Designový Oscar je k ničemu, když nemáte zákazníky. České plotové moduly málem zkrachovaly, než změnily strategii
Upravené a odlehčené řešení plotu firmy Aitaa na soukromé zahradě v Praze
Ocenění Red Dot design Award platí ve světě designu za ekvivalent filmových Oscarů, dalo by se tedy předpokládat, že produkt, který se jím může pochlubit, jde na odbyt jako teplé housky. Česká společnost Aitaa je ovšem důkazem, že úspěch není nikdy servírovaný na stříbrném podnose. A to ani s tak výrazným oceněním jako je právě Red Dot. Jeho vůbec nejvyšší formu získala Aitaa v roce 2020 za své chytré řešení zahradních plotových modulů.
Když jsme se však setkali o pár měsíců později s jednatelem společnosti Michalem Romanem, rozhodně to nebylo povídání protkané úspěchy. Firmě se nedařilo pro moduly, ze kterých lze jednoduše vyklopit pergolu, posezení, gril či sušák na prádlo, najít odbyt. Výrobky se zákazníkům líbily, ale stopkou v prodeji byla jejich vysoká cena. Sériová výroba se nerozjela a investované miliony ubývaly.
Firma se najednou ocitla na hraně zániku a jedinou šanci pro ni představoval vstup dalšího silného investora. Toho se nakonec podařilo nalézt v podnikateli Petru Havránkovi, který v podniku získal za blíže nespecifikovanou částku podíl 20 procent. K životu opět probuzená Aitaa se tak mohla začít soustředit na řešení problémů.
K překonání potíží bylo nutné učinit řadu změn, nebyl to však již Michal Roman, kdo nám po roce a půl od získání investice o těchto změnách referoval. Při našem dalším setkání nám je popisoval nový jednatel společnosti Alexandr Gaži.
Pod vedením nového kapitána
Gaži na palubu společnosti naskočil v době, kdy Aitaa nabírala druhý dech. Zkušený manažer, který přes dvacet let působil v českých i zahraničních korporacích, podle svých slov sám nabídl pomocnou ruku.
„Produkt sice měl Red Dot, byl skvělý, ale nebyl mu určený správný segment zákazníků, na které by měl směřovat,“ popisuje Alexandr Gaži, kde podle něj firma udělala zásadní chybu. „Michal Roman měl představu, že vytvoří výrobek, který se bude prodávat jako v IKEA. Koupí si to každý a každý si to také doma sestaví. Ale cenovka sestav přesahující 100 tisíc korun byla tak vysoká, že jsme velmi rychle zjistili, že to není dostupné pro běžného člověka. A možná ani ne pro ty, kteří si kupují převážně prémiové výrobky,” dodává Gaži.
Pro společnost navrhl nový směr, sestavil nový obchodní plán a určil marketingovou strategii. Najít tu správnou cestu však chvilku trvalo. Což byl také důvod, proč se ve vedení odehrály změny a Michal Roman společnost se sídlem ve Starém městě u Uherského Hradiště na přelomu roku 2020 a 2021 po vzájemné dohodě opustil.
„Viděl jsem na něm, že byl zklamaný a frustrovaný. Těžko říct, jestli projektu už nevěřil, ale cokoliv jsme se snažili udělat, tak narazilo a trh nám to vrátil zpátky. A už to trvalo moc dlouho,“ přibližuje Gaži.
Ještě lepší
Jak Gaži vysvětluje, chyb, jichž se společnost na začátku dopustila, bylo víc. Vedle extrémní ceny viděl problém také v prezentaci produktu. „Říkali jsme tomu chytré ploty, takže to lidi hned srovnávali s plotem, což byla chyba. Má to totiž mnohem víc benefitů než obyčejný plot,“ vysvětluje s tím, že nyní jsou produkty představované jako chytré venkovní moduly, které mimo jiné mohou plnit i funkci oplocení.
Jenže ani jiné názvosloví by extrémně drahým výrobkům v prodejích příliš nepomohlo. Proto došlo k jejich úpravě. „Změny se týkají především konstrukce. Předtím se to dělalo v dílně na koleni, teď už to máme rozkreslené tak, aby se vše dalo vyrábět sériově. V porovnání s produktem, který dostal Red Dot, dnes dostává zákazník podstatně sofistikovanější a propracovanější výrobek,“ vysvětluje jednatel společnosti s tím, že nová řada modulů má jednodušší konstrukci a umožňuje libovolné přidávání různých komponentů.
Přepracování výrobku a jeho uzpůsobení pro sériovou výrobu se pozitivně promítlo do ceny, za niž je dnes Aitaa schopna své moduly nabídnout. Sestavy, který se dříve prodávaly za částku výrazně převyšující 100 tisíc korun, dnes nabízí za cenu o čtvrtinu nižší a výrobky z nově představené řady za polovinu.
Původní myšlenkou bylo prodávat primárně online, zde ovšem Alexandr Gaži narazil a zjistil, že u relativně inovativního produktu, který zákazník nezná, lidé touží po osobní zkušenosti – chtějí jej vidět a naživo si ho vyzkoušet. „Jsme startup, který svou značku postupně buduje a důvěru zákazníka si teprve získává. A k tomu potřebujeme čas,“ vysvětluje Gaži.