Diváci se na Pandoru vracejí v davech. Nový Avatar má v Česku druhý nejlepší start v historii
Avatar 2 měl skvělou premiéru, zásadní ale bude, jak se mu povede dále. Potřebuje zopakovat úspěch prvního filmu, jehož krása u diváků vyvolala deprese.
Ještě před několika měsíci se mohlo zdát, že pokračování Avataru, přicházející 13 let po původním filmu, mnoho lidí neočekává. Mezi ty nejhlasitější patřily názory, že epické sci-fi Jamese Camerona mělo minimální dopad na kulturu a že na něj většina diváků zapomněla. Jak už ale zaznělo v prvních reakcích na Avatar: The Way of Water, sázet proti Cameronovi není příliš chytré. Novinka za první víkend vydělala přes 400 milionů dolarů a v Česku dosáhla na druhou nejlepší premiéru všech dob.
Za lístky na návrat na fiktivní měsíc Pandora, kde se třímetroví modří domorodci znovu utkají s lidmi, diváci po celém světě za první víkend od vydání zaplatili 435 milionů dolarů (9,9 miliardy korun). 134 milionů dolarů přitom přišlo z domácího trhu v Severní Americe, zbytek pak pochopitelně z ostatních zemí – a to včetně 57,1 milionů dolarů z Číny, kam se druhý Avatar dostal jako jeden z mála hollywoodských blockbusterů z posledních let.
Až překvapivým způsobem pak Cameronova novinka ovládla česká kina. Epické sci-fi zde s 243 tisíci diváků za víkend naprosto rozválcovalo jakoukoliv konkurenci z tohoto roku a dosáhlo na pozici čtvrté nejnavštěvovanější premiéry vůbec. Z hlediska tržeb to s 48 miliony korun bylo dokonce druhé nejsilnější vydání filmu u nás, překonané pouze Avengers: Endgame s 58 miliony korun.
Situace ale není tak jednoduchá. Ve všech případech by šlo o úžasná čísla, kdyby ovšem nebyla řeč o Avataru: The Way of Water. Jeho natočení podle zdrojů serveru Deadline vyšlo asi na 460 milionů dolarů, což je ještě o několik desítek milionů více než Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna, považovaní za dosud nejdražší film všech dob. Server Variety uvádí „konzervativnějších“ 350 milionů. Sám režisér novinky řekl, že prý musí vydělat alespoň dvě miliardy dolarů, aby se zaplatila. To nejspíš zahrnuje náklady na reklamu, bonusy pro režiséra či herce a přípravy dalších pokračování.
Druhý Avatar za premiéru vydělal o něco méně, než se čekalo na domácím trhu, a výrazně méně, než se čekalo v Číně. Důležité je ale si vzpomenout, že už u prvního Avatara i Titanicu mnozí předpovídali obrovské propadáky, stal se ale přesný opak. Oba filmy uspěly hlavně díky velice dlouhé výdrži v kinech. A není tomu tak dávno, co se ukázalo, že takový způsob vydělávání může fungovat i v post-pandemické době.