Dílo z městských dat stvořené. Digitální umělec Refik Anadol představuje v Praze svůj nový projekt
Od 13. října lze v Centru architektury a městského plánování spatřit, jak vypadá Praha očima tvůrce, jehož díla mají hodnotu stovek tisíc dolarů.
Dílo Refika Anadola vzniklo na základě dat z IPRu
Jeden z nejvyhledávanějších digitálních umělců současnosti a zároveň průkopník v oblasti umělé inteligence Refik Anadol vytvořil pro letošní jubilejní ročník Signal Festivalu, které je CzechCrunch mediálním partnerem, unikátní site-specific dílo s názvem Prague Dreams, které vzniklo nikoliv díky štětci a pigmentu, ale z podrobných městských dat. Virtuální městský model, vymykající se představám, jež o podobných prostorových instalacích lidé mají, si budou moci návštěvníci festivalu prohlédnout v prostorách Centra architektury a městského plánování (CAMP) nejen během konání události od 13. do 16. října, ale také po jejím skončení až do 6. listopadu.
Refik Anadol již několik let ukazuje, jakým způsobem lze posouvat hranice umění. Svůj tvůrčí proces totiž propojuje s využíváním umělé inteligence a dat, s jejichž pomocí vytváří uhrančivé instalace na míru daným objektům a prostorám, které on sám nazývá jako sochy z dat nebo jako datové malby. Tvrdá data, v nichž jen málokdo vidí cokoliv poetického, vnímá jako prostředek, díky kterému lze vytvořit něco krásného a inspirujícího.
Velký úspěch zaznamenala například jeho instalace Wind of Boston nebo projekce na losangelskou filhamornii Walt Disney Concert Hall od světoznámého architekta Franka Gehryho, během které napodobil proces lidského snění a napojil algoritmus na archiv filharmoniků obsahující tisíce fotek, videí i zvukových nahrávek.
Cena Anadolových děl, která vznikají v jeho studiu, standardně začíná na 700 tisících dolarech, což je plus minus rozpočet Signal Festivalu. Avšak díky tomu, že se umělec dobře zná se šéfem pražské události Martinem Poštou mnoho let a velmi ji obdivuje, sám navrhl, že dílo vytvoří za honorář, který za tvorbu pro festival dostávají ostatní zapojení umělci.
Data pro nově vzniklé dílo, která Anadolův tým získal před pěti měsíci, pocházejí z několikaletého střádání Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Odborníci pro jejich získávání pracují s technologií LIDAR (z anglického Light Detection and Ranging), jež využívá odraz laserových paprsků od objektů.
Výsledkem je obrovské mračno bodů, které dohromady vytváří virtuální 3D model. V Praze se takto podařilo nasnímat 4,5 tisíce kilometrů ulic a dalších cest bez automobilového provozu, jako jsou například stezky v parcích. Zobrazení Prahy je neobyčejně detailní a celková velikost záznamu činí 16 terabytů dat. „Data, která se nám dostala, jsou vážně neuvěřitelná. Náš tým nikdy před tím s ničím podobným nepracoval,“ říká obdivně Refik Anadol.
S obrovským balíkem dat začal Anadolův tým pracovat před pěti měsíci. Šlo o informace získané nejen díky 3D scanningu, ale také z Wi-Fi, Bluetooth a také pražského letiště, které schraňuje důležitá a data o pohybu větru, která se aktualizují každých pět minut.