Dlouhodobě realitky kritizují, teď jednu kupují. Bezrealitky za desítky milionů korun získaly polovinu Maxima Reality
Tuzemská online platforma Bezrealitky si na trhu vybudovala pozici jedničky a svou image zejména na tom, že při prodeji nebo pronajímání nemovitostí nemusí vlastník ani zákazník komunikovat s realitní kanceláří a platit provize. Makléři totiž často neměli zrovna nejlepší pověst a portál se tak snažil přinést do procesů větší transparentnost.
Loni na podzim se Bezrealitky rozhodly přizpůsobit novému zákonu o realitním zprostředkování, který narovnával některá pravidla trhu s cílem jej pročistit o nekalé praktiky a zástupce kazící pověst celému realitnímu segmentu. Šéf portálu Hendrik Meyer přitom v loňském říjnu mluvil o tom, že se novým zákonem pro Bezrealitky nic nemění a že určitě neplánují využívat realitní makléře.
O pár měsíců později už je ale situace jiná a Bezrealitky se ozývají s neočekávanou novinkou. Majetkově vstupují do společnosti Maxima Reality, v níž nově vlastní padesát procent. Podle informací CzechCrunche se transakce pohybovala v řádu středních desítek milionů korun a Bezrealitky si na ní dokázaly dle svého vyjádření vydělat samy díky dlouhodobé ziskovosti.
Maxima Reality za loňský rok prodala nemovitosti v celkové hodnotě přibližně 2 miliardy korun a její obraty se pohybovaly na úrovni 71 milionů korun. Bezrealitky, jenž v loňském roce změnily majitele a v tržbách vyrostly o čtvrtinu na 50 milionů korun, si dlouhá léta budovaly image jako hráč trhu, který nechce mít nikdy nic společného s realitními makléři. Teď tedy otvírá svou novou historickou kapitolu.
Prodej a nákup nemovitostí na klíč
Hendrik Meyer však upozorňuje, že nová synergie nebude zasahovat do aktuální podoby portálu, který bude i nadále fungovat pro prodej a pronájem bez provize a zůstane realitním kancelářím a makléřům uzavřen. Cílem velkého dealu s Maximou je nabídnout na českém trhu novou službu pro zákazníky, kteří si na prodej nemovitosti svépomocí netroufnou, nemají čas anebo s procesem potřebují pomoci.
Nová služba s názvem Komfort zájemcům umožní zajistit prodej nebo nákup nemovitosti zcela na klíč, o což se postarají právě zaměstnanci Maxima Reality jako specialisté pro jednotlivé kroky – od asistence při prohlídkách, předvýběru zájemců, technické kontrole nemovitosti přes homestaging a focení až po právní služby.
Velkou přidanou hodnotou se podle Bezrealitky stanou jejich spoluinvestice do nemovitostí před prodejem, od nichž si firma slibuje navýšení tržní hodnoty nemovitosti. Právě díky tomuto navýšení prodejní ceny portál deklaruje, že si na sebe v rámci partnerské spolupráce vydělá sám a majitel nemovitosti za službu Komfort nebude nic platit.
Zjednodušeně řečeno si Bezrealitky věří natolik, že když spoluinvestují do dané nemovitosti, dokáží zvýšit její cenu a díky tomu zaplatí všechny poplatky za zmiňované specialisty. Oproti klasickým provizím, které vlastník nemovitosti platí makléři většinou v řádu jednotek procent, jde na našem trhu o relativně netradiční model placení za zprostředkování a pomoc při prodeji bytů nebo domů – a právě na takovém modelu už několik let funguje Maxima.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBezrealitky tak svým klientům dávají na výběr z tří možností. Nemovitost mohou prodat svépomocí jako doposud, s pomocí specialistů, nebo ve formě rychlého odkupu nemovitosti přímo Bezrealitkami, které mají na tento způsob vyčleněnou jednu miliardu korun.
„Novou službu Komfort chceme nabízet co nejdříve po celé republice. Abychom dokázali odbavit všechny zájemce, potřebujeme v podstatě ihned desítky prověřených specialistů v jednotlivých krajích. To rozhodně nebylo v našich silách, proto jsme hledali a našli vhodného partnera,“ komentuje novinku Meyer.
„Chceme však mít jistotu, že nová služba poskytne opravdu kvalitní servis, a to znamená mít nad ním i částečnou kontrolu. Umožní nám to nejen majetkový vstup, ale i má vlastní spoluúčast na správě společnosti Maxima z pozice jednatele,“ doplňuje šéf Bezrealitky s tím, že jen za letošní rok by chtěl portál s novou službou obsloužit alespoň tisícovku klientů.
Realitka, co není klasická realitka
Šéf Maxima Reality Vladimír Zuzák přitom věří, že v případě Bezrealitky jde o vhodné spojení, protože jeho firma také funguje jinak než většina jejích konkurentů na trhu. „Nejsme klasická realitka, děláme věci jinak, fungujeme jinak, snažíme se měnit pravidla prodeje a nákupu nemovitostí,“ popisuje.
Jako konkrétní příklad Zuzák zmiňuje, že v Maximě si makléři neshánějí zákazníky sami a nehlídají si výdělky na jednotlivých zakázkách pro sebe. Specialisté firmy se společně podílí na každé zakázce a na prodeji jedné nemovitosti se může účastnit i desítka různých lidí. Nejsou přitom placeni provizemi, ale standardním platem.
„Máme šanci realitkám na jejich vlastním poli ukázat, že to jde i jinak.“
Bezrealitky do budoucna slibují, že výše jmenovaní specialisté se do procesu prodeje nemovitosti zapojí pouze na výslovnou žádost prodávajícího, a věří, že na českém realitním trhu i tímto krokem přispějí k celkovému zlepšení podmínek realitních služeb.
„Dlouhodobě jsme známí jako kritici kvality servisu realitních kanceláří a makléřů. Teď máme šanci na jejich vlastním poli ukázat, že to jde i jinak, co nejvýhodněji pro zákazníka. A chceme inspirovat i ostatní realitní služby na trhu,“ popisuje šéf Bezrealitky.
„Dáváme plnou svobodu výběru každému, kdo se na nás obrátí, zároveň ho však nelimitujeme jeho vlastními realitními schopnostmi nebo sebevědomím. Každý si tedy může přesně určit, na co stačí, se zbytkem procesů mu pomůžeme,“ zakončuje Meyer.