Diváci se posmívají efektům ve filmech Marvelu. Jejich tvůrci teď chtějí více času a lepší podmínky

Špatné filmové efekty nejsou ani tak vinou tvůrců jako spíš nesplnitelných zakázek. VFX umělci vstupují do odborů, aby mohli vyjednat lepší podmínky.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

scott-lang

Reprofoto: Marvel Entertainment/YouTube

Scott Lang alias Ant-Man, kterého ve filmech hraje herec Paul Rudd

0Zobrazit komentáře

Poslední měsíce dění v Hollywoodu dominovala dvojice stávek scenáristických a hereckých odborů, které pro tisíce svých členů požadují lepší podmínky od velkých studií. Tvůrci vizuálních efektů (VFX), bez jejichž práce se značná část současné produkce neobejde, také dlouhodobě pracují pod tlakem a bez dostatečného ocenění, což má za následek třeba nezajímavé či špatné efekty v posledním Thorovi či Ant-Manovi. VFX umělci jsou přitom jedinou filmovou profesí, která nebyla sdružená v odborech. To se teď mění a spolu s tím Hollywood možná čeká další výrazná proměna.

„Upřímně mě už nebaví pracovat na seriálech Marvelu,“ hlásalo velice populární téma, které se před rokem objevilo na diskusním fóru Reddit. Mnoho tvůrců digitálních efektů si zde stěžovalo například na to, že vedení studií, producenti či režiséři si projekty před natáčením a následnou postprodukcí dostatečně nepromýšlí. Často tak nastávají situace, kdy studio zaměřené na vizuální efekty vytvoří záběry podle zadání a pak jim přijde na tutéž scénu další, zcela jiné a s mnohem kratším časem na dokončení.

V jiných případech se zase očekává, že umělci rovnou dodají několik různých verzí zpracování scén, z nichž si pak studio bude moci vybrat. Podobná praxe je do jisté míry samozřejmě standard, Marvel ale podle všeho požaduje finální verze všech alternativ a několik z nich pak jednoduše vyhodí. Platí pak samozřejmě podle počtu dodaných použitých záběrů, ne podle všech vytvořených nebo podle jejich náročnosti.

thor-v-boji

Foto: Falcon

Chris Hemsworth ve filmu Thor: Láska jako hrom

Výsledkem je pak často takzvaný crunch známý hlavně z tvorby videoher, kdy vývojáři několik týdnů, ale také mnoho měsíců před finálním termínem musí neustále pracovat v dlouhých, náročných přesčasech, aby se vše stihlo. Kombinace nezvládnutelných termínů, nekoncepčních požadavků a přepracovanosti pak dávají vznik případům jako zmíněný Thor: Láska jako hrom. Ten se navíc kvůli použití nové technologie potýkal s místy až směšně nepřesvědčivými efekty, které nepřísluší filmu za čtvrt miliardy dolarů.

Zdaleka ovšem nejde jen o Marvel, podobné problémy jsou ve světě hollywoodské postprodukce poměrně rozšířené. Prohloubily se navíc kvůli covidu-19, kdy se nemohlo natáčet vůbec nebo se točilo jen v omezeném rozsahu a po rozvolnění protipandemických opatření vznikl nápor nedokončených projektů, které čekaly na zpracování vizuálních efektů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nespokojení VFX umělci přitom nemají mnoho způsobů, jak svoje pracovní podmínky zlepšit nebo dát velkým studiím dostatečně důrazně najevo, že by měla svoje praktiky změnit. Na rozdíl od většiny jiných filmových profesí v Hollywoodu totiž dosud nepatřili do žádného odboru, a nejsou tak schopní vůči firmám postupovat organizovaně.

První náznak, že by se to mělo změnit, přišel letos v polovině září. Asi 50 lidí, kteří na vizuálních efektech pracují přímo v Marvelu, jednohlasně hlasovalo pro to, aby se připojili k odborům International Alliance of Theatrical Stage Employees (IATSE). Ta zastupuje asi 168 tisíc různých výtvarníků a techniků v Severní Americe, jde tedy o velice rozsáhlou organizaci s velkou vyjednávací mocí.

Padesát lidí je v tomto kontextu sice mizivé číslo, zvlášť když na vizuálních efektech jednotlivých blockbusterů většinou pracují stovky tvůrců, je to nicméně významný první krok. Umožní kolektivně vyjednávat s vedením studií a zajistit lepší platové i pracovní podmínky. Také se očekává, že si toho všimnou další a budou je následovat.

11022640 – SPIDER-MAN: ACROSS THE SPIDER-VERSE

Foto: Falcon

S velice náročnými podmínkami se potýkali i animátoři chváleného Spider-Mana: Napříč paralelními světy

Ostatně právě to se už děje. Před několika dny v jednohlasném hlasování osmnáct interních VFX umělců z Walt Disney Pictures rozhodlo, že i oni založí odbor pod IATSE. Mack Robinson, koordinátor vizuálních efektů z Disney, řekl: „Tak dlouho jsme chtěli stejnou ochranu jako všichni ostatní, ale naděje byla v nedohlednu. Jsem hrdý na každého VFX umělce, který chce lepší, udržitelnou budoucnost.“

Server Variety v souvislosti s tím cituje také Marka Patche, který pracoval třeba na efektech pro film Tenet a má důležitou roli v organizaci svých kolegů. „Tohle není o Marvelu nebo Disney, je to o VFX umělcích napříč Hollywoodem a o domáhání se uznání za práci, kterou děláme,“ poznamenal Patch. Dodal, že v následujících týdnech a měsících by měla proběhnout další hlasování o přidání se pracovníků z několika studií k odborům.

Motivace z jejich strany je jistě silná, jelikož drtivá většina z nich kvůli americkému systému a absenci vyjednávací síly nemá od zaměstnavatele ani zdravotní pojištění, o neproplacených přesčasech, dosahujících i desítek hodin týdně, nemluvě. Současné posuny jsou přesto výsledkem mnoha let činnosti v pozadí zájmu. A mohly by znamenat novou éru v Hollywoodu, kterou výrazně pocítí umělci, studia i diváci očekávající zajímavé a kvalitní vizuální zpracování.

Seriálová Ahsoka je povedený přídavek pro fanoušky Star Wars. Je ale škoda, že nemá větší sílu

Tak trochu pokračování animovaných Povstalců a Klonových válek je zábavné, ale o moc víc toho nepřináší. Což je v porovnání s Andorem docela škoda.

Michal MančařMichal Mančař

ahsoka-boxed-baylan-skoll-je-borec

Foto: Lucasfilm Ltd.

Padlý Jedi Baylan Skoll versus Ahsoka Tano, bývalá žákyně Anakina Skywalkera

0Zobrazit komentáře

„Tohle je neslýchané! Jedi, falešný Jedi, hvězdná mapa, velryby, předaleké galaxie, tomu máme věřit?“ Máme. A věříme. Slova z úst galaktického senátora v právě skončené první řadě seriálu Ahsoka trochu popisují i seriál samotný. Když vám to někdo naservíruje takhle, nejspíš pozvednete obočí, divočejší povahy si zaťukají na čelo. Jenže Star Wars vždycky byly spíš takové vesmírné fantasy, kde je leccos možné. Dokonce očekávané. A v Ahsoce je to navíc zábavně natočené.

Seriál na streamovací službě Disney+ právě vyvrcholil svou osmou epizodou, ale kdovíjakého ukončení příběhu někdejší žákyně samotného Anakina Skywalkera a jejích spojenců Sabine Wren, Ezry Bridgera nebo Hery Syndully (a droida Choppera, samozřejmě!) jsme se nedočkali. Ani rozepsání další kapitoly o hlavním záporákovi velkoadmirálu Thrawnovi. Snad se potvrdí zvěsti o zatím neoznámené druhé řadě, ta první zůstala až přespříliš otevřená.

Ahsoka ze všech Star Wars seriálů, tedy přinejmenším těch hraných, nabídla zřejmě největší porci toho, co je na už tak oblíbeném univerzu nejoblíbenější: Jediů, světelných mečů a Síly. A to jak na světlé, tak na temné straně mystické moci. Ba co víc, lightsaberové lákadlo vystavěla na velice solidních základech animovaných sérií Povstalci a Klonové války. Však právě tam se většina hlavních hrdinů divákům představila.

Když se v jednom díle ozve „hello, Snips“, je vymalováno.

Jenže pokračování těchto počinů bylo zároveň potenciálním problémem. S tolika zavedenými postavami a už před mnoha lety rozjetými příběhovými linkami Ahsoka mířila spíš na znalejší fandy. I ten, kdo pozadí galaktického příběhu nezná, se díky cool soubojům s drsnými padlými rytíři Jedi nenudil. Ale nelze se zbavit dojmu, že nevidět Rebels a Clone Wars, byl by zážitek z Ahsoky poloviční.

Ahsoka přitom není nijak hluboká a propracovaná záležitost. Když scénář vyžaduje, že se někdo musí někde dramaticky objevit, tak se tam prostě objeví. Hromada nepřátel okolo si ničeho nevšimne. Jak se jen několik let starý osud ztracených postav stane předmětem bájí a artefaktů? A co se stane, když baterie turbolaserů schopná během pár sekund zdemolovat obrovskou budovu začne pálit na pár pozemních cílů? Nic.

Jsou to dílčí výtky, do jisté míry zanedbatelné. Ale tady se jich sešlo tolik, až si toho divák začne všímat. Řešit takovéhle věci je trochu úsměvné u galaktického fantasy se světelnými meči, mentorovskými droidy a čarodějkami z Dathomiru. Ale seriálu chybí vnitřní logika a kvalitnější scénář. Ukazuje se, že slova kolegy Tomáše Chlebka po zhlédnutí úvodních epizod byla docela prorocká. Ve svých dojmech zmiňoval, že Ahsoka postrádá hloubku a vlastní tvář.

Jenže pak zahájí útok na fanboyovské části mozku. Například se objeví padlý Jedi Baylan Skoll, jedna z výraznějších a zajímavějších postav (v podání nedávno zesnulého Raye Stevensona, který byl podobně skvělý třeba i v Římu od HBO). Zamává rudým mečem, pronese něco osudového a divák se znovu ocitne v galaxii předaleko odtud. Zní to lehce ironicky? Možná, ale zároveň je to pochvala za dobrou starwarsovskou atmosféru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ahsoka je v první řadě servis pro fanoušky. Pro diváka, který se pousměje nad krásnými vzpomínkami při záběru na malbu hlavních hrdinů z Povstalců. Anebo pro čtenáře, který postavu velkoadmirála Thrawna zná ze skvělých knih. Ačkoliv zpracování jeho osudu na obrazovce zdaleka nedosahuje epičnosti knižní předlohy. A když se v jednom díle ozve „hello, Snips“, je vymalováno. Tohle jsou Star Wars.

Přesto je škoda, že to nepřináší něco víc. Že nevzniklo dílo, které by se propracovaností aspoň přibližovalo naprosto výjimečnému Andorovi. Na druhou stranu seriál představuje bezpečnou sázku na tu největší sílu (nebo snad Sílu?) značky. Taková sázka není odvážná, ale prakticky vždy je výherní (tedy až na Obi-Wana Kenobiho). Však už první epizody Ahsoky zválcovaly Disney+. I kdyby těch pomrknutí na fanoušky a pokračování dřívějších příběhů obsahoval seriál klidně jen polovičku, budou příznivci Star Wars spokojení. Ale pro ně – jenže také se chce říct jen pro ně – toho má Ahsoka ještě víc.