychle vymizely. Částečně musely, působením temných sil se z těl pohřbených v kobkách pod chrámem totiž stali nebezpeční nemrtví a hráči čelili prvnímu nebezpečí. A zvládli ho jako zkušení veteráni. Prostě si promluvit s kněžkou je možná nejprve nenapadlo, ale taktizovat, přicházet s originálními nápady a improvizovat v boji jim ani coby nováčkům nedělalo prakticky sebemenší problém. Jako by všechna zhlédnutí marvelovek, Zaklínače a Pána prstenů byla výukovým materiálem pro tento okamžik.
S nefalšovaným nadšením jsem sledoval, jak s každým dalším setkáním – ať už s nepřáteli, nebo s hádankou – z hráčů opadala nejistota. Jejich znalost prakticky jen těch nejzákladnějších pravidel byla v každé scéně čím dál menší překážkou. A to nejen postupným chápáním herních mechanismů, ale uvědoměním si toho, že stačí hrát roli. Jeskyně a draci nejsou deskovka, kterou chcete vyhrát a uházet kostkami. Ani nemůžete. Vypráví příběh, který společně tvoříte.
V tom našem se objevily hořící alchymistické laboratoře (proč opatrně prozkoumat staletí stará tajemství, když je můžete prostě vyhodit do vzduchu?), souboje s nesmrtelnými strážci, které však dobře dopadly (protože i odvážní hrdinové vědí, kdy mají vzít nohy na ramena), ale i zapeklité hádanky (kdy tři okamžiky neskutečně brilantního uvažování vystřídá dlouhé dumání nad tím, kolik cípů má ta osmicípá hvězda v erbu, který byl všude k vidění).