Dnešek je ve znamení dobročinnosti. Už po šesté se Češi zapojují do Giving Tuesday a přispívají na dobré věci

Dnešek je ve znamení dobročinnosti

Foto: CzechCrunch

Hladové nákupy na Black Friday má vykompenzovat den, kdy myslíme na ostatní. Říká se mu Giving Tuesday a je světovým dnem štědrosti a dobrých skutků. V Česku už má šestiletou tradici a ještě předtím, než začal, se podařilo vybrat rekordní množství peněz. Hlavní okamžik k tomu, aby jednotlivci i firmy přispěly na jednotlivé výzvy, však nastává právě dnes.

Jedna z největších finančních sbírek v Česku se navždy zapsala do učebnic dějepisu. A nejen tam. Vzedmutí národa a přispění na výstavbu Národního divadla připomíná i opona hlásající Národ sobě. Na tuto tradici Češi navazují. Sice nečeským názvem, ale zato s podobnou vervou, jako tomu bylo v 19. století. Dobročinná akce Giving Tuesday je letos rekordní.

Zatímco doteď se zapojovaly organizace, které daly dohromady výzvy, dnes je čas pro jednotlivce a firmy, aby si vybrali, na co přesně během darovacího úterý přispějí. Konečná částka tak bude jasná až na konci týdne. Už nyní však zástupci Asociace společenské odpovědnosti, která Giving Tuesday v Česku zastřešuje, hlásí překonání loňského rekordu 73 milionů korun. A to i díky sbírce, která probíhala v předešlých dnech v Lidlu.

„Podporou Giving Tuesday vyjadřujeme obdiv a díky všem našim zákazníkům a zaměstnancům, bez jejichž štědrosti a dobrého srdce by naše sbírka Srdce dětem nikdy nebyla tak úspěšná,“ uvedl mluvčí společnosti Tomáš Myler. V obchodech Lidlu se podařilo vybrat 41 570 450 korun, firma částku dorovnala na rovných 43 milionů. Výtěžek by měl jít na léky, přístroje a další zdravotnické pomůcky pro nemocné děti. Srdce dětem se tak stalo nejštědřejší veřejnou sbírkou v rámci Giving Tuesday.

Dohromady je výzev více než dvě stě a přibývaly až do včerejší půlnoci. Prim hrály letos především finanční sbírky a sociální pomoc. „Na sbírce se tak odráží potřeba finanční stabilizace ve společnosti,“ uvedla pro CzechCrunch Julie Borovcová z Asociace společenské odpovědnosti. Méně je tak výzev na němé tváře nebo těch, které se týkají životního prostředí.

To ale ještě neznamená, že by nebyly žádné. Například e-shop Nakup na Dobro se chce ve spolupráci s Googlem zasloužit o zalesnění, za každý nákup na e-shopu přes Google Pay vysadí Google jeden strom. Cílem kampaně je podpořit nákup udržitelných dárků, na které se obchod specializuje. A třeba za nákup nocleženek pro bezdomovce poskytne obchod dopravu zdarma.

Částka od zaměstnanců krát dva

Využívané jsou ale například také zaměstnanecké sbírky. Tou nejvýdělečnější je výzva skupiny ČEZ. V rámci projektu Plníme přání, myslíme na druhé mohli zaměstnanci nominovat lidi v těžké životní situaci ze svého okolí. Povedlo se na ně vybrat 3 405 270 korun, tuto částku pak Nadace ČEZ zdvojnásobila na více než 6,8 milionu.

Ale zpět na začátek, o Národním divadle v úvodu totiž není řeč čistě náhodou. Českou tradici mecenášství chce Asociace společenské odpovědnosti připomenout skrze srdce, které by se mělo v pět hodin promítnout právě na budovu divadla. Nasvícená bude i Petřínská rozhledna.

„Úterý 30. listopadu patří na celém světě štědrosti a dobrým skutkům. V tento den se totiž opět spojí stovky milionů lidí z nejrůznějších koutů naší planety a společně budou konat dobro,“ uvádí Asociace s tím, že zapojit se může každý.

V Česku projekt funguje od roku 2016. Ve světě vznikl už v roce 2012 jako reakce na den, kdy se nejvíc nakupuje, tedy na Black Friday. V tuzemsku se za dobu existence dárcovského úterka podařilo dohromady vybrat více než 180 milionů korun, každým rokem přitom objem peněz narůstá. I loni se tak se 73 miliony psal rekord. Dohromady se v roce 2020 ve světě podařilo vybrat neuvěřitelných 2,47 miliardy dolarů, tedy zhruba 56 miliard korun.

Obdivovatelka měst i přírody. Obojímu se věnuje i ve svých článcích jako redaktorka CzechCrunche.