Disney+ má po roce už přes 73 milionů předplatitelů. Disney na něj chce stále víc posílat i své filmové blockbustery

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

disney-mandalorian-baby-yoda

Foto: Lucasfilm

Mandalorianský lovec odměn Din Djarin a jeho malý chráněnec Grogu

0Zobrazit komentáře

Disney je králem výdělků z kin díky značkám jako Avengers, Star Wars nebo Pixar, k tomu všemu navíc připojuje i rozsáhlou síť zábavních parků a výletních lodí. Při takovém výčtu je jasné, že poslední půlrok musel být pro firmu velmi těžký. Naštěstí pro ni ale pár měsíců před pandemií spustila streamovací službu Disney+ a její finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí jasně ukazují, jak rychle se stala zásadním zdrojem příjmů.

Disney+ sice při startu loni v listopadu nabídlo pouze jeden větší původní titul, byl jím ale první hraný seriál ze světa Star Wars The Mandalorian, navíc doplněný stovkami hodin staršího obsahu. Díky tomu se jí podařilo za první den získat deset milionů předplatitelů a zajistit snad největší premiéru streamovací služby vůbec. To bylo před rokem. Dnes má Disney+ v necelé třicítce zemí po celém světě téměř 74 milionů uživatelů.

To znamená, že zábavní firma ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku opět překonala odhady příjmů a oproti projektované hranici 14,2 miliardy dolarů dosáhla na 14,7 miliardy. Za stejné období loni, tedy chvíli před startem Disney+, to bylo 19,1 miliardy. Parky, výletní lodě a podobně, které za normální situace zajišťující více než čtvrtinu příjmů společnosti, se přitom meziročně propadly o 61 procent. A o moc lépe na tom není ani filmová distribuce.

disney-mulan-3

Foto: Falcon

Mulan láká na velkou míru epických akčních scén

Disney by tedy mělo zažívat velice náročné období, kvůli němuž například v dubnu poslalo sto tisíc lidí (téměř polovinu všech zaměstnanců) na neplacenou dovolenou. Společnost ostatně zaznamenala první roční ztrátu za více než čtyřicet let. Obrovské výpadky přesto odpovídají pouze 23% meziročnímu poklesu, a to hlavně díky streamování. Tam má Disney celkem už 120 milionů předplatitelů, protože vlastní také hlavní podíl ve službě Hulu a pár dalších.

Netflix stejného publika dosáhl kolem poloviny roku 2018, více než dvacet let po založení a hlavně pět let poté, co na digitální službě začal nabízet původní obsah. U obou platforem platí, že v současnosti rostou pomaleji, Disneymu se ale nové diváky daří získávat několikrát rychleji. Není tak vyloučeno, že se jeho platformy s nižší cenou a zajímavým obsahem časem přiblíží ke streamovacímu gigantovi, jehož uživatelská základna by mohla do konce roku dosáhnout 200 milionů lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejvíce nových předplatitelů od začátku letošního roku mu překvapivě přineslo uvedení záznamu hitu z Broadwaye Hamilton. To je významné nejen proto, že nárůst několikanásobně překročil vydání filmu Mulan nebo druhé řady zmíněného seriálu The Mandalorian, ale také kvůli získání jiného typu publika. To se pak může proměnit do dlouhodobých platících uživatelů a společnosti zajistit stabilní příjem.

Proto ze strany Disneyho není překvapivé, že plánuje oslabit zaměření na blockbustery distribuované v kinech. Když firma ohlásila, že svůj 200milionový hit Mulan kvůli omezením ve Spojených státech vydá na plátnech a na Disney+ zároveň, zdůrazňovala jednorázovost rozhodnutí. Jen málokdo však bral její slova vážně.

mandalorian2

Foto: Lucasfilm

Záběry z druhé série seriálu The Mandalorian na Disney+

Ve skutečnosti se jednalo spíše o test, zda něco takového může ekonomicky fungovat. A zdá se, že může. Konkrétní čísla Mulanu, za jehož zhlédnutí si uživatelé Disney+ museli zaplatit třicet dolarů navíc ke standardnímu předplatnému, nejsou známá. Poměrně široce se tak diskutovalo, jestli film uspěl, nebo ne, a co by to mohlo znamenat.

Úspěch Mulanu, který v kinech vydělal jen přibližně 67 milionů dolarů, stále není zřejmý, studio se ale každopádně rozhodlo na streamovací službu exkluzivně poslat i další tituly. Prvním bude očekávaný animovaný blockbuster od Pixaru Duše, ještě nedávno plánovaný pro klasickou premiéru v kinech. Nakonec se 25. prosince vydá rovnou na Disney+, a to zcela bez zvláštního příplatku.

„Pomysleli jsme si, že poskytnout našim předplatitelům Duši jako součást standardní nabídky v době svátků bude hezké gesto,“ poznamenal Bob Chapek, šéf Disney. V budoucnu chce firma operovat spíše s modelem Mulanu, tedy prvních pár měsíců od premiéry drahého filmu požadovat příplatek za zhlédnutí.

Magazín The Verge v souvislosti s postupnou reorganizací společnosti cituje analytika Michaela Morrise z Guggenheimu, podle něhož Disney staví streamování do pozice hlavního prostředku k monetizaci. V současnosti vše nasvědčuje, že by taková strategie mohla dobře fungovat, velkou otázkou ale bude, zda se zábavnímu obrovi podaří diváky dlouhodobě udržovat a rychle získávat nové.

Pro blízké měsíce chystá kromě druhé řady série The Mandalorian a snímku Duše také marvelovku WandaVision. Oproti konkurenci se přesto stále jedná o poměrně pomalé přibývání novinek, což bude pro Disney hlavní výzvou, zvlášť v době neutuchající pandemie koronaviru.

Hříčka v Malování? Footshop má nové logo, které je podle Petera Hajdučka promyšlenější, než se může zdát

Filip HouskaFilip Houska

footshop

Foto: Footshop

Nové logo Footshopu, za kterým stojí grafické studio Najbrt

0Zobrazit komentáře

Footshop odjakživa charakterizovala silueta tenisky, pod kterou společnost Petera Hajdučka dokázala velké věci. Od expanze na zahraniční trhy přes prodej prémiového sortimentu až po limitované spolupráce s giganty jako Adidas nebo KangaROOS. Pod svým ikonickým logem se Footshop vypracoval na špičku ve svém oboru a teď, po devíti letech od svého vzniku, přichází výrazná vizuální proměna.

Zvučný prodejce streetwearové módy s loňským obratem okolo 760 milionů korun se spojil s grafickým studiem Najbrt, aby společně představili novou vizuální identitu. Přesněji řečeno směsici nových log, které mají lépe zdůrazňovat prémiovost značky a podněcovat její zdravou drzost, jež se prolíná napříč „footshopáckou” nabídkou. V mnohých sice může vyvolávat pocit, že byla nová vizuální identita vyrobena pět minut před schůzkou v legendárním programu Malování, ale z toho si Peter Hajduček nic nedělá, naopak.

„Pro nás není podstatný symbol jako takový, ale celý systém, který se za novou vizuální identitou skrývá. Vzhledem k jeho promyšlenosti a propracovanosti tak lépe dotváří představu o Footshopu jako otevřené a dynamické platformě,“ říká třicetiletý šéf Footshopu, který před časem předal část své každodenní agendy novému provoznímu řediteli Martinu Katzerovi.

footshop-logo-min

Foto: Footshop

Nové logo Footshopu může mít mnoho podob

footshop-loga_1

Foto: Footshop

Nové logo Footshopu má mít promyšlený vizuální koncept

Jak je z návrhů patrné, nové paletě custom log, na nichž obě strany dlouho pracovaly, dominuje jednoduchý nápis Footshop, na který byl použít odlišný font. To, co vyvolává diskuze, jsou ovšem netradičně pojaté linky, které se do názvu propisují a poměrně zběsilým způsobem ho doplňují. Ty mají podle kreativců z Najbrtu zdůrazňovat spontaneitu a bezprostřednost.

„Šlo o to zachytit street smart drzost, se kterou můžete něco škrtnout, na něco se podepsat, ale zároveň to jen punkově nenegovat, ale s jistým infantilním optimismem vytvořit něco rozverně nového. Čáry jsou podložené disciplinovaným řemeslem a expertízou,“ popisuje studio, které se v minulosti postaralo například o návrh nového loga pro pražskou Národní galerii.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Footshop tak od dnešního dne nechává svůj poněkud konzervativní přístup k vizuální identitě firmy za sebou a překlápí se do nové éry, ve které chce mimo jiné nastavit nové mantinely všem kreativcům. To Hajdučkova společnost považuje za bytostně důležité, jelikož patří mezi jedinečného hráče na českém trhu, který se snaží navazovat nápadité teniskové spolupráce, kvůli kterým oslovuje i zahraniční giganty.

peter-hajducek-footshop4

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

S novou směsicí log chce dále sjednotit svou digitální komunikaci, na které v jeho řadách čím dál více záleží. Už dávno totiž nepůsobí čistě jen ve sneakers byznysu, ale šlape i do oblečení. Důkazem může být i nedávno ohlášený second hand s prémiovou módou za nižší ceny, který přišel spolu s desítkami milionů v investicích, jež bude Footshop využívat pro otevírání nových zahraničních poboček a digitální inovace.

Zásadním bodem pro Footshop může být i příchod zmíněného Martina Katzera na pozici provozního ředitele a prakticky pravé ruky Petera Hajdučka. Ten bude zodpovědný za každodenní provoz a vzhledem k jeho zkušenostem ze společnosti Eyelevel, která navrhuje moderní prodejny pro značky typu Nike, Adidas, Vans nebo The North Face, se jeho jmenování zdá být dobrou volbou při další expanzi.

Pokud se chcete o Footshopu dozvědět víc, poslechněte si náš CzechCrunch Podcast s jeho zakladatelem Peterem Hajdučkem. A jak vypadá kompletní nová vizuální identita Footshopu, se můžete podívat zde.

footshop-rebrand1

Foto: Studio Najbrt

Nová vizuální identita Footshopu se objeví i na krabicích

footshop-rebranding-min

Foto: Studio Najbrt

I takto může po rebrandingu vypadat outdoorová reklama Footshopu

footshop-rebrand2

Foto: Studio Najbrt

Nová vizuální identita Footshopu na jedné z jeho poboček