Desítky milionů eur do výroby baterek. Porsche naplno skáče vstříc elektromobilové budoucnosti

Elektrické auto Porsche Taycan

Foto: Porsche / Christoph Bauer

Budoucnost automobilové dopravy v Evropě je jednoznačně v elektromobilech, to však s sebou nese nové komplikace. Jednou z nich je i závislost na společnostech, které vyrábějí bateriové články. Taková situace pro žádnou z automobilek není ideální, proto v posledních třech měsících do podobných firem s vidinou větší kontroly nad potenciálně kritickým článkem výrobního procesu investovaly nejen Volkswagen a Volvo, ale nově také Porsche.

Automobilek, které na evropském trhu stále nenabízejí elektromobil, už není mnoho. V rychlosti můžeme zmínit například Ferrari, Lamborghini nebo Toyotu, jež se však věnuje vodíkovému pohonu. Odběr baterii se tak rapidně zvyšuje a pandemie koronaviru rychlejším dodávkám rozhodně neprospívá. To je jeden z hlavních důvodů, proč se Porsche rozhodlo investovat nemalé finanční prostředky do založení nové společnosti Cellforce Group, jež se vývojem baterií bude zabývat.

„Baterie je spalovací motor budoucnosti. Cellforce Group bude hrát zásadní roli ve vývoji, výzkumu, ale i výrobě výkonných bateriových článků,” řekl Oliver Blume, předseda představenstva Porsche. „Tento společný podnik nám pomůže zaujmout přední místo v celosvětové konkurenci při vývoji elektromobility a následně spojit nezaměnitelný zážitek jízdy v Porsche a udržitelnost,” dodal o joint venture projektu se společností Customcells.

Porsche Taycan

Elektrické auto Porsche Taycan

Foto: Porsche

V podniku Porsche drží 83,75 procenta, ale výši své investice nezveřejnilo. V prohlášení však zmiňuje, že se jedná o desítky milionů eur. Finance Cellforce využije na vývoj nových baterií, které se nabijí za méně než 15 minut. Pro porovnání, Porsche Taycan se zvládne na 80 procent kapacity nabít za zhruba 22 minut. Investice také v následujících letech povede k rozšíření týmu Cellforce ze 13 na 70 pracovníků.

Do baterií investují Volkswagen i Volvo

Není to ovšem jen Porsche, které se touto cestou vydalo. Na začátku letošního roku oznámil Volkswagen investici 300 miliard korun do společnosti Northvolt, díky níž se tento švédský výrobce baterií stane nejméně na deset let strategickým dodavatelem článků pro celý koncern, jehož součástí je i Škoda Auto.

Volkswagen drží v Northvoltu dvacetiprocentní podíl, který má v plánu dále navyšovat. Avšak jak velkou část firmy bude Volkswagen v budoucnu vlastnit, automobilka dosud neprozradila. Investice nicméně zapadá do strategie, která má za cíl odstřihnout se od závislosti na dodavatelích baterií pro elektrické i plug-in hybridní modely.

Do Northvoltu navíc neinvestuje pouze Volkswagen, ale také Volvo. Původem švédská automobilka, která aktuálně patří čínské společnosti Geely, chce ve spolupráci s Northvoltem postavit výzkumné a vývojové centrum ve své domovině. To má zahájit provoz již příští rok a obě firmy se budou na financování podílet rovným dílem.

Prvním vozem, jenž bude využívat bateriové články vyvinuté v rámci společného podniku, bude elektrický nástupce Volva XC60. V plánu je i stavba nového výrobního závodu, který má být kompletně poháněn čistou energii a poskytne zaměstnání přibližně třem tisícům lidí. O umístění nové továrny však Volvo zatím nerozhodlo.

Milovník automobilů a fanoušek Olympique Marseille, který nedokáže žít bez kofeinu.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.