Díky českému startupu se podíváte na menu i ve Starbucksu. Jeho systém řídí desítky tisíc displejů

Navzdory tomu, že signageOS patří mezi globální špičku ve svém oboru, jej v Česku téměř nikdo nezná. Většinu svého byznysu má totiž za oceánem.

Peter BrejčákPeter Brejčák

team-outside-2-min

Foto: signageOS

Tým startupu signageOS

Přijdete do fast foodu, na pobočku banky, do kina nebo na letiště – a jednou z prvních věcí, které uděláte, je, že se podíváte na informační obrazovky. Jaké je aktuální menu, nabídka produktů, seznam hraných filmů či plánované odlety… A pokud jde zrovna o pobočku České spořitelny, Monety, CineStaru nebo Starbucksu ve Skandinávii, obsah se na těchto reklamních displejích zobrazuje díky českému startupu signageOS, který patří mezi globální průkopníky svého oboru. Většinu zákazníků má přitom ve Spojených státech, kde plánuje dále rozšiřovat i svůj tým.

Na první pohled se nemusí zdát, že jde o reálný problém. Firma jednoduše někam zapojí obrazovku a ukazuje na ní, co chce. Ovšem takto jednoduše to nefunguje. Na jedné straně totiž existují desítky výrobců televizí, monitorů a displejů, z nichž většina funguje na různých a vzájemně nekompatibilních operačních systémech. A na druhé straně pracují společnosti s desítkami i tisícovkami poboček, kde je nutné zákazníkům zobrazovat neustále se měnící a aktuální nabídky.

Pětiletý český startup signageOS stojí právě uprostřed všeho dění, na což odkazuje i jeho název odvozený z trhu takzvaného digital signage. „Nejde o elektronické podpisy, ale o zobrazování obsahu jako informace, navigace či reklama na outdoor i indoor displejích,“ vysvětluje pro CzechCrunch Michal Žabka, technologický ředitel firmy.

Startup již aktuálně pomáhá spravovat přes šedesát tisíc obrazovek po celém světě, což je dvojnásobně více než před rokem, a přímo spolupracuje s největšími výrobci jako Samsung, LG, Philips, Panasonic či nově také Sony, aby byl jeho software již od výroby v produktech těchto firem nainstalovaný.

c-suite-min

Foto: signageOS

Vedení signageOS: Mirek Kren, Stanislav Richter, Lukáš Daněk a Michael Žabka

Ve své podstatě tak signageOS propojuje svět hardwaru a softwaru. Nejde o klasický streaming obrázků a videí, ale o samostatně fungující řešení, které si obsah nahraje, aby se na monitorech zobrazoval i v případě výpadku internetu. Software například sám dokáže detekovat také černou obrazovku, což je „noční můra“ všech poskytovatelů digitálního obsahu, s cílem udělat korekci bez nutnosti zásahu člověka.

„Náš obor digital signage je z těch menších, ale stabilně rostoucích. Je konzervativní a progres odvětví pomalý, což nám ale otevírá obrovskou příležitost, jelikož jsme stále jedním z mála inovativních hráčů,“ říká spoluzakladatel a ředitel signageOS Stanislav Richter s tím, že samotný trh digital signage se začal vyvíjet začátkem devadesátých let, jeho větší boom ale nastal s příchodem LCD displejů s vyšším rozlišením na počátku století. Postupné snižování jejich cen pak vedlo k masovější adopci napříč trhem. Celá oblast zatím potřebuje hodně edukace a vyžaduje změnu, jak nad tímto druhem komunikace společnosti přemýšlí.

„To, že se nám daří přístup firem měnit, je vnímáno celým odvětvím velmi pozitivně. Loni jsme získali titul nejvíce inovativní společnosti oboru, velký dík patří našemu vývojovému týmu. Naší vizí je být hybnou silou trhu a společně s partnery od základů změnit jak digital signage dnes funguje,“ doplňuje Žabka.

Inovativní přístup signageOS v létě roku 2020 zaujal také investory, když od českého fondu Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce získal 45 milionů korun. Byznys má postavený na modelu SaaS (software jako služba), přičemž za poslední dva roky z desítek tisíc dolarů opakujících se měsíčních tržeb (MRR) vyrostl na aktuální stovky tisíc. Startup při svém rozvoji zvolil strategii cíleného investování v menších etapách.

„V každé etapě chceme docílit černých čísel, než se pustíme do další. Cítíme zájem ze strany investorů i zákazníků podpořit náš růst, ale vzhledem k situaci na trhu volíme zodpovědný přístup postavený okolo udržitelného růstu. Umíme si představit další kolo financování v roce 2023 nebo až 2024, primárně s cílem posílit náš růst ve Spojených státech a ve vývojovém týmu. Ale zároveň jsme schopni úspěšně fungovat i bez dalšího rozvojového kapitálu,“ popisuje Richter.

Drtivá většina příjmů signageOS pochází ze zahraničí, až 85 procent jen ze Spojených států a Kanady, kde firma pořád vidí největší potenciál k růstu. Zbytek tvoří z velké části Asie. Kromě zmiňovaných hráčů mezi jeho zákazníky patří například globálně největší fastfoodoový řetězec, dále americká maloobchodní síť 7-Eleven, u níž provozuje přes čtrnáct tisíc obrazovek, ale také logistický startup ShipMonk českého zakladatele Jana Bednáře, který jej využívá ve svých skladech pro interní komunikaci.

cover_cc25-1

Přečtěte si takéJak Šmída z Twista či Bednář ze Shipmonku přesvědčili investoryNávod na miliony: Jak Šmída z Twista, Krátký z Manty či Bednář ze Shipmonku přesvědčili investory

Většinu ze svých zaměstnanců má ale startup v Praze, jeho cílem je nadále udržet technologickou část firmy alokovanou v Česku. Obchodně-provozní část podniku chce ale časem přesouvat více směrem k zákazníkům do Spojených států a západní Evropy. „Máme kolegu v irském Dublinu, v USA trávíme polovinu času a máme tam připravenou infrastrukturu. Do dvou let plánujeme mít část týmu v San Francisku,“ představuje plány Stanislav Richter s tím, že do dvou let se má počet hlav v týmu signageOS zvýšit asi o dvacet na celkových padesát.

„Vnímáme významný pokles cen akcií a valuací všech cloudových firem, proto vidíme vyšší opatrnost ze strany zákazníků i budoucích investorů. Letos bude přístup ke kapitálu dražší a těžší, ale jsme připraveni. Na druhou stranu se právě kvůli obavám o nedostatek pracovních sil a o zvyšující se náklady klade větší důraz na efektivitu. Digitalizace i za pomoci našeho produktu je její součástí. Takže jsme opatrní optimisté, chováme se zodpovědně a vidíme současnou situaci hlavně jako příležitost,“ uzavírá Richter.

CC Premium

Partnerem článku je společnost signageOS

Rubriku Startupy podporujíjt-retina