Do oblak zcela legálně. Slovenský létající automobil AirCar získal od úřadů povolení pro vzdušný provoz
Ještě před pár lety byl létající automobil pouze sci-fi vizí z románů a dobrodružných filmů. Pro slovenský startup Klein Vision, za kterým stojí konstruktér Štefan Klein spolu se zakladatelem antivirové společnosti Eset Antonem Zajacem, se však z létajícího auta stala věc reálná po technické a nyní i legislativní stránce.
Kleinův sen, postavit létající automobil, přišel na svět v momentě, kdy uviděl slavného Fantomase, jak se v podobném stroji pohybuje na filmovém plátně. Ovšem zatímco filmovým producentům stačila rekvizita a pár filmových triků, Klein k realizaci svého snu potřeboval robustní technické dovednosti a znalosti, dostatečně silného investora a hlavně několik desítek let.
Svou energii nejdříve směřoval do projektu AeroMobil, ze kterého však v roce 2016 odstoupil, aby se spolu s Antonem Zajacem pustili do vývoje zcela nové koncepce létajícího vozu AirCar. Jeho schopnosti Klein poprvé demonstroval ve vzduchu na podzim roku 2020, aby o necelý rok později absolvoval 75 kilometrů dlouhou leteckou pouť mezi Nitrou a Bratislavou. Tímto letem dokázal funkčnost stroje a vyslal zákazníkům jasnou zprávu, že jeho vynález je připraven ke komerčnímu prodeji.
Ještě než se tak stalo, bylo ovšem nutné získat potřebnou certifikaci pro letovou způsobilost AirCaru. Právě ta je jednou z největších překážek životaschopnosti podobných strojů. Její získání je velkou výzvou i pro největší producenty takzvaných vzdušných taxíků, tedy malých elektrických letounů s kolmým vzletem a přistáním, které chtějí řešit problematiku městské či meziměstské mobility.
AirCaru se však podařilo důležité povolení pro letecký provoz získat, což znamená, že jej lze využívat nejen jako automobil, ale v případě povolení ke vzletu je s ním možné odstartovat z letiště i do vzduchu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
AirCar certifikaci získal po sedmdesáti nalétaných hodinách a více než dvou stech testech vzletu a přistání. Během testů musel stroj také absolvovat cestu na plný rozsah doletu či demonstrovat svou stabilitu.
Povolení ale automobilu neotevřelo pouze brány do nebes – je také pomyslným klíčem k branám trhu. Týmu okolo Štefana Kleina v současné chvíli stačí již jen dostat vůz do sériové výroby a začít odbavovat první objednané kusy. Cena vozu by se měla pohybovat v rozmezí půl milionu až 750 tisíc eur, tedy okolo částek 12,7 až 19 milionů korun.
Vzhledem k tomu, že zákazník získává technologicky vyspělý hybrid, který lze využívat jako automobil i letoun, se jedná o cenovku relativně přívětivou. Automobil, který se na letoun přemění během dvou a čtvrt minuty, je schopen pojmout dvě osoby a jeho váha je tisíc kilogramů. Srdcem je motor BMW o objemu 1,6 litru, se kterým je schopen ve vzduchu dosáhnout rychlosti 160 km/h. Klein Vision má v plánu časem nabídnout výkonnější motorovou jednotku, díky které by měl být letoun schopen zvládat letovou rychlost až 300 km/h.
Stroj je schopný vzlétnout do výšky 2,5 kilometru a uletět až tisíc kilometrů, což znamená, že je ideální volbou pro překonávání středně dlouhých vzdáleností. Jeho majitelé se tak budou moci přepravovat nejen mezi městy v rámci země, ve které žijí, ale zaletět si se svým okřídleným vozem například i na dovolenou k moři, na hory či za známými přes půl Evropy.