David Marek zaslouží potlesk. Vláda nutně potřebuje nakopnout a známý ekonom se hlásí do služby
Hlavní ekonom Deloitte a poradce prezidenta dlouhodobě upozorňuje na problémy hospodářství a říká, že je potřeba vicepremiér pro ekonomiku.
Komentář Luboše Kreče: O víkendu to budou dva roky, co exprezident Miloš Zeman jmenoval na zámku v Lánech koaliční vládu vedenou Petrem Fialou. Je tak v polovině svého čtyřletého mandátu. Těch, kteří ji kritizují a radí, co by měla dělat jinak, je dvanáct do tuctu. Když se ale ozve někdo, kdo jí chce pomoct a je ochotný jít s kůži na trh, navíc když to je uznávaný odborník, zaslouží si pozornost. A přesně to udělal David Marek.
Důvěra v kabinet tvořený pěti stranami se v listopadu propadla na historické minimum. Podle agentury CVVM mu důvěřuje jen 17 procent lidí, opoziční hnutí ANO pak v průzkumech preferencí vystoupalo až k 35 procentům.
V těchto nuzných číslech se Fialův tým potácí už řadu měsíců a nic nenasvědčuje, že by se to mělo změnit. Na vině jsou marketingové chyby, jako bylo premiérovo video s Nutellou, a komunikační neobratnosti typu (ne)zdražování potravin a energií.
Ale nejen to. Většina vlád je v poločase svého působení s popularitou na štíru, momentální český kontext je ale specifický – Fiala a spol. přišli po brutální jízdě Andreje Babiše, který roztočil spirálu deficitních rozpočtů (s čímž mu z opozičních lavic výrazně pomohla i ODS v případě snížení daní z příjmu). Očekávání voličů, že přijdou skutečné změny a úspory, byla proto velká.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Jenže to, co vláda představila ve formě konsolidačního balíčku, připomíná spíš pytel se spoustou záplat než seriózní pokus o to dát veřejné finance do kondice. To by přitom bylo potřeba, aby se stát mohl narovnat a zaměřit na skutečné výzvy, jimž čelíme.
Problém totiž není jen v mnohasetmiliardových schodcích, ale vůbec v kondici celé ekonomiky. Jednak se vyčerpává dodavatelský model levné pracovní síly vyrábějící pro zahraniční firmy, jednak se v důsledku přebujelé byrokracie zaseklo i všechno ostatní – rozvoj infrastruktury, digitalizace, výstavba, důraz na inovace a výzkum…
Čím dál hlasitěji se proto hovoří o tom, že vláda musí – pokud chce pomýšlet na úspěch ve sněmovních volbách v roce 2025 – projít rekonstrukcí, aby získala nový drajv. A klíčovou částí takové změny musí být důraz na ekonomická témata a formulaci realistického plánu, jak naplnit novou ekonomickou vizi.
Uvnitř politických stran, které vládu tvoří, nikdo takový není. A nikdo takový není ani ve vládě samotné – Zbyněk Stanjura, Jozef Síkela ani Petr Fiala tuto roli z různých důvodů neplní a plnit ani nebudou. Dál je v zásadě pusto. A ne, Jan Skopeček opravdu není člověkem, který by mohl formulovat strategii pro Česko budoucnosti.
Logicky se pak nabízí porozhlédnout se mimo tradiční struktury. „Potřebujeme vizi do budoucnosti. Česko je na křižovatce a neznáme cestu, kam vykročit. Před rokem a půl jsem psal, že by měl být obnoven NERV. Nyní si myslím, že je čas pro vicepremiéra pro ekonomiku s úkolem definovat tuto vizi. Ano, je pozdě. Ale lepší pozdě, nežli později,“ napsal na sociální síť X David Marek, hlavní ekonom Deloitte.
Marek patří k nejcitovanějším a nejzkušenějším makroekonomům v zemi. Prostřednictvím médií vysvětluje zákonitosti veřejných financí poslední dvě dekády, nejprve jako hlavní ekonom Patria Finance, od roku 2014 v dresu globální poradenské kanceláře Deloitte. S rozhovory a novináři má víc zkušeností než naprostá většina ministrů Fialovy vlády. Co jsou trable hospodářství, umí celkem přesně definovat, jak ukázal třeba v rozhovoru pro CzechCrunch.
Potřebujeme vizi do budoucnosti. Česko je na křižovatce a neznáme cestu, kam vykročit. Před rokem a půl jsem psal, že by měl být obnoven NERV. Nyní si myslím, že je čas pro vicepremiéra pro ekonomiku s úkolem definovat tuto vizi. Ano, je pozdě. Ale lepší pozdě, nežli později.
— David Marek (@David_Marek) December 14, 2023
Má i respekt kolegů, navíc je ekonomickým poradcem prezidenta Petra Pavla. Pod jeho tweetem se proto objevil logický dotaz: A vy byste do toho šel? Chtěl byste být vicepremiérem pro ekonomiku? „Kvůli tomu jsem to nepsal. Bez alibismu, asi ano, jako práci pro český stát, bez osobního profitu,“ odpověděl bez vytáček.
Známých ekonomů se ve veřejném prostoru pohybuje samozřejmě víc. Premiérovým poradcem je Štěpán Křeček z BH Securities, hodně aktivní je Helena Horská z Raiffeisenbank, oborovým hegemonem je pak nepochybně předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl. Právě on nebo Marek by na post vicepremiéra byli skvělými kandidáty.
Hampl dostává nabídky na politické angažmá pravidelně a také je pravidelně odmítá, David Marek nyní ale nahlas přiznal, že by jej taková práce lákala a že by ji bral jako službu státu. Čemuž lze věřit, protože, ruku na srdce, práce v mimořádně nepopulární vládě by pro něj finančně i jinak byla jen těžko perspektivnější než top post v globální firmě typu Deloitte.
Ať to dopadne jakkoli, rekonstrukce vlády je nevyhnutelná a její podstatně větší důraz na ekonomická a byznysová témata taktéž. Bude do ní muset přijít někdo, kdo to bude umět vysvětlit a kdo pro ně bude umět nadchnout veřejnost.
Zvládl by to David Marek? Možná ano, možná ne. Ale odvaha a upřímnost místo vytáček se cení. Takže jemu díky za to a Petru Fialovi šťastnou ruku, až bude vybírat toho či tu, kteří mu třeba pomohou politicky přežít.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.