Dejvice a Bohnice se dočkají přímého spojení, navíc s výhledem na řeku a zoo. Praha postaví novou lanovou dráhu

Michal MarekMichal Marek

lanovka-praha-boxed-min

Foto: Magistrát HMP

Z Podbaby do Bohnic má vést lanovka v roce 2025

0Zobrazit komentáře

Odpovídající infrastruktura je pro pohodlný život ve městě naprosto klíčová a nové dopravní stavby jsou proto často jedním z hlavních témat (nejen) komunální politiky. Jednou z dlouho očekávaných staveb je propojení mezi sousedními částmi Praha 6 a Praha 8, které dělí řeka. Nyní to vypadá, že se takového spojení konečně dočkáme – pražský magistrát v létě vypíše tendr na lanovku za 1,5 miliardy korun, která propojí Podbabu a Bohnice.

O nutnosti vybudovat přímé propojení mezi sousedními Dejvicemi a Bohnicemi se mluví dlouhá léta. Tyto dvě městské části jsou od sebe totiž skutečně „na dohled“ a vzdušnou čarou je dělí jen několik set metrů. Kromě vzdálenosti je ale dělí i řeka a chybí tramvajové spojení přes vodu, které by obyvatele mezi těmito oblastmi v rozumném čase přepravilo. Tramvajová trať je sice v plánu, ale s realizací se počítá až po roce 2030. Do té doby má tedy problém řešit lanovka.

lanovka-praha2-min

Foto: Magistrát HMP

Kabiny mají být klimatizované a bezbariérové. Pojmou 2 tisíce lidí za hodinu

Plán na výstavbu lanové dráhy byl v minulých měsících a letech diskutován opakovaně a v minulém volebním období ji navrhoval tehdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD. Nyní ale současný náměstek Adam Scheinherr potvrdil, že lanovka skutečně vznikne a již v létě bude vypsán tendr na její výstavbu.

Lanová dráha bude mít tři stanice – začínat bude u terminálu veřejné dopravy v Podbabě, zastaví v Troji, kde zároveň vznikne nový vstup do zoologické zahrady, a třetí stanice bude v Bohnicích, na křížení ulic Lodžská a K Pazderkám. Na přiložených fotografiích jsou zatím pouze vizualizace. „Pro návrh stanic, podpěr a gondol plánujeme oslovit několik architektonických studií,“ uvedl Scheinherr.

Zástupci města lanovou dráhu prosazují mimo jiné proto, že je údajně jednoduchá na výstavbu a zabírá pouze velmi malou část území, protože pozemní součástí stavby jsou jen stanice a pár nosných sloupů. Lanovka by navíc měla být i velmi tichá a významněji rušit by neměla ani v panoramatickém pohledu.

lanovka_zoo_zirafy

Foto: Magistrát HMP

Cestující se budou moci kochat pohledem na zoo

Naopak dopravní přínos by měl být významný. Aktuálně musí Pražané při přepravě mezi Prahou 6 a Prahou 8 využívat metro přes centrum města, což cestu významně prodlužuje a zbytečně vytěžuje přepravní prostředky i stanice v centrální části města. Přímé propojení naproti tomu pasažéry dostane do cíle zhruba o půl hodiny rychleji. Lanovka by pak měla ulehčit i právě na straně přepravy do pražské zoo, kterou aktuálně obsluhuje velmi vytížená linka 112.

„Myslím, že lidé ze Šestky a Osmičky už se ale na pořádné spojení načekali dost dlouho. Proto jsme teď ke spuštění připravili daleko rychlejší řešení – moderní a pohodlnou lanovku. Bude na ni platit Lítačka a cesta z Bohnic na Podbabu zabere místo dnešního objíždění přes centrum jen 7 minut,“ uvedl na Facebooku Scheinherr s tím, že je v plánu i zmíněné tramvajové spojení, ale to si vyžádá stavbu mostu i hloubení skály do Bohnic.

jaroslav-beck-boxed1

Přečtěte si takéZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch OnlajnuZ virtuální reality jsem nadšený, protože zásadně urychlí práci, říká Jaroslav Beck na CzechCrunch Onlajnu

Aktuálně je plán na výstavbu lanovky posuzován z hlediska dopadu na životní prostředí a potřeba je rovněž patřičně upravit územní plán. Dle Scheinherra by ale měl být do roku 2023 hotový projekt stavby, o rok později má začít samotná výstavba a od roku 2025 by již lanovku mohli využívat občané. Náměstek pro dopravu zároveň zmínil, že na světě existují dvě firmy, které jsou schopny podobnou lanovku vybudovat, a to rakouská společnost Doppelmayr a její italská konkurence Leitner.

lanovka_terminal

Foto: Magistrát hl. m. Prahy

Možná podoba konečné stanice lanové dráhy

Lanovka, která bude běžnou součástí integrovaného dopravního systému, má být schopna přepravit 2 000 lidí za hodinu, přičemž kabiny mají být bezbariérové a klimatizované. Maximální kapacitu je prý teoreticky možné navýšit až na trojnásobek, ale nepředpokládá se, že by to bylo potřeba. Náměstek zároveň oceňuje nízkou energetickou náročnost lanovky a možnost snadného přizpůsobování počtu kabin aktuální poptávce.

Bude tedy velmi zajímavé sledovat, jak se bude stavba vyvíjet a zda se jí skutečně dočkáme v termínu. Významnější dopravní stavby vždy budí velkou pozornost, a jelikož mají velký potenciál řadě lidí významně ulehčit denní cestování, jsou vždy netrpělivě očekávány. Stačí si vzpomenout, jaká pozornost byla v poměrně nedávné éře primátorky Krnáčové upírána na otevření tunelu Blanka a nového úseku metra A.

lanovka-praha1-min

Foto: Magistrát HMP

Aktuální vizualizace chystané pražské lanovky