Desítky Čechů ho koupily, aniž by ho viděly. O elektrické Porsche Macan je zájem, poprvé má Android

Porsche u nás začalo prodávat svůj druhý elektrický vůz. Hardware je skvělý, stále důležitější je i software, shodli se technologičtí podnikatelé.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

porsche-macan

Foto: Porsche

Elektrické Porsche Macan přijelo do Česka

0Zobrazit komentáře

Elektroauto už dávno není takový úkaz. Když ale představí nové vozidlo s elektrickým pohonem Porsche, je to přece jenom trochu větší pozdvižení. Tradiční německá automobilka známá svými výkonnými sportovní vozy měla dosud v prodeji jediný elektromobil. S Taycanem přitom mezi řidiči uspěla, když se jí podařilo vytvořit jeden z nejlepších vozů své třídy. Od dalšího auta s bateriemi v podlaze se tak čekalo hodně. „Macan je pro nás klíčové auto a pro novou elektrickou verzi to platí o to víc,“ řekl jasně Pavel Kolář, vedoucí prodeje Porsche Centrum Praha, když nový model oficiálně vítal na českém trhu.

Vůbec poprvé Porsche představilo nový elektrický Macan na začátku letošního roku. Jenže dlouhé měsíce se na něj mohli všichni dívat jen na propagačních materiálech nebo v konfigurátoru. „Mohli jsme ho objednávat, ale nikdo ho naživo neviděl ani v něm nejel. Pro Porsche to není úplně standardní přístup, nicméně i tak se nám před oficiálním startem prodeje v Česku podařilo podepsat kolem třiceti smluv. To je, myslím, velmi dobrý výsledek,“ doplňuje Kolář. V loňském roce se v Česku prodalo Macanů sto čtyřicet a Porsche by si rádo podobnou metu udrželo.

Prodávat přitom bude velmi podobné, ale vlastně docela jiné auto. Jaké je, mohli čeští řidiči poprvé spatřit na vlastní oči v říjnu, kdy u nás mělo nové Porsche Macan oficiální premiéru. Že šlo pro automobilku z německého Stuttgartu o velkou událost, dokazovala několikadenní událost v pražské funkcionalistické výstavní síni Mánes, kde se otevřel takzvaný Atelier of Dreams.

Ten v rámci několika tematických akcí provedl návštěvníky příběhem značky Porsche i vznikem nového elektrifikovaného vozu a součástí představení byl také CzechCrunch, který se na místě v rámci jedné z byznysových snídaní bavil před zraky desítek technologických nadšenců a byznysových lídrů právě s Pavlem Kolářem z Porsche Centrum Praha. A také s podnikateli Jaroslavem Beckem a Lubem Smidem, kteří mají k autům a technologiím blízko.

Novým Macanem jsme se už stihli i projet a náš verdikt je jasný: není sice tak revoluční jako Taycan, ale i tak opět boduje. Porsche se rozhodlo vyměnit spalovací motor za elektrický pohon s bateriemi v podlaze v jednom ze svých nejprodávanějších modelů, který je i pro další budoucnost celé značky velmi důležitý. A první desítky kilometrů, které jsme s ním při testování najeli, ukázaly jednu věc – je to staré dobré Porsche se vším všudy, u kterého na první pohled vlastně ani nepoznáte, že už v něm nekvílí spalovák.

„Porsche chtělo udělat auto, které bude opticky, svou konstrukcí i jízdními vlastnostmi velmi podobné předchozímu modelu. Nový Macan je samozřejmě výrazně modernější, protože jsme o deset let vepředu, ale na první pohled nic nenapovídá tomu, že jde o elektrický model. Nový Macan je postavený tak, aby to pořád bylo hlavně hodně dobré řidičské auto,“ potvrzuje hlavní strategii značky Kolář. Více než Macanů se v Česku prodá ze stáje Porsche už jen modelů Cayenne z populárního segmentu středně velkých SUV.

O něco menší Macan přitom plní jinou roli. „Zhruba 60 až 70 procent lidí, kteří si přijdou koupit Macan, jsou pro Porsche úplně noví zákazníci. Často si ho pořizují třeba jako druhé auto do rodiny nebo to mnohdy bývá jedno z prvních společných aut pro mladší páry. Trh s kompaktními SUV rychle roste a Porsche chce v tomto segmentu získat svou pozici,“ popisuje Pavel Kolář, podle kterého je zásadní, že Macan sice svými proporcemi splňuje podobu kompaktního SUV, ale vyniká vlastnostmi.

Porsche × CzechCrunch

V Galerii Mánes v centru Prahy vznikl Atelier of Dreams, snový prostor, který návštěvníky provedl příběhem stojícím za vznikem nového Porsche Macan. Součástí třídenní události byla prostorová imerzivní instalace kombinující moderní technologie s audiovizuálními zážitky.

CzechCrunch v rámci Atelier of Dreams uspořádal exkluzivní byznysovou snídani, na níž osobnostem ze světa byznysu a technologií detailně představil nové elektrické vozidlo značky Porsche. V debatě s podnikateli Jaroslavem Beckem a Lubem Smidem se pak zaměřil na technologický aspekt dnešních automobilů, který je stále zásadnější.

V rámci Atelier of Dreams ve spolupráci s The Mag představili své artefakty inspirované novým modelem Porsche Macan také tři současní umělci a doplnil je DJ NobodyListen. Ve spolupráci s kreativní producentkou Karolínou Kabelkou Wernerovou pak proběhl také event zaměřený na ženskou sílu a sebevědomí.

„Pořád je to hodně sportovní auto – na brzdách, v zatáčkách. Zpětná vazba při řízení i posed v autě, to v jiném podobném autě nedostanete,“ doplňuje vedoucí prodeje v Praze. Německá automobilka si za to samozřejmě nechává zaplatit, ale zároveň je fakt, že Macan je i nadále nejlevnější vstupenkou do světa Porsche. Elektrifikovaný model navíc startuje zhruba na dvou milionech korun, a to už může být pro řadu řidičů poměrně lákavé.

„Přichází k nám noví zákazníci, co dosud jezdili třeba ve Škodě Enyaq. A pokud si dnes koupíte ten nejvybavenější model Enyaqu, už to o tolik dražší než nejlevnější Macan být nemusí. Porsche každopádně není levná značka, nebojujeme cenou a ani nechceme. Zákazníci si naše auta kupují kvůli něčemu jinému,“ podotýká Kolář. Oslovit je chce Porsche také novými technologiemi. V tomto ohledu došlo v Macanu k velkému pokroku.

Je to logické. První generace tohoto modelu byla představena před deseti lety a to je hodně dlouho i v automobilovém světě, natož v tom technologickém. V autě teď najdete digitální displej před řidičem, velký centrální displej uprostřed a volitelně také třetí displej před spolujezdcem, který na něm může díky speciálnímu krytí i při jízdě sledovat třeba videa.

„Technologicky je to velká změna. Původní Macan se začal prodávat před deseti lety, vyvíjet se začal ještě dřív, a tak byl hodně analogový. A co je zásadní, celý infotainment v Macanu běží na operačním systému Android, to je v uživatelském zážitku také výrazný posun vpřed,“ popisuje vedoucí prodeje Porsche Centrum Praha. A z našich testů můžeme konstatovat, že má pravdu.

Porsche se totiž rozhodlo po letech vývoje vlastního systému vsadit na plnohodnotný operační systém Android Automotive od Googlu, který je do všech systémů, displejů a celého auta plně integrovaný a přináší řidičům známé prostředí z mobilních telefonů. Je přitom celkem jedno, zda používáte telefony s Androidem, nebo iPhone – princip fungování a ovládání obou softwarových světů je velmi podobný, a tak se zkrátka cítíte „jako doma“. A navíc pořád můžete zapnout i Apple CarPlay.

To je velmi příjemný rozdíl oproti infotainmentům v autech řady jiných, zejména tradičních automobilek, kde si připadáte trochu jako rukojmí starého světa a všechno dlouho trvá nebo se dělá zbytečně složitě. Právě o stále důležitějším technologickém rozměru aut jsme se v rámci oficiálního představení nového Macanu bavili se zmíněnými podnikateli.

Jaroslav Beck spoluzaložil a následně úspěšně prodal VR hru Beat Saber a aktuálně se věnuje rozvoji nové značky nápojů Cans. Lubo Smid je zase dlouholetým šéfem vývojářského studia STRV. Oba zkrátka mají k technologiím velmi blízko, a přestože se rádi projedou dobrými a rychlými vozy, často v nich koukají na něco jiného, než jaký výkon zrovna mají pod kapotou nebo jak přesné je řízení v zatáčkách.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oba jezdili například v elektromobilech od Tesly. Zatímco Lubo Smid u ní prozatím zůstává, Jaroslav Beck má aktuálně Porsche Taycan. „Začínám stále více hledat, jaké možnosti mi auto nabízí nad rámec samotné jízdy. Hlavně pro spoustu mladých lidí začínají být infotainment a zábava naprosto zásadní, paradoxně někdy dokonce důležitější než auto samotné. Sám jsem na pomezí, kdy mám auto, které je technicky skvěle zpracované a dobře se v něm jede, ale software musí začít lehce přesahovat auto samotné,“ popisuje Beck.

Zakladatel značky plechovek Cans rovnou přidává jednu věc, která mu ve všech autech zatím dost chybí: „Nejde mi nutně o to, abych v autě mohl sledovat Netflix, ale abych například mohl dělat konferenční hovory. Ty řeší z auta stále více lidí a kvalita proti tomu, co dnešní technologie nabízí, není dobrá.“ Lubo Smid potvrzuje, že softwarová část je pro něj v autě už také důležitější než hardware samotný.

„Zážitek z jízdy v Porsche z hardwarového pohledu je něco, co jen máloco překoná. A je dobré vidět, že Porsche klade velký důraz také na software, ale zároveň si jako tradiční značka nemůže dovolit dělat v tomto ohledu nějaké dramatické změny. Snaha je ale velká a Android je dobrý krok kupředu,“ míní šéf vývojářského studia STRV, kde mají mimo jiné na starosti i vývoj mobilní aplikace pro vozy Porsche. Přestože ta není přímo součástí jízdního zážitku, stávají se i takové technologické doplňky běžnou součástí vozů.

„Dřív nebo později se z auta, až ho třeba nebudeme řídit, stane něco jako lounge, taková pojízdná kancelář. A když z něj nebudete vyřizovat třeba právě videohovory, promění se v kino. Většina aut má dnes kvalitnější prostorový zvuk, než jaký mají lidé doma,“ popisuje Jaroslav Beck směr, jakým se podle něj bude automobilový a řidičský svět ubírat.

Lubo Smid přitakává, cesta k autonomnímu řízení je podle něj nevyhnutelná: „V Tesle jsem si na asistenty extrémně zvykl. Autíčkáři to tolik nechtějí slyšet, řídí rádi a chtějí plný požitek z jízdy, ale já díky tomu mohu ujet o víkendu tisíc kilometrů tam a zpět, aniž bych byl tolik unavený, protože asistenti řízení všechno značně ulehčují. Těším se, jak se automobilový svět bude v tomto ohledu dál vyvíjet.“

Vozy Porsche – a nový elektrický Macan nevyjímaje – jsou zatím každopádně hlavně o jízdním zážitku. Základní asistenti pomáhající při jízdě tu jsou samozřejmě taky, nicméně Porsche zůstává své, a to nejen v rychlosti a ovladatelnosti, ale ještě v jedné specifické věci. Zatímco většina elektromobilů umožňuje nastavovat sílu rekuperace, u Taycanu ani Macanu na výběr nemáte. Zapomenout tak můžete například na řízení jedním pedálem. „Důvod, proč Porsche pořád má plyn a brzdu, je, aby ho byla radost řídit, a ne aby to byl jen přepravní prostředek, který vás akorát převeze z bodu A do bodu B. Má ve vás vyvolávat pozitivní emoce a řízení musí být zábava, tak je Porsche nastavené,“ doplňuje Pavel Kolář.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Překvapilo mě, jak je tohle obří BMW živé, říká Čestmír Strakatý. Úspěch na Herohero? Ať si to každý zkusí

S jedním z nejúspěšnějších tvůrců obsahu v Česku jsme se projeli obřím BMW X7. Auta německé provenience pro něj vždy byla jasná volba.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cestmir-bmwx7

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

BMW X7 M60i xDrive a Čestmír Strakatý

„Sejdeme se na rohu u kavárny na Jiřího z Poděbrad? – Tam asi ne, tam nemáš šanci zastavit.“ Tak vypadala naše konverzace s Čestmírem Strakatým, když jsme se domlouvali, kde ho vyzvednu, abychom otestovali BMW X7 M60i xDrive. A měl pravdu. S tímto obřím korábem z Mnichova, který má na délku přes pět metrů, na výšku bezmála dva metry a váží přes dvě a půl tuny, nezaparkujete jen tak někde. Ale můžete si být jisti, že s ním vzbudíte pozornost. „Je to působivé, ale na mě možná až moc obří,“ hodnotí jeden z nejúspěšnějších tvůrců obsahu v Česku ještě před nástupem za volant. Jaký je vlastně Čestmír Strakatý autíčkář?

„To se měnilo v čase podle věku a také podle toho, kolik jsem měl peněz,“ směje se muž, kterého si na platformě Herohero pro jeho rozhovory s českými osobnostmi z různých oblastí aktuálně předplácí přes 9,5 tisíce fanoušků. Přestože ne všichni podobní tvůrci, kteří své rozhovory nebo debaty na různých platformách zamykají, veřejně říkají, kolik předplatitelů mají, Čestmír Strakatý bezpečně patří mezi ty největší v Česku. Byl ve správnou dobu na správném místě, přestože neměl nijak vycizelovanou strategii. A jak sám přiznává, nejdřív si myslel, že sám přichází pozdě.

Jeho „internetovou“ slávu, která je vidět nejen na Herohero, ale také třeba na YouTube, kam bezplatně nahrává části svých rozhovorů, nebo v rámci podcastu Crunch, který natáčí pro CzechCrunch, jsme s Čestmírem Strakatým probrali při jízdě Prahou ve zmíněném BMW, protože k autům má od mládí blízko. I dnes v nich tráví mnoho času, ale už nutně nevyhledává ty nejagresivnější, stále větší přednost má pohodlí a také prostor pro rodinu. Sám se postupně přesunul do – napříč řidičskou populací stále populárnějšího – segmentu středně velkých SUV a byl zvědavý, jak na něj zapůsobí BMW X7. To je totiž jedno z těch největších aut svého druhu.

Když vidíte BMW X7 poprvé, dost možná vás napadne, že inženýři v Mnichově, kde tradiční automobilka sídlí, měli pravděpodobně jasné zadání: udělat tento vůz co možná největší a nejpompéznější. A zřejmě byste nebyli daleko od pravdy. Ostatně samotní zástupci BMW hovořili o tom, že nová „iks sedmička“ posouvá hranice automobilového luxusu a exkluzivity a nebojí se propojovat výjimečný výkon s odvážným designem. Může to znít jako marketingové floskule, ale čím více se na tohle auto díváte a čím déle v něm jedete, tím spíš musíte dát těmto tvrzení za pravdu.

Přitom to nemusí vůbec znamenat, že se vám BMW X7 líbí. Hlavně poslední facelift, který přinesl designové sjednocení s klasickou sedmičkovou řadou, vyvolal značné kontroverze. Ostatně jako samotná limuzína BMW 7, která je tradičně tím nejlepším, co z výrobních závodů automobilky vyjíždí. A jestli má číslo sedm v nabídce BMW symbolizovat vrcholné vozy, pak musela dostat osobitou masku a všechny další vlastnosti nejen nová generace řady 7, ale také X7. To znamená, že jí nechybí úzké horní světlomety ani velká maska chladiče ve tvaru ledvinek. Ty ale zároveň na tak obrovském autě nepůsobí nijak zvlášť nepatřičně, protože velké je tu všechno.

A jak takový kolos jezdí? Před první jízdou můžete mít různé předsudky, jak se asi takové auto bude chovat. Klíčové je, že se BMW i do svého největšího vozu v nabídce podařilo dostat to, co jeho auta tradičně zdobí. „Překvapilo mě, jak moc je při takových rozměrech živé. Když na to šlápnu, je to cítit,“ hodnotí s úsměvem první ujeté kilometry za volantem Čestmír Strakatý. Také je třeba říct, že od nejvyšší výbavy s označením M60i xDrive se to čeká. Osmiválec s výkonem 390 kW a točivým momentem 750 Nm zkrátka zahýbe i s tak velkým autem, se kterým sice asi nechcete a priori závodit, ale velmi svižnou jízdu bez problémů zvládnete.

„Dřív jsem býval za volantem takový ‚závodník amatér‘,“ směje se Strakatý. „Jezdíval jsem celkem rychle, ale zároveň bych si troufl říct, že bezpečně. Měl jsem passata s dieselovým dvoulitrem, největší klasiku, ten jezdil fantasticky. Vlastně jsem měl vždy blízko k německým vozům, a když budu mít na výběr, volil bych právě nějakou německou automobilku,“ přemítá muž, který má dvě jasná poznávací znamení: málokdy ho potkáte v jiné barvě než černé, a když má krátký rukáv, bezpečně ho poznáte podle barevných tetování.

BMW X7 M60i xDrive

  • Pohon: Zážehový 48V mild hybrid
  • Výkon: 390 kW / 530 koní
  • Točivý moment: 750 Nm
  • Počet válců: 8
  • Zdvihový objem: 4 395 m³
  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 4,7 s
  • Rozměry (d/š/v): 5 181 / 2 000 / 1 835 mm
  • Světlá výška: 221 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 2 675 kg
  • Spotřeba paliva: 12,1 – 12,9 l/100 km
  • Startovací cena: 3 360 500 korun

Detailní parametry vozu najdete zde.

Pak přesedl do trojkového bavoráku, kterého má spojeného zase s něčím jiným: „Ten měl malý kufr, který byl ale snad nekonečně nafukovací, vešlo se tam úplně všechno.“ Nakonec se, společně se založením rodiny, přesunul k větším vozům. „Pak jsem zestárnul, trochu se uklidnil. Teď už je pro mě důležitější pohodlí, prostor pro rodinu. Jsem autíčkář v tom ohledu, že mi není jedno, v čem jezdím, ale zároveň neřeším úplně extrémní detaily,“ popisuje devětatřicetiletý moderátor, kterého v autě baví třeba dobrý zvuk. A jelikož ho v testovaném BMW X7 zajišťovala reprosoustava od Bowers & Wilkins, přišel si taktéž na své.

Jízdní a třeba i zvukový zážitek si může v tomto voze vychutnávat v jednu chvíli až sedm lidí a vzhledem k rozměrům X7 nepřekvapí, že v tomto ohledu patří k tomu nejpohodlnějšímu, co lze na trhu najít. Jinými slovy i ve třetí řadě sedadel se může pasažér poměrně pohodlně svézt. Stále více lidí přitom při jízdě poslouchá podcasty. Růst jejich popularity můžeme v Česku sledovat několik posledních let a právě Čestmír Strakatý je jednou z nejvýraznějších tváří tohoto boomu.

Když před lety opouštěl mediální dům CNC, rozhodl se zariskovat. Začal natáčet rozhovory takzvaně na sebe, nejprve v provizorním studiu s tím, že si řekne o podporu svých příznivců napřímo. Založil si profil na platformě Herohero, kde dlouhodobě v počtu předplatitelů (a tedy i z hlediska příjmů) patří k největším autorům. Zpětně viděno zažil s vlastní značkou Čestmír velký úspěch, který mu ve finále nejen více vynáší, ale také mu dává mnohem větší svobodu. Sázka na jistotu to ale nebyla.

Kanál na YouTube, kde publikuje zpravidla první půlku svých rozhovorů a kde má dnes přes 73 tisíc odběratelů, založil v říjnu před dvěma lety. „Reálně jsem si tehdy myslel, že začínám pozdě. Už existovalo spoustu podcastů a myslel jsem si, že je po sezoně, ale teď je všechno krát deset. Je to vlastně svým způsobem šílené,“ popisuje dění na scéně Strakatý, který si za měsíční předplatné účtuje šest eur, tedy zhruba 150 korun. Předplatitelé mu přitom od startu prakticky setrvale rostou. Když loni v létě natočil rozhovor s Jaroslavem Duškem, obletěl úryvek s kontroverzním hercovým vyjádřením celý internet a projevilo se to také na počtu předplatitelů.

Stěžejní prý ale bylo hlavně to, že velká část z nich zůstává. „Sám nevím, jak dlouho to vydrží, ale jistě vím, že nakonec rozhodne, jestli nabízíte dobrý obsah, nebo ne. Lidé nejsou hloupí. Placeného obsahu je stále víc, jednotlivce začínají následovat i velká média, je toho tolik, že si lidé dvakrát rozmyslí, za co utrácí své peníze. Trochu se bojím možné únavy lidí z toho, že po nich pořád někdo chce peníze. Mám trochu výhodu, že nezačínám a mám už vybudovanou nějakou pozici, ale nemám nic garantované,“ říká Strakatý.

Sám prý neměl dopředu stanovenou žádnou velkou strategii, chtěl být hlavně svůj a najít si mezi ostatními podobnými pořady své místo – ať už tím, jak sám vystupuje a rozhovory vede, nebo jaké hosty si vybírá. Po tvůrčí stránce má prakticky nekonečnou svobodu, zároveň však cítí nepřímý tlak od předplatitelů. „Logicky chceš, aby jich bylo stále víc, ne míň. A čím víc předplatitelů je, tím je to těžší,“ říká.

Co lze v BMW X7 M60i xDrive nakonfigurovat?

  • 23″ BMW Individual kola V-spoke 914 – 103 246 Kč
  • BMW Individual metalický lak Frozen Pure Grey – 112 450 Kč
  • BMW Individual celokožené čalounění Merino – 77 220 Kč
  • Prvky obložení interiéru Carbon Fibre – 29 796 Kč
  • M sportovní paket Pro – 21 684 Kč
  • Paket Comfort – 31 174 Kč
  • Zábavní systém Travel & Comfort pro dvě sedadla – 10 600 Kč

Vybrousit si BMW X7 můžete v tomto konfigurátoru.

Za ty roky, kdy se stal v rámci moderování známější osobou s větším dosahem, se naučil pracovat také s kritikou. I to se trochu změnilo, když odešel dělat vlastní podcast. Musel se naučit dělat nová rozhodnutí, která dřív nemusel. Vše jde jednoduše na jeho hlavu. Pro všechny škarohlídy, kteří mu třeba nepřejí a zpochybňují jeho autorskou tvorbu či cenovou politiku, má ale jasný vzkaz: „Ať si to sami zkusí, založí si Herohero a dělají to lépe. Může to udělat každý. Samotného by mě zajímalo, jak by k některým rozhodnutím přistupovali.“

Když jsme se zapovídali o jeho současném byznysu a rozhovorech, v pražských ulicích nám při jízdě pomáhal adaptivní tempomat. „To je nejlepší věc, kterou by podle mě měli dávat do všech aut automaticky. Zvyšuje to bezpečnost a pohodlí,“ říká jasně Strakatý. A jestli je naopak funkce, která bývá dnes již taktéž přirozenou součástí moderních vozů, ale obešel by se bez ní? „To je zase jednoznačně head-up displej. Tomu jsem z nějakého důvodu nikdy moc nepřišel na chuť a jsem zvyklý pořád koukat hlavně do budíků za volantem.“ Ty i nadále zůstávají také v BMW X7, kde má řidič k dispozici hned dva obří displeje. Jeden za volantem a jeden ústřední, přes který se ovládá většina funkcí ve voze.

Právě ovládání prostřednictvím displeje bývá u řidičů předmětem debat, zda je dobré, že automobilky pomalu opouštějí fyzická tlačítka a integrují vše do dotykové obrazovky. Přestože BMW dělá s novými operačními systémy značné pokroky, je tu objektivně podobně jako u jiných tradičních značek velký prostor pro další zlepšování. A je otázka, jestli vůbec někdy bude třeba zapnutí klimatizace, nastavení teploty nebo vyhřívání sedadla přes displej (a obvykle několik klepnutí) tak pohodlné, jako když jste zmáčkli jedno dedikované tlačítko na palubní desce nebo na dveřích. Ale technologický vývoj je v tomto ohledu neúprosný.

Jaký verdikt nad autem nakonec vynesl Čestmír Strakatý? „Ten motor mě fakt baví,“ podotýká s odkazem na to, že benzinový pohon je v některých ohledech prostě nenahraditelný. „A je příjemné, jak pohodlná jízda umí být,“ doplňuje zase s přihlédnutím k adaptivnímu vzduchovému odpružení, se kterým „přežehlíte“ prakticky jakékoliv nerovnosti. Ještě aby takové dojmy nebyly. Za vrcholné BMW X7 M60i xDrive můžete v závislosti na výbavě zaplatit až ke čtyřem milionům korun. A německá automobilka za tyhle peníze umí doručit, co od ní čekáte. Pokud chcete opravdu velké auto, se kterým automaticky zapůsobíte a sami ho budete s radostí řídit, pak je „iks sedma“ poměrně přímočará volba.

CC Premium

Partnerem článku je BMW