Disney a Netflix dominují finančním výsledkům. Zlaté glóby ale vyhráli Quentin Tarantino, tradiční společnosti a HBO
Letošní Zlaté glóby byly vyhlášeny v kontextu, kdy svět filmu ovládá Disney a svět televize Netflix. Právě tyto dvě společnosti přitom nakonec téměř žádnou cenu nevyhrály a místo nich uspěly projekty zavedenějších značek jako HBO a experimentálnější filmy. Zároveň však neplatil stereotypní scénář oceňování pro typické publikum nezajímavých děl.
Vítězové a nominanti na Zlaté glóby jen málokdy korespondují s těmi nejúspěšnějšími filmy, televizními minisériemi a seriály. Přesto se jedná o významné ceny i mimo zdůraznění toho zajímavého, co se v zábavním průmyslu děje pro jeho insidery.
Ceny udělované skupinou devadesáti vlivných novinářů z celého světa jsou schopny větším projektům zpětně přidat určitou prestiž a delší přítomnost ve společenské diskuzi. Těm menším zase poskytují platformu pro oslovení nového publika.
Vítězem hlavní kategorie nejlepšího dramatického filmu se stal válečný snímek 1917. Dílo režiséra Sama Mendese a kameramana Rogera Deakinse svoje poměrně tradiční téma zpracovává netypickým způsobem, zaměřuje se totiž jen na pár postav, které zachycuje jakoby v jediném dvouhodinovém záběru. Příliš tak nepřekvapí také ocenění za režii. Za kameru a technické kategorie se Zlaté glóby neudělují.
V kategorii nejlepší komedie nebo muzikál pak vyhrálo Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina. Do velké míry nostalgický a pro Tarantina klasicky vysoce autorský film dostal cenu také za scénář a nejlepšího herce ve vedlejší roli, kterým byl Brad Pitt. Zlatých glóbů tak získal Tarantinův snímek nejvíce ze všech nominovaných.
Pokud se mluví o světě televize mimo tradiční vysílání na televizních obrazovkách, snad úplně vždy je alespoň zmíněn Netflix. Jedna z vůbec prvních televizních streamovacích služeb před lety přišla s konceptem, kdy vedle nabídky obsahu zavedených studií začala vytvářet také vlastní a postupně ovládla trh. Ačkoliv přitom měla ještě nedávno status společnosti ochotné vyprodukovat prakticky cokoliv, v posledních letech se jí daří také u filmových a televizních cen.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPro letošní Zlaté glóby to však neplatilo. Po závratných 34 nominacích se zdálo, že Netflix i při nevelkém procentu úspěšnosti předávání cen ovládne, a to jak ve filmu, tak v televizi. Dostal ale nakonec pouze dvě – za vedlejší ženskou roli ve filmu Manželská historie v podání Laury Dern a za hlavní ženskou roli v seriálu Koruna (The Crown) v podání Olivie Colman. Například epický Irčan od Martina Scorseseho, některými považován za mistrovské dílo, nedostal jedinou cenu. Naopak byl potvrzen skvělý výkon Joaquina Phoenixe ve filmu Joker, který Zlatý glób získal.
Mezi vítězi se také ani jednou neobjevilo Disney, které z hlediska finančních výsledků jen těžko hledá konkurenci. Dokonce v kategorii nejlepšího animovaného filmu vyhrál jediný titul, který toto studio nevyprodukovalo, Hledá se Yetti. Proti němu přitom stály animáky jako Toy Story 4, Frozen II nebo remake Lvího Krále.
Obecně lze říci, že Zlaté glóby letos ovládly tradičnější produkční společnosti produkující netypická díla. Zabodovalo tak HBO s Černobylem, vůbec nejoceňovanější minisérií posledních několika let. Úspěšné pak bylo také drama Boj o moc (Succession), rovněž z produkce HBO, které se stalo se čtyřmi oceněními nejúspěšnější mezi streamovacími službami.
Oba zmíněné seriály si odnesly po dvou cenách. Vedle těch hlavních seriálových také za vedlejší mužskou roli v podání Stellana Skarsgårda v Černobylu a za hlavní roli v podobě Briana Coxe z Boje o moc. Z dalších streamovacích služeb pak vůbec neuspěla čerstvá služba Apple TV+, která měla tři nominace za seriál The Morning Show, ale naopak se s dvěma proměněnými nominacemi za seriál Potvora (Fleabag) vytáhl Amazon Prime Video. Za zmínku pak stojí i úspěch snímku Parazit v kategorii cizojazyčných filmů, který doporučují i Elon Musk či Barack Obama.
Kompletní seznam vítězů letošních Zlatých glóbů najdete zde.