Do Kolumbie a ještě dál. Lukáš Matějček mění koncept značky Bagind, už nechce dělat jen „tašky z Indie“
Zakladatel značky batohů a tašek Bagind Lukáš Matějček
Lukáš Matějček o sobě kdysi prohlásil, že nechce žít obyčejný život. Rodák z Ostravy tím myslel, že chce dělat něco jiného než ostatní a že se bude řídit příležitostmi, které se mu připletou do cesty. Několik let se profiloval jako cestovatel, poslední čtyři roky ho můžete znát hlavně jako motor značky Bagind, která vyrostla na prodeji kožených tašek a batohů ušitých v Indii. K byznysu, jehož obrat se letos nejspíš vyšplhá k 70 milionům korun, ho přivedl batoh, který si kdysi v Indii sám koupil, a jedna pracovní schůzka s Václavem Staňkem z obuvnických Vasek. A letos došel k tomu, že by Bagind mohl sbírat zajímavé výrobky odkudkoliv.
„Celé to ale stejně vzešlo z Indie a z toho, že jsme tam byli vázaní na jeden typ materiálu a jednu technologii výroby,“ popisuje šestadvacetiletý Matějček limity svého dosavadního podnikání. To v roce 2017 rozjel na tom, že v Česku začal nabízet výrobky z kozí kůže, jež podle Matějčkových návrhů vznikaly v indické dílně řemeslníka Dennise (příjmení svých spolupracovníků záměrně neuvádí). Což je onen Ind, jenž kdysi Matějčkovi ušil kožený batoh, který ho tak uchvátil, až se dohodli, že Dennis bude pro Matějčka šít na zakázku a ten jeho výtvory v Česku prodávat. Příběh, jak jejich spolupráce vznikla, si můžete přečíst tady.
„Za čtyři roky jsme uvedli zhruba 230 produktů. Viděli jsme, že se jich prodává 90, ale že ten zbytek už nejde tak moc. Tak jsme si říkali, co dál. Batoh se nedá vymyslet tisíckrát jinak, navíc když jste ještě limitovaný materiálem a způsobem výroby. Od toho už pak nebylo daleko k úvaze, že musíme být i jinde než jen v Indii,“ dodává na vysvětlenou Matějček.
Tahle myšlenka ho spolu s tím, že jeho cestovatelské já po roce s pandemií už hodně strádalo, přivedla letos na jaře do Jižní Ameriky. A i když nového partnera odjel hledat do Ekvádoru, našel ho v Kolumbii. V průběhu cesty si na sociálních sítích vytipoval dalšího řemeslníka, Lindermana, a zajel za ním. Pár dní u něj pobyl a slovo dalo přes Google překladač slovo (Matějček nemluví španělsky a jeho nový spolupracovník zase nezná angličtinu) a oba se shodli, že to spolu taky zkusí.
Zpátky v Česku Matějček rozjel kampaň na Hithitu, kde si chtěl nápad na nové výrobky s novým designem otestovat a vybrat peníze na vybavení případné kolumbijské výrobny. I to se povedlo, místo plánovaných 390 tisíc korun jich Bagind získal něco přes čtyři sta. Do Kolumbie je poslal spolu s návrhy prvních produktů a začátkem podzimu je začal prodávat.
Aktuálně můžete na webu firmy najít 185 výrobků, 118 z nich jsou letošní novinky a 16 z nich vzniká v Kolumbii, kde je šije Linderman společně se svými patnácti novými zaměstnanci. Na rozdíl od indických kolegů, kteří šijí ze zmíněné kozí kůže, pracují Kolumbijci s kůží hovězí a poprvé také s látkou, konkrétně kanvasem. A Bagind si od toho slibuje, že zvládne rozšířit nabídku i o věci, které se celokožené udělat nedají, respektive by byly nepoužitelné. Jako třeba krosny.
„Čtyři roky jsme se profilovali nějakým způsobem, a byť mně osobně se tyhle produkty velice líbí, tak zákazníci si na ně samozřejmě teprve musí zvyknout a říct si o nich. Jejich prodeje se ale postupně zvedají,“ hodnotí Matějček aktuální poptávku po nových produktech. Zlomit ji chce v nadcházejících měsících osvědčenou strategií – přidávat víc a víc kolumbijských výrobků. A zdůrazňovat u toho, že Bagind už není jenom o Indii.
S kompasem do všech částí světa
Pomoct mu s tím má i nové logo, což je změna, kterou někteří zákazníci možná nezaznamenají, pro Matějčka má ale velký význam. Slovo Bagind se v něm na podzim dočkalo nového písma a hlavně k němu přibyl malý kompas, kterým chce Matějček ukázat, že už se neupíná jen na druhou nejlidnatější zemi světa. „Má to podtrhnout právě to, že chceme sdružovat nadějné lokální výrobce, ať už jsou odkudkoliv, a dostávat jejich tvorbu mezi ty, kterým se líbí,“ říká.
Že samo slovo Bagind odkazuje k Indii, protože vzniklo jako složenina anglického slova bag (taška) a zkratky ind, ale neřeší. Jednak proto, že v Česku jde už o celkem zavedenou značku, o kterou by bylo škoda přijít, jednak i proto, že málokomu prý dojde, že má jít o tašky z Indie.