Po přečtení vraťte. Knihkupectví Martinus začíná knihy i vykupovat, abyste si mohli pořídit další

martinus-1

Foto: Martinus

Michal Meško, spoluzakladatel a šéf knihkupectví Martinus

I když dnes již může být pohodlnější a rychlejší nahrávat si knihy do čteček, tabletů a telefonů, velká část čtenářů stále nedá dopustit na vůni čerstvě rozbalené knihy a listování papírovými stránkami. V Martinusu, jednom z největších online knihkupectví na česko-slovenském trhu, si ovšem všimli, že řada jejich zákazníků knihy přestala kupovat, protože je už nemají doma kam dávat. A právě těm nově nabízí řešení.

V Česku i na Slovensku spustil Martinus novou službu Knihovrátek, která umožňuje zákazníkům pohodlně nabídnout na odkoupení knihy, o které by mohli mít zájem jiní čtenáři. Byť se může zdát, že principem funguje stejně jako antikvariáty, má pár zásadních odlišností. Jednou z nich je to, že vykupuje pouze novější tituly a pečlivě kontroluje jejich stav. Kniha zkrátka musí být v takové podobě, aby mohla být stále plnohodnotně prodána dál.

„Sledovali jsme, jak si trh s již přečtenými knihami žil vlastním životem, a to přes různé bazary nebo přímé prodeje. Přirozeně jsme se tedy chtěli zapojit i do této problematiky a výrazně ji zjednodušit. Navíc jsme zjistili, že řada čtenářů už nemá nové knihy kam dávat, proto může být Knihovrátek vhodnou alternativou, jak si je zkrátka vyměnit za jiné,“ říká pro CzechCrunch šéf Martinusu Michal Meško.

Čtenář tak může zadat svůj seznam knih, které chce poslat dále. Pak stačí zajít na pobočku Zásilkovny, se kterou Martinus spolupracuje, a knihy zdarma odeslat. V Martinusu je zkontrolují a jako protislužbu pošlou na e-mail poukázku na nákup dalších titulů ve svém knihkupectvím, čímž chtějí nadále podporovat knižní trh. „Věříme, že většina z těch, kteří naší službu využijí, jsou pravidelní čtenáři, proto se jim bude spíše hodit poukázka než peníze,“ doplňuje Meško.

martinus-1-1

Foto: Martinus

Sklad knihkupectví Martinus

Vykoupené knihy pak Martinus rovnou nabídne ve svém online katalogu a mimo jiné si slibuje, že se mu podaří do oběhu vracet i třeba dlouhodobě vyprodaná vydání, která je na trhu obecně těžké najít. Nelze ale očekávat, že se v něm budou objevovat historické kousky – jak zástupci firmy sami dodávají, aktuálně preferují spíše knihy vydané od roku 2005. A ideálně v dobrém stavu, který mohou s klidným svědomím nabídnout dále.

„Sami jsme zvědaví, kam nás tato cesta dovede. Teprve ji rozbíháme a vlastně od ní nemáme žádná přehnaná očekávání, proto upřímně netušíme, zda budou již přečtené knihy v našem byznysu tvořit jednotky nebo desítky procent tržeb. Naším cílem ovšem je, aby se Knihovrátek nestal nástrojem pro kanibalizaci prodeje nových knih, ale pomohl zvětšit celý knižní trh tím, že bude další knihy dělat ještě dostupnějšími,“ dodává Meško.

Odhlédne-li se od klasických antikvariátů, které mnohdy nemají dobře vyřešenou online infrastrukturu a fungují „postaru“, silnými službami pro výkup knih jsou Reknihy a Knihobot. Oba české startupy fungují na podobném principu – zákazník zašle nepotřebnou knihu, ta se zkontroluje, uvede do nabídky a po prodání putuje k bývalému majiteli část sumy. Knihobot na svůj byznys dokonce získal velkou investici od české investiční skupiny Miton.

„Knihobota i Reknihy sledujeme i proto, že jsou pro nás často inspirací v tom, jak agilně a dobře své služby vyvíjí. Náš přístup je však o trochu jiný – pořád jsme především plnohodnotné knihkupectví, které desítky let čtenářům nabízí nové knihy. Nyní tuto možnost jen rozšiřujeme, náš byznys na tom ani zdaleka nestojí a stát nebude,“ doplňuje Meško a uvádí, že oproti zmíněným službám má jednu stěžejní výhodu – poukázku na další nákup knih posílá ihned po obdržení již přečteného titulu, nikoliv s časovou prodlevou po následném prodání.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.