Do Prahy míří další elektrické skútry, tentokrát z Polska. Blinkee.city v Česku startuje se 150 sněhobílými stroji
Pro někoho je dnešní den jen dalším obyčejným pondělím, pro partu přátel ze společnosti E-sharing se ale jedná o den D, na který se připravovali opravdu dlouho. Právě dnes totiž do ulic Prahy vypouští 150 bílých elektrických skútrů polské franšízy Blinkee.city. S jejich pomocí chtějí nejen zlepšit mobilitu obyvatel Prahy, ale také vyvolat diskuzi týkající se problémů ovlivňujících hustotu provozu ve městě a jeho znečišťování.
Doposud bylo možné projíždět Prahou například na skútrech škodováckého BeRideru či Revoltu. Nově je k dispozici také flotila 150 elektrických skútrů Blinkee, které z Polska přináší startup E-sharing. Nápad na sdílené skútry se zrodil v Barceloně, kde Tereza Veselá a Jan Kanta pravidelně den co den využívali místní kapotovaná přibližovadla při dojíždění za pracovními povinnostmi. Barcelona je město skútrům doslova zaslíbené, a proto je tato forma mobility velice rychle pohltila.
V té době je navštěvovali i jejich přátelé bratři Netopilovi, kterým sdílené skútry také brzy učarovaly a jinak tomu nebylo ani u Janova bratra Vojtěcha. Proto slovo dalo slovo a začal se rodit plán, jak tuto službu dovést i do pražských ulic. Otázkou ovšem zůstávalo, jak to udělat?
Polski skuter
Po dlouhých úvahách nakonec padla volba na franšízu polské společnosti Blinkee.city, jejíž skútry je dnes možné nalézt nejen ve 28 městech Polska, ale i metropolích dalších evropských států, jako je Španělsko, Chorvatsko, Maďarsko, Švédsko, Rumunsko a Slovensko. Praha se dnes stává 36. městem, ve kterém je možné je možné tyto skútry osedlat.
„Jsme generace, která věří v propojenost, která věří ve sdílení. A Blinkee.city propojuje celou Evropu. Každý uživatel Blinkee.city se stává součástí kolektivu, která bojuje za lepší město,“ říká Jan Kanta, který má v E-sharingu spolu se svým bratrem na starosti řízení společnosti.
Novou zbraní v tomto boji se stanou sněhově bílé skútry, které se mohou pochlubit elegantním retro vzhledem a pohodlnou jízdou. Tu zaručuje nízké těžiště a speciální odpružení stavěné na pověstné pražské kočičí hlavy. Skútr pohání vpřed elektrický motorek o výkonu 3,1 kW, který mu umožňuje jet až 50 km/h, tedy rychlostí ideální pro bezpečné překonávání kratších tras po městě.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsK jejich absolvování je nutné stáhnout do mobilního telefonu příslušnou aplikaci a v ní se zaregistrovat. Na rozdíl od sdílených elektrických koloběžek je pro pronajmutí skútru zapotřebí dostatečných řidičských znalostí doložitelných pomocí řidičského průkazu minimální kategorie A, který je při registraci nahráván do systému. Pak už je možné jen nasednout a jet nejen po Praze. Jednotná aplikace totiž umožňuje jízdu na všech skútrech Blinkee ve všech evropských městech.
Cena minuty strávené jízdou na skútru je 5 korun a cena pauzy jedna koruna. To je totožná cena, za jakou jsou v základním tarifu nabízeny i skútry BeRider a o kapku dražší než balíčky nabízené Revoltem. I v případě Blinkee je ovšem možné dosáhnout na zvýhodněné jízdné, díky kterému je možné brázdit centrum i okrajové části Prahy už od 2,50 Kč za minutu. Uživatelé skútrů totiž najdou místo na zaparkování po celé Praze, ve všech zónách.
Praha zavedla tuto výhodu pro elektrické skútry v rámci své snahy dostat do města větší množství alternativních řešení vnitroměstské dopravy. Jedná se o jeden ze způsobů, jak 1,3 milionu osob, které ve městě žijí, nalákat na využívání jiných metod přepravy, než je jízda automobilem. Těch je ostatně v Praze registrovaných více než 1 milion, což je jeden z důvodů častých problémů na komunikacích, především během špičky.
„Praha není nafukovací a nás už nebaví stát v zácpách. Chceme eliminovat smogovou zátěž ve městech, optimalizovat dopravu a za pomoci sdílení dat napomoci lepšímu fungování města,“ říká Jan Kanta.
Jeho slova potvrzuje i Tereza Veselá, která upřesňuje body zájmu společnosti. „Nechceme pouze rozvést 150 skútrů po městě a tím projekt uzavřít, chceme to celé posunout o kousek dál. Rádi bychom otevřeli diskuzi na témata, jako je vliv elektromobility na snižování emisí, vliv elektromobility na průměrnou délku stání ve frontě a souvislost elektromobility a boje proti globálnímu oteplování a celosvětovému růstu emisí oxidu uhličitého,“ říká Veselá.
Proto má E-sharing do budoucna v plánu navázat s vedením Prahy hlubší spolupráci, která povede ke zlepšení místní dopravy, například sdílením dat. Nejdříve je však potřeba projekt pořádně rozjet, aby bylo vůbec co sdílet.
Trochu jiní než ostatní
Jak připomíná Jan Kanta, sdílené skútry představují jeden z nejrychleji rostoucích trhů. „V roce 2017 existovalo na celém světě 350 tisíc uživatelů sdílených skútrů a do roku 2019 se tento počet zvýšil na 5 milionů. Stejný boom, který ve své době zažívaly smartphony, nyní zažívá sdílená elektromobilita. Nárůst uživatelů mezi roky 2017 až 2019 vzrostl o 1371 procent,“ podává Kanta důkaz svého tvrzení v jasné řeči čísel.
I to je důvod, proč budeme v Praze potkávat Blinkee skútrů čím dál tím více. „Pokud se nám nepodaří sehnat investory, svou flotilu v následujícím roce zdvojnásobíme. Pokud se nám podaří sehnat investora, bude náš cíl smělejší. U této služby je důležitým faktorem právě pokrytí. Při nízkém pokrytí tato služba ztrácí smysl, a proto je rozšíření flotily jednou z našich priorit,“ vysvětluje Veselá, která by v budoucnu ráda viděla sdílené skútry Blinkee i v dalších českých městech.
K tomu je ovšem zapotřebí dostatečný úspěch v Praze, který podle Terezy Veselé může přijít díky neotřelému přístupu celé party, která za firmou E-sharing stojí. „Od konkurence se odlišujeme hlavně tím, že nejsme korporace. Jsme parta pěti kamarádů, co se nadchla pro tento projekt a toužíme po nastartování dialogu o změně v městské dopravě,“ říká Veselá, která ale dodává, že s konkurencí není vždy nutné vyloženě soupeřit. Ostatně ani třeba Revolt, který v Praze jezdí s elektrickými koloběžkami i skútry, je především nadšená parta přátel.