Dárek k Vánocům, který ušetří přírodu. Reknihy i Knihobot rostou a ukazují, že prodej knih z druhé ruky se vyplácí
Antikvariát si většinou představíme jako nějaké zatuchlé místo, kde se to hemží opotřebovanými knížkami na oprýskaných policích nebo hromadách. České startupy Knihobot a Reknihy ovšem pojmu antikvariát dávají zcela jiný rozměr, což se odráží také na jejich výsledcích. Snaží se totiž proces prodeje knih z druhé roky modernizovat a uzpůsobit potřebám dnešní doby. A že se jim daří, potvrzují jejich aktuální počínání i vyhlídky do budoucna.
Knihobot a Reknihy se od sebe v několika věcech liší, jádro svého podnikání ale mají vesměs stejné – chtějí lidem nabídnout knihy z druhé ruky levněji, avšak stále v dobře vypadajícím stavu. Tituly s potrhanými přebaly nebo politými stránkami tedy u nich nelze čekat. Právě díky tomu věří, že dokážou změnit pohled lidí na vlastnění knih a zároveň šetřit přírodu, která pod náporem neustálého tisku nových titulů může trpět.
Zákazník tak může již nepotřebné knihy poslat přímo do skladu jedné ze služeb, kde projdou kontrolou a následně se zahrnou do nabídky, kterou si zájemce může procházet online. Jakmile se titul prodá, původní majitel dostane provizi, přičemž majitel nový se může spolehnout, že dostane vzhledově hezky vypadající knížku za mnohdy výrazně nižší cenu. A provize z prodeje putují také jednotlivým službám.
Když dárek nemusí zatěžovat planetu
„Za každou publikaci se můžu osobně zaručit, že je v perfektním stavu. Zkuste si také představit, že přečtená kniha má vždy svůj vlastní příběh. Někdy i víc než jen jeden. A teď nemyslím ten v textu,“ říká Tadeáš Kula, který stojí za startupem Reknihy. Právě Reknihy za dva a půl roku provozu našly nový domov už více než 50 tisícům přečtených knih a prodávajícím bylo v provizích dohromady vyplaceno přes pět milionů korun.
Do konce roku chtějí Reknihy dosáhnout 15 milionů korun v tržbách, což je oproti původnímu plánu zhruba o sedm milionů korun méně, ale jak Kula uvádí pro CzechCrunch, i tak to celý tým považuje za úspěch. Velká očekávání má knižní služba také před blížící se vánoční sezónou, kdy je zájem o knihy coby dárky pod stromeček vyšší.
„Takový dárek potěší hned třikrát. V první řadě obdarovaného, poté peněženku kupujícího a následně hlavně naši planetu. A abychom udělali vánoční nákup co nejjednodušší, připravili jsme si také speciální kategorie na webu, kde bude možné filtrovat knihy pro babičku, mámu, tátu nebo bráchu,“ popisuje Kula.