Developeři se shodují, že byty ještě podraží. Méně budou stát ty staré a na neatraktivních místech

Málo se prodává, developeři proto některé své projekty odkládají. V Praze i tak loni cena za metr čtvereční vyskočila o 13 tisíc korun.

Eliška NováEliška Nová

Ceny nových nemovitostí podle těch, kdo je staví, dolů jen tak nepůjdou

0Zobrazit komentáře

Analýzy předpovídají, že na tuzemském nemovitostním trhu dojde konečně ke zlevnění. Developeři to ale vidí jinak. Byty podle nich i nadále zdražují. Prodává se ale málo. V hlavním městě se loni prodaly jen tři tisíce bytů. To je propad o bezmála šedesát procent oproti roku předchozímu.

Na pražském trhu došlo ke zvýšení cen za metr čtvereční zhruba o 13 tisíc korun. A tak zatímco ještě na konci roku 2021 stál v hlavním městě metr čtvereční 137 697 korun, loni už to bylo 154 881 korun. U nově zahajovaných bytů to je dokonce 170 511 korun. „Do cen u nových projektů se promítají především rostoucí vstupní náklady. Při současné situaci navíc nelze očekávat, že by zdražování zastavilo,“ uvedl předseda představenstva developerské společnosti Trigema Marcel Soural.

Rostoucími vstupními náklady má na mysli především ceny stavebních materiálů, které meziročně vzrostly podle Českého statistického úřadu o 12,3 procenta. A samozřejmě také ceny energií. „Trojnásobně vzrostly i úrokové sazby. Vyšší jsou ceny pozemků, finanční a režijní náklady spojené s přílišnou byrokracií a pomalými povolovacími procesy, na trhu je nedostatek lidských zdrojů ve stavebnictví. To všechno investor pocítí a je to zároveň i hlavní důvod, proč nelze čekat, že by šly ceny nových bytů dolů,“ dodal Soural.

Zlevnit by podle něj ale mohly starší nemovitosti. Předpoklad ale je, že půjde o byty, které jsou v horším stavu, případně v méně atraktivních lokalitách. Rozdíl v cenách mezi novými a starými byty se pak podle developerů bude zvětšovat, rozdíl může být nakonec až třicet procent. „Tyto byty už zlevnily, ale ještě se sníží,“ míní šéf společnosti Central Group Dušan Kunovský.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Propad cen u starších projektů v neatraktivních lokalitách už nyní sleduje skupina European Housing Services. „Ceny klesají především tam, kde má nemovitost některý z hendikepů. Může jít o velkou dojezdovou vzdálenost, stav před rekonstrukcí nebo energeticky nehospodárnou budovu. Pražské i brněnské byty se prodávají za podobné ceny jako v létě,“ říká Hendrik Meyer, šéf skupiny, pod níž patří například i web Bezrealitky.

Podle Kunovského zažil větší propady cen trh s rodinnými domy. Lidé o ně mají menší zájem kvůli cenám energií i vysokým nákladům na rekonstrukce a stavební materiály.

Prodává se málo

Podle developerů byl loni také patrný propad prodejů. Prodaly se jen tři tisícovky bytů, což je až o šedesát procent méně než o rok předtím. „Rok 2021 byl rekordní a z rekordu je pád vždy bolestivější,“ uvádí Kunovský s tím, že větší propad přišel až ve druhé polovině roku. V té první se z celkového objemu prodaly zhruba dvě tisícovky bytů.

Podle Kunovského je to dáno nejistotou a také vysokou inflací, což má dopad na reálnou kupní sílu a růst životních nákladů. Nejdůležitějším faktorem však je, že jsou hypotéky třikrát dražší a výrazně hůře dostupné. Snížení objemu poskytnutých hypoték podle něj v podstatě kopíruje pokles prodaných bytů. I počet nově uzavřených hypoték totiž klesl až o šedesát procent.

Byty tak loni v zásadě kupovali hlavně ti, kdo měli našetřeno. Podle dat prémiové realitní kanceláře Svoboda & Williams až sedmdesát procent kupujících financovalo nákup nemovitosti z vlastních zdrojů.

bytovy-dum-v-holesovicich

Přečtěte si takéV Holešovicích vznikne dům s malometrážními bytyV Holešovicích vznikne dům s malometrážními byty, jejichž dispozice se dají snadno změnit na velké

V počtu prodaných bytů sehrává roli také zahraniční klientela, která prakticky přestala nakupovat. „Pro západní klientelu jsme příliš blízko válečné zóně, východní klientela má zas v současnosti jiné starosti,“ líčí Kunovský. I proto developeři svoje projekty odkládají. Kunovského Central Group o rok odložil projekty v Praze 3 a 9, protože podle Kunovského nemá cenu stavět na sklad. I to je podle developerů jeden z důvodů, proč nabídka rapidně neporoste.

V Praze je nyní v nabídce něco málo přes pět tisíc nových bytů. „V posledním čtvrtletí se na trh dostalo jen 950 bytů. To je druhý nejhorší kvartální výsledek od roku 2017. Na konci roku se nabídka ustálila na úrovni dlouhodobého průměru, to je ale pro potřeby Prahy stále málo,“ líčí předseda představenstva společnosti Skanska Residential Petr Michálek.

Jen velmi málo bytů se podle něj navíc dostane skrze povolovací procesy. A tak zatímco v roce 2021 se začalo stavět skoro deset tisíc bytů, loni to byla zhruba polovina.

Developeři ale zároveň očekávají, že situace by se mohla zlepšit už letos, a to zejména z pohledu hypoték. „Čekáme opětovný boom, a to ve dvou vlnách. Zejména na jaře, na kdy připravujeme nové lokality do nabídky. Lidé překonávají prvotní šok. Zásadní oživení by pak mohlo přijít v roce 2024, kdy by se hypotéky mohly přiblížit k psychologické hranici tří procent ročně,“ líčí Kunovský.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Bydlení v režii Jana Hřebejka. Život v hausbótu vyměnil za terasový dům plný skla, dřeva a kreativity

Režisér Pelíšků změnil domov, přesto si vzal některé návyky z lodní paluby i do teras na Hřebenkách, kde se usadil v zajímavě řešeném terasovém domě.

formdafatal-hrebejkovi-boysplaynice-21

Foto: BoysPlayNice

Režisér Jan Hřebejk ve svém domě

0Zobrazit komentáře

Šakalí léta, Pupendo, Musíme si pomáhat a především Pelíšky, to všechno jsou jedinečná díla české kinematografie, za kterými stojí režisér Jan Hřebejk. Není to však jen filmová tvorba, ke které přistupuje s notnou dávkou sobě vlastní kreativity. Hřebejkův pohled na svět se odráží i v prostředí, ve kterém žije se svou rodinou. Až donedávna obýval hausbót, ze kterého se přesunul do terasového domu na pražských Hřebenkách, jež pro něj čtyři roky pilovalo k dokonalosti studio Formafatal. Podívejte se na nové sídlo režiséra, které vám představujeme v architektonickém newsletteru Arch.

Jan Hřebejk patří mezi nejvýraznější persony české porevoluční filmové tvorby. Jeho snímky často pracují s hořkosladkými osudy postav, které se snaží žít a přežít v dobách plných nejistot. Svět plný nevšednosti však Hřebejka obklopuje také v momentech, kdy nesedí v režisérské židličce. Podobně jako jeho filmy nabízí zajímavou podívanou i kulisy, ve kterých se odehrává režisérův osobní životní scénář.

Kdo chtěl přijít na návštěvu k Hřebejkovým, musel ještě donedávna zamířit na břeh Vltavy na pražském Smíchově. Režisérova rodina zde dlouhou dobu obývala hausbót, který přesně naplňoval její potřebu žít v obklopení přírody a zároveň mít na dosah ruch města. Jemné šplouchání řeky však před dvěma roky režisér vyměnit za více konvenční způsob bydlení v terasovém domě na pražských Hřebenkách.

Rekonstrukci objektu postaveném v sedmdesátých letech navrhlo architektonické studio Formafatal, které k projektu přistupovalo tak, aby rodině bydlení nabízelo vše, na co byla zvyklá ze svého smíchovského domova. Opět nechybí propojení s přírodou ani prostorový minimalismus koupelen či ložnic, před kterými dostávají přednost společenské a pracovní prostory určené nejen pro rodinu i přátele.

hrebejk-fromafatal12

Foto: BoysPlayNice

Dům Hřebejkových nese některá řešení, na která byla rodina zvyklá z hausbótu

Objekt byl vystaven na prudce se svažujícím pozemku a jediným přístup k němu tvoří úzké schodiště vedoucí skrze vzrostlou zeleň. Díky svému umístění však nabízí jedinečné výhledy na Prahu, což také architekty vedlo ke snaze dům co nejvíce otevřít prostřednictvím skleněných ploch.

Z důvodu nutnosti zachování jednotného charakteru objektu, který je součástí řadové zástavby, nebylo možné příliš zasahovat do jeho původní koncepce. Přesto se architektům podařilo přeměnou terasy prvního patra domu dodat přístavbu, která obohatila společnou obytnou část o samostatnou jídelnu.

Přístavba, která navazuje na kuchyň, je kompletně celá prosklená, díky čemuž je do podlaží přiváděno množství světla. Mimo jídelního stolu zde našel své místo nově vyvložkovaný krb, z jídelny je také přístup na dvě terasy vedoucí do zeleně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Do hlavního obytného prostoru v prvním patře byla vsazena i prosklená kostka s koupelnou a přítomny jsou také dva dětské pokoje. Sejdeme-li z centrální obytné části o patro níž, dostaneme se do velké pracovny, skrze kterou se dá dostat na terasu otevírající se dále do zahrady. Pracovna díky svým bohatým rozměrům může sloužit také jako druhý společenský prostor. Dále je na spodním patře umístěna malá ložnice s kuchyňkou a miniaturní koupelna.

Architektka Dagmar Štěpánová pracovala na projektu čtyři roky a všechny prvky domu byly pod její taktovkou promyšleny do posledního detailu. Nejvíce je to cítit z kombinací barev, materiálů i jednotlivých struktur, které se objevují v interiéru i exteriéru domu. Jeho fasádu tvoří kombinace hrubé omítky s dřevěným obkladem, uvnitř se pak objevuje červený a žlutý travertin, světlá březová překližka i mahagon.

Se vzájemnou souhrou barev a materiálu pomohl i přítel Hřebejkových, akademický malíř Miroslav Bednář, který stál mimo jiné u výběru umístění jednotlivých uměleckých děl, která zdobí kontrastně vymalované stěny interiéru. Zároveň byl Hřebejkovým při ruce během vybírání nábytku, mezi kterým jsou některé skutečně nevšední kusy.

hrebejk-fromafatal11

Foto: BoysPlayNice

Pohled z pracovny dál do zahrady

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox