Devět elektromobilů na nabíjecí místo. Nepříliš kvalitní českou infrastrukturu zlepší dva tisíce nových stojanů

ionity_-4

Foto: Ionity

Nabíjecí stanice IONITY v Lovosicích

0Zobrazit komentáře

Většina odborníků se shoduje na tom, že elektromobilita je budoucností dopravy. Nabízí se však otázka, zda se tato budoucnost týká i České republiky. Elektromobilů u nás prozatím jezdí relativně málo a příliš dobře na tom není ani infrastruktura. Nabíjecích stanic je u nás tak málo, že na jednu nyní připadá devět registrovaných elektromobilů.

V řeči přesných čísel je v České republice k dispozici 1 417 dobíjecích stojanů, které se však nachází pouze na 744 stanicích. Registrovaných elektromobilů je přitom v České republice 12 520, přičemž 8 533 čítají plně elektrické vozy a zbylé téměř čtyři tisíce tvoří hybridy.

Dle propočtů tak na jeden dobíjecí stojan připadá 8,8 elektrifikovaného vozu, což je ale stav, který by se měl do budoucna zlepšit. Jak informovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV), v České republice by měly do konce příštího roku vzniknout téměř dva tisíce nových nabíjecích stanic.

enyaq-nabijecka

Foto: Škoda

V Evropě by se mohly od roku 2035 prodávat pouze elektromobily

„Očekávám, že progres jak v oblasti registrovaných vozidel, tak infrastruktury získá i díky podpoře ministerstva dopravy na dynamice. Do konce příštího roku má vzniknout téměř dva tisíce dobíjecích stanic. Podíl přibližně devět elektrických vozidel na jeden dobíjecí bod je stále příznivější, než jaký po nás požaduje evropská regulace,“ uvedl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Dle statistik jsou dvě ze tří nabíjecích stanic provozovány některou ze tří energetických skupin působících na území České republiky. 38 % provozuje ČEZ, 19 % PRE a 10 % připadá na E.ON. CDV též uvedlo výsledky ankety, ve které zjišťovalo, jaké zvyklosti panují mezi majiteli elektrifikovaných vozidel. Tři ze čtyř respondentů uvedli, že svůj elektrifikovaný vůz řídí téměř na denní bázi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Respondenti také prozradili, že pouze 3,2 % z nich najezdí se svým elektromobilem či hybridem za rok méně než pět tisíc kilometrů. Nájezd u valné většiny, tedy téměř 60 % českých elektromobilistů, se pohybuje mezi 10 až 30 tisíci kilometrů, což je standard, který je platný i pro majitele klasických vozů. 5,1 % z dotázaných uvedlo, že ročně ujede se svým vozem více než 50 tisíc kilometrů.

Je tedy patrné, že majitelé ke svým elektromobilům, co se nájezdu týče, přistupují stejně jako řidiči klasických vozidel. Podle dalších zjištění CDV si u sebe doma elektromobil téměř denně nabíjí přibližně 30 % respondentů, 11 % doma nenabíjí vůbec a 54 % nabíjí na pracovišti. U hybridů je ovšem situace zcela opačná, většina jejich českých majitelů je nabíjí doma.

S přispěním ČTK.

I mrtvý akumulátor může být dobrý akumulátor. Tesla z nich recykluje 92 % materiálu k výrobě dalších baterií

supercharger-tesla3

Foto: Tesla

Vůz Tesla u nabíjecí stanice Supercharger

0Zobrazit komentáře

Kam s ním? Tuto klasickou otázku si možná již nyní pokládají majitelé elektromobilů při pohledu na svůj akumulátor, o kterém vědí, že dříve či později vypoví službu. Uživatelé vozů Tesla by však mohli mít v této otázce více než jasno. Automobilka Elona Muska totiž uvedla, že pracuje na recyklačním systému, který by jí měl pomoci vytěžit ze starých bateriových článků přes 92 % materiálu.

V souvislosti s dopadem na životní prostředí přinášejí elektromobily oproti konvenčním vozům celou řadu pozitiv. Na prvním místě jsou nulové emise, a to díky možnosti volby zdroje, ze kterého pochází energie ukládaná do jednotlivých bateriových článků. Ovšem ani elektromobil není věc dokonalá a dříve či později dospěje životnost některých jeho dílů ke konci. Jako první tento osud nejčastěji potká právě akumulátor, který je trnem v oku celé řadě odpůrců vozů poháněných elektřinou.

Mezi jejich argumenty, proč je elektromobilita méně ekologickým řešením než cesty s klasickým spalovacím motorem, patří náročnost výroby akumulátoru a jeho problematická likvidace. Jen málokdo ovšem operuje s možností recyklace článků a vracení použitého materiálu zpět do oběhu. Kdo se naopak otázkou recyklace baterií zabývá ve velkém, je právě automobilka Tesla. Společnost Elona Muska na této úloze již delší dobu spolupracuje se třetími stranami, které pro ni z akumulátorů zachraňují všechno, co se dá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo této spolupráce se Tesla věnuje i vývoji vlastního recyklačního procesu, který by vracel zpátky do hry co možná největší množství materiálu z vysloužilých akumulátorů. O tomto programu Tesla poprvé informovala ve zprávě o dopadu na životní prostředí, v níž se pravidelně zabývá například množstvím oxidu uhličitého, jenž byl provozem jejích elektromobilů ušetřen.

Nedávno Tesla vydala tento report za rok 2020 a při té příležitosti se pochlubila novými poznatky, na které během svého vývoje účinné recyklace baterií narazila. Prvním zajímavým faktem je, že Tesla v současné době část akumulátorů už sama recykluje. Děje se tak od konce roku 2020, kdy nasadila první fázi svého zařízení na recyklaci akumulátorů v nevadské Gigafactory.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Toto zařízení by mělo být schopné zpracovávat jak vyřazené akumulátory, tak odpad z jejich výroby. „Recyklace na místě nás přivádí o krok blíže k uzavření výrobní smyčky a umožňuje předávání surovin přímo našim dodavatelům niklu a kobaltu. Zařízení odemyká inovační cyklus recyklace baterií ve velkém měřítku, což společnosti Tesla dává možnost rychle zlepšovat a testovat současné technologie na základě provozních poznatků,“ uvedla Tesla ve zprávě.

weekly-071325-mvp-x

Přečtěte si takéObráběč v NASA, Baťa v sukních a jak v cizině platit výhodnějiBaťa v sukních z Vysočiny, návod na výhodnější placení v cizině a český obráběč v NASA

Spolu s oznámením Tesla představila diagram, který prozrazuje, že je díky recyklaci schopna navrátit zpět do výroby více než 92 % z celého akumulátoru. Toto číslo navíc podle ní není finální, jelikož bude tento recyklační proces postupně zaváděn do všech výrobních závodů automobilky. Velký význam bude hrát především v továrnách v Německu a Texasu, kde bude také probíhat samotná výroba akumulátorů.

V roce 2020 by měla Tesla recyklovat přibližně 1 300 tun niklu, 400 tun mědi a 80 tun kobaltu obsažených v akumulátorech. „Z ekonomického hlediska očekáváme, že v dlouhodobém horizontu dosáhneme významných úspor, protože náklady spojené s rozsáhlým využitím a recyklací bateriových materiálů budou mnohem nižší než nákup dalších surovin pro výrobu článků,“ uzavírá Tesla.