Do Karlína jsme dlouho chtěli, říká McDonald’s. Chystá saláty v papírových krabičkách a objednávky v mobilu
Není to tak dávno, co jste mohli nakráčet do Paláce Karlín ve stejnojmenné pražské čtvrti, vzít do ruky tác a v klasické jídelně si poručit rychlý oběd. To už ale od nového roku neplatí. Na digitálních tabulích si tam teď můžete možná ještě rychleji objednat Big Mac, colu a hranolky. Do přízemí kancelářské budovy se nastěhoval McDonald’s. Populární řetězec rychlého občerstvení přes ulici vidí na Bageterii Boulevard, ale jinak je v oblasti, která se hemží startupisty a lidmi z kancelářských komplexů, prvním z amerických fastfoodů. „Dlouho jsme sem chtěli,“ říká finanční ředitelka McDonald’s pro Česko a Slovensko Ivana Prosecká.
Jakmile se začalo v Karlíně proslýchat, že by se měl do této čtvrti plné všemožných kaváren, bister a pekáren nastěhovat právě McDonald’s, vzbudilo to v ulicích a hlavně na sociálních sítích velké vášně. I proto, že až na dvě pobočky české Bageterie Boulevard tu klasické rychlé občerstvení amerického střihu dosud chybělo. Jedni láteřili, že „starý dobrý Karlín“ definitivně končí, druzí nadšeně vyčkávali, kdy pobočka číslo 109 se žlutým M v logu otevře své brány. Pro McDonald’s to bylo v zásadě rutinní otevření další restaurace, stejně jako pro jejího provozovatele.
Každá pobočka v České republice je franšízou. McDonald’s jako takový si vždy vybere vhodnou lokalitu, do níž následně shání licenčního partnera. Karlínskou pobočku vede Pavel Franc, který už provozuje dvě restaurace na pražské Jižní spojce a teď získal třetí. Když pár dní po otevření v té karlínské snídáme, směje se, že franšízu McDonald’s chtěl už v sedmnácti. „Chodil jsem do školy kousek od Vodičkovy ulice, kde se tehdy otevřel první McDonald’s v Česku. Zaujal mě tam letáček o franšízingu, po přečtení mi ale bylo jasné, že to si zatím nemůžu dovolit,“ vzpomíná Franc.
Nakonec jeho kariérní kroky směřovaly do velkých korporací. V nadnárodních společnostech dlouhé roky působil jako finanční ředitel. Celý život ale chtěl něco vlastního, a když ho to jednou v korporátu přestalo bavit, vzpomněl si na letáček z McDonald’s a přihlásil se. „Stát se franšízantem není nic jednoduchého. Procházíte náročným výběrovým řízením, musíte mít určité finanční zázemí a také kompetenci takovou restauraci provozovat,“ připojuje se k rozhovoru Ivana Prosecká, která v tuzemském McDonald’s dohlíží na finance a rozvoj obchodní sítě.
Na otevření první restaurace potřebuje franšízant podle Prosecké zhruba 10 milionů korun. Už to zužuje okruh možných kandidátů, ale ještě větším sítem je podle finanční ředitelky McDonald’s náborový proces. Kdo chce provozovat pobočku populárního fastfoodu, musí si v něm vyzkoušet úplně všechny pozice. Od uklízení záchodů až po přípravu burgerů a smažení hranolek. „Mnoho lidí přijde s tím, že mají peníze, a chtějí do toho jít jako investor. Jakmile zjistí, že musí projít celým provozem a trvá to klidně šest až dvanáct měsíců, odcházejí,“ říká Prosecká.
Každému franšízantovi McDonald’s připraví kompletní restaurační zázemí a na něm pak je, aby pobočku vedl. „Je to vhodný systém pro lidi, kteří chtějí podnikat, ale nechtějí dělat v byznysu úplně všechno od A do Z. My jim spoustu věcí dodáme, oni pak musí restauraci správně provozovat,“ popisuje výhody franšízingu Ivana Prosecká. Od každého licenčního partnera si pak firma bere několik poplatků, jejichž výše se odvíjí od tržeb. Jde o nájemné, příspěvek do marketingového budgetu či poplatek za využívání značky McDonald’s.
Právě poplatky od franšízantů představují globálně zhruba třetinu všech příjmů McDonald’s, které v loňském roce činily přes 23 miliard dolarů při čistém zisku 7,5 miliardy. V Česku firma loni utržila téměř 7 miliard korun. Americký fastfood je zkrátka vedle prodejce rychlého občerstvení také tak trochu realitní společností. Proto je i v Česku pro firmu prioritou stavět restaurace na vlastních pozemcích. V Karlíně musela udělat jednu z výjimek, ale jelikož pro ni byla lokalita natolik lákavá, využila nabídky Paláce Karlín a v budově je v nájmu. „Dlouho jsme tu nemohli najít žádný vhodný prostor, a tak jsme si plácli,“ dodává finanční ředitelka McDonald’s.
Karlínská pobočka se od jiných nijak zvlášť neliší. Zajít chuť si tu musí nechat akorát fanoušci McCafé, které se do Paláce Karlín nevešlo. Jinak nechybí samoobslužné kiosky, u nichž má McDonald’s ověřené, že si přes ně zákazníci nakoupí víc, než když si objednávají u pultu. Ale i ty už jsou podobně jako v konkurenčních podnicích standardem. Naopak po vzoru některých jiných fastfoodů McDonald’s pracuje na vylepšení své mobilní aplikace, přes níž by mělo jít hamburgery a další položky také objednávat. Konkrétní termíny spuštění nové funkce zatím firma dávat nechce.