Disney znovu otevřelo své zábavní parky a začalo vydělávat. Odkládá však start služby Disney+ v Česku

Kultovní postavičky před Disneylandem

Foto: Disney

Zábavní parky se otevírají, kina se vrací do provozu a streaming televizního obsahu nadále roste. A pro Disney to znamená jediné – nadmíru vydařená čísla za uplynulý kvartál. Americký zábavní gigant oznámil výsledky za třetí fiskální čtvrtletí, během kterého se otočil zpět do zisku, navýšil tržby a předčil očekávání z Wall Street. Pro český trh si ale nepřipravil dobrou zprávu – odsouvá totiž spuštění služby Disney+.

Disney za tříměsíční období končící 3. července zaznamenal tržby na úrovni 17 miliard dolarů (367,5 miliardy korun), což je o zhruba 5,2 miliardy dolarů více než loni ve stejném horizontu. S tímto výsledkem mimo jiné překonal i očekávání analytiků, kteří firmě předpovídali, že dosáhne na částku o přibližně 200 milionů dolarů nižší. Výnos na jednu akcii pak činil 80 centů.

A zatímco tržby se „pouze“ zvýšily, ve výkazu zisku nebo ztráty došlo k obratu. Ještě loni v totožném období vykazovala společnost pod vedením Boba Chapeka čistou ztrátu ve výši 4,7 miliardy dolarů (101,6 miliardy korun), nyní se může pyšnit černými čísly na úrovni 923 milionů dolarů, což jsou zhruba dvě miliardy korun.

Za meziroční růst tržeb a překlopení do zisku může Disney děkovat především dvěma segmentům – zábavním parkům a streamovací službě Disney+. Kvůli pandemické situaci totiž měla společnost svá zážitková centra po celém světě prakticky uzavřena, a vzhledem k tomu, že pro ni představují jeden z klíčových příjmů, poslední rok tak nebyl jednoduchý.

chapek-disney

Bob Chapek, šéf Walt Disney Company

Foto: Walt Disney Television/Flickr

Aktuálně se však jeho Disneylandy a Disney Parky postupně otevírají a je to znát. Jen v kategorii Disney Parks, Experience and Products utržila firma 4,3 miliardy dolarů (93 miliard korun), tedy více než trojnásobek v meziročním srovnání. Na provozních ziscích se pak znovuotevření obrovských ploch se zábavou pro děti a dospělé podílelo sumou 356 milionů dolarů (7,7 miliardy korun).

„Třetí čtvrtletí jsme zakončili v silné pozici a jsme spokojeni s vývojem firmy. Naše podnikání rozvíjíme i uprostřed přetrvávajících problémů spojených s pandemií a pokračujeme v představování nových vzrušujících zážitků v našich parcích a střediscích po celém světě,“ komentuje výsledky Bob Chapek, výkonný ředitel společnosti Walt Disney Company.

Neméně klíčovým segmentem, který slavný zábavní konglomerát podržel v době nejhorších pandemických měsíců, jsou služby v čele se streamovací platformou Disney+. Ta během posledního kvartálu nabrala nových dvanáct milionů předplatitelů a má dohromady už 116 milionů platících. Wall Street předpovídalo o milion méně.

Díky tomuto tempu za uplynulé čtvrtletí přeskočila například i Netflix, jenž nabral „pouhých“ 1,5 milionu předplatitelů a napříč Severní Amerikou ztratil zhruba 430 tisíc uživatelů. Důvody, proč Disney+ za poslední měsíce takto vyrostlo, jsou spuštění služby na indickém trhu v rámci služby Hotstar a levnější cena předplatného oproti konkurenčním hráčům.

Češi si ještě počkají

Průměrný příjem na jednoho uživatele služby Disney+ v minulém kvartálu klesl o deset procent oproti předchozímu roku na 4,16 dolaru (90 korun), přičemž Indie nyní tvoří téměř 40 procent všech předplatných. Dohromady napříč všemi službami, kam se vedle Disney+ řadí hlavně sportovní ESPN+ a Hulu, má firma už 174 milionů předplatitelů.

Jedním z relevantních témat týkající se služby Disney+ je i její rozšiřování napříč světem. Ačkoliv už působí na většině klíčových trhů, například oblast východní Evropy, kam podle měřítek Disney spadá i Česko, nepokrývá. A ještě nějakou dobu pokrývat nebude – start Disney+ se totiž odsouvá na léto příštího roku. Naopak ještě letos naplno vstoupí do Japonska, Jižní Koreji, Tchaj-wanu a Hongkongu.

mandalorian2_1

Záběry z druhé série seriálu The Mandalorian na Disney+

Foto: Lucasfilm

Zábavní gigant pak ze služeb a dalších takzvaných direct-to-consumer (DTC) produktů zaznamenal více než padesátiprocentní růst v tržbách, které vyletěly na 4,3 miliardy dolarů (93 miliard korun). Na rozdíl od parků se ale tady otočka z červených čísel nekonala – kvůli masivním investicím do televizního obsahu je segment v provozní ztrátě 293 milionů dolarů (6,3 miliardy korun).

Šéf Disney Bob Chapek mimo jiné nezapomněl zmínit ani situaci okolo kin, která se pro veřejnost už postupně otevírají. Ačkoliv byla firma jednou z prvních, která se rozhodla uvádět filmy v kinech i online zároveň, od tohoto modelu, pomocí kterého vyšly například Mulan nebo Black Widow (což nakonec vyústilo v žalobu), pomalu opouští.

Stříbrná plátna jsou pro Disney stále finančně i významově důležitá, proto se bude s uváděním nových snímků soustředit na ně. Nicméně i tak bude zkracovat standardní vysílací okno v kinech z původních 90 dní na 45. Vyjdou takto třeba marvelovka Shang-Chi nebo Free Guy.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.