David Vávra z České sody přibližuje architekturu lidem. Jeho Šumná města pomohla mnoha stavbám

„Jsem rád, že moje přednášky nebo právě Šumná města dopomohly k tomu, že někdy zvítězila snaha o zachování určitého objektu,“ říká architekt.

Eliška NováEliška Nová

vavra_mesto

Foto: CzechCrunch

Hostem podcastu Město byl David Vávra

0Zobrazit komentáře

Nesmazatelně se zapsal do historie české zábavy, když se v devadesátých letech spolu s Milanem Šteindelrem a Petrem Čtvrtníčkem stal tváří České sody. Nebo proto, že spoluzaložil divadlo Sklep. David Vávra je ale především architekt. I tady má přitom nesmazatelné zásluhy, a to zejména v přibližování architektury lidem.

„Moje maminka mi vyprávěla, že když mi bylo asi tři a půl roku a viděl jsem tatínka za stolem, neřekl jsem, že bych chtěl být kosmonaut nebo popelář, řekl jsem, že chci být architekt. Pak jsem za tím, asi i náhodně, šel,“ říká Vávra k tomu, proč si vybral stejnou profesní dráhu, jakou měl i jeho otec. Ten se podílel například i na rekonstrukci Národního divadla. Pracovně se divadly nakonec zabýval i jeho syn, který zase rekonstruoval Švandovo divadlo nebo Městské divadlo Kladno.

„Mojí výhodou při rekonstruování divadel bylo, že jsem v těch šatnách strávil docela hodně času. Se Sklepem jsme objeli téměř celé Česko a každý rok jsme se na ta místa vraceli. Zažil jsem tedy hodně sálů a odnesl jsem si z nich atmosféru, kterou jsem pak mohl zúročit při práci,“ líčí Vávra v podcastu Město, který si lze pustit na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Kromě klasické kukátkové scény v divadlech budoval ještě jednu experimentální, která by umožnila rozostření mezi jevištěm a hledištěm.

Cílem architektury je podle Vávry sloužit. Jsou různé formy, jak to dělat, má být ale k potěšení, nikoliv k prokletí těch, co si dílo objednávají. „Existuje řada architektů, kteří neuspokojili stavebníka, tudíž nesplnili své základní poslání architekta, což je služba vkusu a potřebám stavebníka. Přesto vytvořili velice silné mezníky architektury. Snažím se ale být tím, kdo zákazníkovi spíš slouží a v rámci svých relativních, omezených zkušeností a svého subjektivního pocitu se snažím léta formovat pocity stavebníka do nějaké osnovy,“ líčí architekt.

Vávra ale také výrazně pomohl k pochopení architektury v Česku, a to skrze pořad Šumná města o moderní architektuře českých měst. Po cyklu 66 dílů následovaly také Šumné stopy o českých architektech, stavařích či výtvarnících, kteří se proslavili v zahraničí, v Česku však zůstali zapomenuti.

„Jsem rád, že moje přednášky nebo právě Šumná města dopomohly k tomu, že někdy zvítězila snaha o zachování určitého objektu nad nějakým barbarským činem odstranění,“ uvádí architekt. Šumná města podle něj vznikla v době, kdy byla industriální či funkcionalistická architektura brána pod úrovní architektury barokní. „Různé radnice a města se díky tomu začala o nedávnou architekturu zajímat,“ dodává průvodce pořadem.

Ten se v podcastu zastal například i Železničního mostu mezi Smíchovem a Vyšehradem. „Železniční most je mým Karlovým mostem. Bydlím v Braníku, kde je panorama posunuté. Hradčany jsou daleko, pro nás to panorama tedy tvoří Zlíchovský kostelíček a Železniční most. Nebráním se jeho odstranění, bráním se ale tomu, aby tak bylo činěno soutěží, o které jsem vůbec nic neslyšel, a která zřejmě nebyla organizovaná s ohledem na to, o jak významnou stavbu jde,“ uvádí Vávra.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podcast Město s architektem Davidem Vávrou si můžete poslechnout na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm mimo jiné odpovědi na tyto otázky:

  • Jak se mělo naložit se soutěží na nový most, který má nahradit ten Železniční?
  • Budou se ještě točit Šumné stopy?
  • Co chystá s pražským dopravním podnikem?
  • Jak se má podle něj opečovávat město?
  • A jak mu pomohlo, když ho babička na přehradě vyhodila z lodi v holínkách?
Knihovna města Hradce Králové

Foto: Knihovna města Hradce Králové

Knihovna města Hradce Králové

Městské divadlo Kladno

Foto: archiv Davida Vávry

Městské divadlo Kladno

Češi čím dál víc milují užitné zahrady. Pěstují zeleninu a chovají slepice, říká Ferdinand Leffler

Češi vyrostli na Receptáři a podle známého zahradního architekta Ferdinanda Lefflera je to dobře. V Česku se podle něj už dbá i na veřejnou zeleň.

Eliška NováEliška Nová

clanek_2360x1180-61

Koláž: CzechCrunch

V podcastu Město odpovídal zahradní architekt Ferdinand Leffler

0Zobrazit komentáře

Developeři si čím dál častěji berou ke svým projektům také krajinářské a zahradní architekty. Ferdinand Leffler, který je jedním z nich, říká, že i stavitelé už si uvědomili, že to je velmi důležitý parametr. „Velmi dlouho se soustředili na architekturu, na jednotlivé byty a na různé vychytávky, jako je třeba podlahové vytápění. Dnes už se bere jako samozřejmost, že dům je dobrý, ale veřejné prostranství, to je game changer. Developeři jsou si vědomi, že na základě toho může být výstavba buď úspěšná, nebo neúspěšná,“ říká v podcastu Město Leffler.

Leffler se se svým ateliérem Flera soustředí jak na soukromé zahrady, tak i veřejné realizace. Ve výčtu projektů má Flera například Mosaic House v Praze, ale také podíl na hotelovém komplexu Zuri na Zanzibaru či na projektu ski areálu v Kanadě.

Součástí změny v českém prostředí je i to, že jsou developeři ochotní do veřejného prostranství investovat peníze. „Byl jsem u mnoha projektů, kde jsme se týdny bavili o tom, co bychom mohli udělat. A druhá strana byla nadšená. Pak se ukázalo, že na to má investor asi desetinu toho, co by měl mít,“ líčí zahradní architekt. Podcast si můžete poslechnout na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube.

Důležité je podle něj se o veřejnou zeleň starat. V tom mají města rezervy. Stává se také, že se na údržbě nedohodnou členové společenství vlastníků jednotek (SVJ). „Byl jsem svědkem toho, že na jednom nejmenovaném projektu zasypávali vodní prvky zeminou. Po pěti letech fungování velmi drahého zařízení přišli na to, že nedají půl milionu na opravu. Najednou to pro všechny nebylo stejně důležité, někteří kolem toho jenom procházeli a neviděli to z oken, takže se nedomluvili a zasypalo se to,“ vzpomíná propagátor zeleného veřejného prostoru.

Češi mají podle něj zahrady rádi a skoro každý si myslí, že jim rozumí. „Češi vyrostli na Receptáři a zaplať pán bůh za něj, protože přinesl vztah k pěstování a zelenině. To, že vedle toho nebyl pořad, který by víc kultivoval architekturu, je věc druhá, ale i takovýto hobby pořad má svoji cílovku.“

Spolu se všemi možnými krizemi Češi také znovu objevují užitnou zahradu. Pěstují na ní zeleninu, čím dál častěji pořizují i kurníky se slepicemi. Podle architekta, jehož heslo je „žijte ve své zahradě“ právě tohle může lidi dostat ven, protože lidé chodí kontrolovat saláty a papriky. I proto se užitným zahradám Leffler věnuje i ve svých kurzech.

„Užitným zahradám jsem propadl. Možnost mít si na nich co vypěstovat, seznámit se s tím, jaké to je, když vám to třeba nevyjde, pochopit, jak funguje půda, slunce, voda, jak dobře vám to dělá, to všechno je návykové. Dnes neděláme zahrady, kde by nebyly aspoň nějaké bylinky nebo ovocné stromy. Každý to chce,“ uvádí architekt.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podcast Město s architektem Ferdinandem Lefflerem si můžete poslechnout na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm mimo jiné odpovědi na tyto otázky:

  • Proč je Kodaň urbanistický a architektonický ráj?
  • Pro koho se dnes dělají veřejné prostory a je jich málo pro teenagery?
  • S jakými rostlinami ve veřejném prostoru jsme to přehnali?
  • Co je špatně na americkém veřejném prostoru?
  • Jaká byla práce na Zanzibaru?
  • A co učí na svých kurzech?
mosaic-house-1

Foto: Atelier Flera

Mosaic House