Digitalizace řemesel funguje. Topíte.cz dělá topenařinu online, rychle roste a obsluhuje už tisíce lidí

Peter BrejčákPeter Brejčák

topite-cz-helcl-naprstek-svedaInsider

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Woltairu (dříve Topíte.cz) Jiří Švéda, Daniel Helcl a Karel Náprstek

0Zobrazit komentáře

V roce 2018 založili dva zaběhnutí topenáři Karel Náprstek a Jiří Švéda společně s Danielem Helclem portál Topíte.cz s jasným cílem – digitalizovat tradiční topenářské řemeslo. Topenářů je totiž na českém trhu málo a komunikace s nimi náročná, což znepříjemňuje zákaznickou zkušenost.

Přesun možnosti objednávání topenářských služeb na internet teď přináší trojici zakladatelů své ovoce. Zájem zákazníků totiž rychle roste a podle dosažených výsledků firmy za loňský rok stouply její klíčové ukazatele trojnásobně.

Zatímco v prvním roce fungování Topíte.cz uzavřelo smlouvy ve výši 6 milionů korun, loňský rok už to byl téměř trojnásobek na úrovni 16 milionů. Počet zájemců o službu se meziročně vyšplhal ze 272 na 3 642 a počet zakázek firmy vzrostl o 132 procent.

topite-cz-helcl-naprstek-sveda2-min

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Topíte.cz Daniel Helcl, Jiří Švéda a Karel Náprstek

S rostoucími zakázkami rostl také počet lidí ve firmě. Zatímco v lednu 2018 jich bylo dvanáct, o rok později už 41. To umožnilo vznik dalších montážních týmů, původní dva byly rozšířeny na pět s dalším doplněním tří specialistů. Topíte.cz je tak dle svých slov největší topenářskou firmou pro rezidentní klientelu na tuzemském trhu.

Plán uzavřít smlouvy za 50 až 60 milionů

„Je patrné, že jsme s naším produktem přišli na trh v pravý čas. Jak vyplynulo z našeho nedávného průzkumu na vzorku 163 českých registrovaných firem a živnostníků napříč republikou, v Česku na e-mail zareaguje jen každý pátý topenář a nabídku pošle jen každý šestnáctý. V této situaci bylo skutečně načase přijít s nějakým efektivním řešením, které lidem umožní snazší možnost objednání topenářských služeb,“ vysvětluje Daniel Helcl, spoluzakladatel a CEO Topíte.cz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V letošním roce si firma nastavila ještě odvážnější cíle – v plánu má uzavřít smlouvy v hodnotě padesát až šedesát milionů korun, což by znamenalo desetinásobný meziroční růst. Počet zájemců chce služba navýšit na úroveň desítek tisíc a během roku provést tři sta úspěšných instalací.

Pomoct by jí v tom měla také v listopadu oznámená investice dvaceti milionů korun od venture kapitálových fondů Enern, za kterou stojí čtveřice partnerů Petr Šmída, Tomáš Čupr, Pavel Mucha a Radovan Nesrsta, a Presto Ventures (donedávna známého jako Bohemia Venture Capital) investující prostředky miliardáře Tomáše Krska.

topite-cz-daniel-helcl2-min

Foto: Topíte.cz

Topenářství z papíru do digitálního světa

„Počítáme, že v roce 2020 budeme ve vzestupném trendu z loňského roku pokračovat. Rádi bychom rozšířili oblast působení po celé republice včetně Moravy, kde jsme dosud neměli tak silný tým. Prioritou je také vylepšování aplikace, se kterou plánujeme dovést proces objednávání topenářských služeb k dokonalosti,“ přibližuje rozvojové plány Helcl.

„Stávající systém objednávek přes web sice funguje dobře, ale chceme jej pokud možno co nejlépe zefektivnit. Nová aplikace umožní strukturovanější přehled o prováděných pracích pro servisní techniky i zákazníky, značně urychlí a usnadní předávání důležitých informací. Díky tomu se nám podaří řemeslo opravdu digitalizovat,“ upřesňuje CTO Topíte.cz Josef Šíma.

Boeing dostal do vzduchu největší letadlo světa a banky na to slyší. Na záchranu reputace získal 12 miliard dolarů

boeing-777×1

Foto: Boeing

Test letounu 777X patří po delší době mezi úspěchy společnosti Boeing

0Zobrazit komentáře

Až donedávna platil za největšího výrobce dopravních letadel na světě. Pak ale přišly tragické nehody letadel 737 Max a Boeing se dostal do krize, jakou ve své historii ještě nezažil. Vše vyvrcholilo ztrátou pozice jedničky na trhu a nedůvěrou ze strany obchodních partnerů. Jenže žádný pád není nekonečný a jak se zdá, smolná karta Boeingu se začíná obracet.

Nejenže se mu čerstvě podařilo získat 12 miliard dolarů, které poslouží jako záplata na trhlinu vzniklou krizí, ale ještě se mu podařilo úspěšně otestovat nové letadlo 777X, které je doposud největším dvoumotorovým proudovým letadlem na světě.

Jak jsme vás nedávno informovali, rok 2019 se nevyvíjel pro americký Boeing vůbec dobře. K tragické nehodě letounu 737 Max v Indonésii, která se odehrála v říjnu roku 2018, se v březnu 2019 přidala další letecká havárie stejného typu letounu s neméně tragickými následky. Na základě vyšetřování vyšlo najevo, že za pádem strojů stála technika, což Boeing dlouhou dobu urputně popíral, aby nakonec přiznal, že vina za havárii skutečně stojí na jeho straně.

boeingxairbus2

Foto: Boeing

737 Max je největším úspěchem i problémem Boeingu

V té době však již bylo letounům 737 Max, které patřily mezi hlavní výrobní artikly společnosti, zakázáno vzlétnout a Boeing začal přicházet o rezervace. Jeho reputace mezi výrobci letadel byla značně poškozena, což nakonec stálo křeslo i Dennise Muilenburga, šéfa Boeingu. V konečném důsledku Boeing přišel i o pozici jedničky mezi výrobci dopravních letadel a zcela zastavil výrobu nových 737 Max.

Celá krize přinesla i finanční problémy, které byly podpořeny nutností odškodnit pozůstalé celkem 346 pasažérů, kteří na palubě Maxů zahynuli. Boeing se proto rozhodl zažádat o půjčku ve výši 10 miliard dolarů (přibližně 230 miliard korun), která mu má pomoci překlenout vzniklé problémy.

Nové naděje

Podle nejnovějších informací CNBC mělo nakonec Boeingu nabídnout půjčku ve výši 12 miliard dolarů (zhruba 276 miliard korun) více než 10 bank. Dvě miliardy dolarů navíc naznačují, že banky obeznámené s celou krizí Boeingu společnosti důvěřují a dávají společnosti šanci dostat se ze všech problémů. Důvodem může být i nedávný úspěšný test letounu 777-9X, který je vůbec nejdelším a největším letadlem Boeingu dosud.

boeing-777×2

Foto: Boeing

Letoun Boeing 777X má za sebou první úspěšný test ve vzduchu

Jeho první testovací let proběhl před několika dny ve Washingtonu, jak informuje CNBC. 777X se vznesl z letiště Everett a asi po 4 hodinách letu přistál v Boeing Field v Seattlu. Letoun představuje největší dvoumotorový proudový letoun na světě. Rozpětí jeho křídel dosahuje délky přes 71 metrů a díky speciální technologii je lze skládat tak, aby se letadlo vešlo do prostor, které jsou až o 6 metrů užší než jeho rozpětí.

777X, jehož cena se momentálně pohybuje na hranici 422,2 milionu dolarů (přibližně 9,7 miliardy korun), nabízí sedadla pro 426 cestujících, kteří mohou cestovat ve dvou komfortních třídách. Jde tak o jeden z největších zátahů proti klasické first class, která v letadle zcela chybí. Naopak v business třídě je rozšířen prostor na nohy i pro vyšší pasažéry.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stan Deal, který nahradil Dennise Muilenburga v čele Boeingu, o letadlu prohlásil, že 777X má ukázat světu, že Boeing ví, co dělá a ví, jak navrhovat skutečně bezpečná letadla. Nechme však ověření tohoto faktu na regulačních orgánech, které mají za úkol posoudit, zda je 777X skutečně schopno přepravy osob pro komerční účely. Po událostech týkajících se 737 Max je jasné, že si tentokrát regulátoři dají velký pozor na to, aby do vzduchu pustili skutečně bezpečné letadlo.

Kdy přesně budou zpět do oblak puštěny také Maxy, momentálně není jasné. Boeing nepředpokládá, že by se tak mohlo stát do poloviny letošního roku, i přesto chce obnovit výrobu Maxů ještě před tím, než mu bude právo vzlétnout opět uděleno.