Scarlett Johansson žaluje Disney. Studio ji mělo vydáním Black Widow v kinech i online zároveň připravit o výplatu

Black Widow v kinech uvidíme už v létě

Foto: Falcon

Disney se před pár týdny pochlubilo, že premiérový víkend filmu Black Widow vydělal v kinech podobně jako jiné blockbustery před pandemií. Zásadní součástí celkové reportované částky ovšem byly také tržby ze streamovací služby Disney+, kde snímek vyšel ve stejnou dobu. Právě proto teď mediálního giganta zažalovala herečka Scarlett Johansson – studio totiž mělo hybridním uvedením porušit její smlouvu.

Jde jí o princip a zachování divácké zkušenosti z velkého plátna? Teoreticky, primárním důvodem pro podání žaloby jsou ovšem peníze. Když někteří, hlavně ti známější herci uzavírají s filmovými studii smlouvy o natáčení, stanovený honorář mívá ještě dodatek ve formě procenta z tržeb. Například představitel Iron Mana Robert Downey Jr. si díky tomu z Avengers: Endgame přišel na 55 milionů dolarů navíc k dvacetimilionovému honoráři.

Součástí nároku na podíl z tržeb je i podmínka, že film musí vyjít v kinech, což znamená exkluzivně. Před pandemií, kdy smlouvu s Disneym podepsala také Scarlett Johansson, to byla zcela samozřejmá klauzule, v době radikálních proměn filmové distribuce by ji ale studio nejspíš nezahrnulo. Teď se zdá, že v případě Black Widow se na to buď zapomnělo, nebo se to nepovažovalo za problematické.

Problém by s tím možná neměla ani herečka, kdyby ovšem tržby z kin kvůli paralelnímu uvedení filmu online výrazně neutrpěly. Už druhý den promítání diváci za lístky utratili o 41 procent méně než za první, což představuje několikanásobný propad oproti předchozím titulům ze série Avengers. Ve druhém týdnu od premiéry pak Black Widow v kinech vydělala o 67,3 procenta méně než v prvním. To je také mnohem vyšší pokles, než je běžné.

black-widow2

Scarlett Johansson a Florence Pugh ve filmu Black Widow

Foto: Falcon

Existují sice argumenty, podle nichž nelze s jistotou říci, že mezi tržbami snímku z kin a jeho dostupností v rámci tzv. Premier Access na Disney+ existuje přímá kauzalita. V současnosti se to nicméně považuje za nepříliš konkrétní konsensus. Američtí kinaři si právě kvůli připravení o tržby nedávno v oficiálním prohlášení svazu National Association of Theater Owners stěžovali.

Argument, že hybridní uvedení Black Widow připravilo Johansson o peníze, je přitom jen částí její žaloby. V dokumentu, na nějž jako první upozornil The Wall Street Journal, se píše: „Společnost Disney úmyslně a bezdůvodně přiměla společnost Marvel k porušení smlouvy, aby zabránila paní Johansson plně využít výhod plynoucích z její dohody se společností Marvel.“

Herečka tím podle odhadů měla přijít až o 50 milionů dolarů, tedy přes miliardu korun. I kdybychom ale konkrétní částky označili za spekulace a příčinnost mezi online uvedením a propadem tržeb kin považovali za nepodloženou, porušení smlouvy zahrnující exkluzivitu pro kina je poměrně jasné. Právníci Johansson prý Disney poté, co zveřejnilo plány na hybridní distribuci Black Widow, kontaktovali ohledně úprav její smlouvy. Nedostalo se jim ale odpovědi.

Žaloba dále uvádí, že se herečka studiu sama ozvala ještě v roce 2019, tedy před pandemií, aby se ujistila o plánovaném exkluzivním uvedení filmu v kinech. Přikládá k tomu e-mail hlavního právního zástupce Marvelu Davea Galluzziho, který potvrzuje domluvený způsob vydání i to, že jakékoliv změny by musely obě strany dodatečně konzultovat. „Museli bychom dosáhnout vzájemného porozumění vzhledem k tomu, že smlouva se zakládá na sérii velkých bonusů z tržeb,“ napsal Galluzzi.

Ve skutečnosti podle představitelky Black Widow nic takového neproběhlo, a zatímco Disney z hybridního uvedení blockbusteru těžilo peníze, navýšení hodnoty akcií i tučné odměny pro vedení, herečka hlavně tratila. Disney na podání žaloby rychle reagovalo veřejným prohlášením, podle něhož si Johansson už v základu vydělala 20 milionů dolarů a o žádné bonusy nepřišla. Její chování je prý navíc hrubým ignorováním celosvětových důsledků pandemie.

Celá žaloba se týká sice konkrétní situace jedné (už tak bohaté) herečky, může mít nicméně význam pro celý Hollywood hledající nový post-pandemický normál. Za rozhodnutí uvádět filmy hybridně bez konzultace s tvůrci před časem Warner Bros. kritizovali Christopher Nolan i režisér Duny Denis Villeneuve. V důsledku toho dokonce streamovací platforma Netflix živí naděje, že Nolana frustrovaného z chování studia naláká k sobě. Jak zmiňujeme v CC Watch, šéf filmů služby o tom už s režisérem mluvil.

Pokud by Johansson dokázala, že Disney ji svým jednáním připravilo o předem domluvené peníze, byla by v poměrně unikátní pozici k úspěšnému útoku na neupřímné byznysové praktiky obří mediální firmy. Minimálně by to mohlo do budoucna ovlivnit, jak v Hollywoodu fungují smlouvy všech možných, malých i velkých, tvůrců se studii.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.