Dostáváme se do fáze, kdy si už maso nebudeme nutně spojovat pouze se zvířaty? I když to pro mnohé může být stále poněkud nepřirozený koncept, do rostlinného masa nebo flákot vyrobených z buněk putují stovky milionů dolarů, díky nimž mohou jejich výrobci škálovat svůj byznys a dostávat nové alternativy na trh. A jinak tomu není ani u startupu Eat Just.
O americké firmě Eat Just, která se především zaměřuje na výrobu alternativních vajec bez použití živočišného proteinu, se začalo hojně mluvit loni v prosinci, když si připsala světový milník. Z kuřecích buněk totiž vyšlechtila autentické kuřecí maso a jako první s ním zamířila do Singapuru, kde úřady jeho běžný prodej schválily.
Nyní se sanfranciský startup ozývá znovu, a to v rámci nové investice, kterou na podporu vývoje buněčného masa získal. Investoři do něj poslali 97 milionů dolarů (zhruba 2,1 miliardy korun), čímž navýšili původní květnovou investici 170 milionů dolarů (3,7 miliardy korun).
Jak uvádí agentura Bloomberg, jedná se o největší investiční kolo, které bylo v oblasti „pěstovaného masa“ uzavřeno. Většina peněz pak poputuje do rozšíření vybavení, které tvoří hlavně bioreaktory, v nichž alternativní maso vzniká. Cílem Eat Just je pořídit takové bioreaktory, které mají kapacitu přes sto tisíc litrů.
Právě díky nim bude moci startup přislíbit zásobování desítek tisíc míst, kde by se jeho produkty měly prodávat. Především je řeč o Spojených státech, kde chce Eat Just vyrukovat také s „kuřecími“ plátky, a to pod značkou Good Meat, což je divize, kam nová investice putuje.
Módní průmysl patří k největším znečišťovatelům planety. Na vině je především levné, nepříliš kvalitní oblečení, které vydrží jednu sezónu a pak se vyhazuje. Říká se tomu „fast fashion“. Na opačném konci horizontu stojí takzvaná pomalá móda, která je založena na přesném opaku – tedy na dražším, avšak kvalitnějším oblečení, které déle vydrží. A pokud je vyrobeno z udržitelných, recyklovatelných materiálů, je jeho ekologický rozměr ještě větší. Na tom staví český startup Nilmore.
Ostravský projekt, za kterým stojí Mikuláš Hurta, chce lidem nabídnout další alternativu, jak se dobře oblékat, ale zároveň se snažit být v souladu s přírodou. Gró jeho byznysu je založeno na takzvaném cirkulárním oblečení, kdy zákazník po nějaké době vrátí obnošený, již nepotřebný kousek zpět do oběhu tak, že ho donese na jedno ze sběrných míst Nilmoru nebo zašle poštou k recyklaci. Nilmore pak z vyřazeného kusu přes speciální proces udělá nové oblečení.
„Seděl jsem v ředitelském křesle lakovny letadel IAC, kde jsem si časem uvědomil, že člověk stráví třetinu života v práci, a proto se vyplatí tuto práci přetvořit v něco společensky a ekologicky užitečného,“ popisuje Mikuláš Hurta pro CzechCrunch motivaci, která následně vedla k založení firmy Nilmore. „Módní průmysl mi byl vždy blízký,“ dodává.
Svůj startup založil už před třemi lety, ale až letos spustili pod značkou Nilmore první kolekci. Úvodní dva roky totiž tým ve spolupráci s univerzitními vědci strávil výzkumem a vývojem nového textilního materiálu a jeho recyklace. Jedná se o cPLA, tedy takzvanou cirkulární kyselinu poly-mléčnou.
Foto: Nilmore
Mikuláš Hurta pro výrobu oblečení vybral materiál cPLA
„Jde o biopolymer, který se získává z kukuřice nebo cukrové třtiny. Patří do skupiny tzv. bio-based materiálů stejně jako tencel, viskóza nebo modal,“ objasňuje Hurta. Jen pro upřesnění se tedy nejedná vyloženě rostlinný materiál, nýbrž bioplast s vlastnostmi, které se mohou uplatnit napříč odvětvími.
Jak Hurta uvádí, samotný vývoj materiálu se tým snažil rozdělit na dvě části – textilní (aby zjistil, jak z materiálu PLA dělat látky) a recyklační pro zajištění optimální recyklace. „Jde o specifické oblasti biopolymerního inženýrství, proto jsme navázali spolupráci s odborníky z Nizozemska i brněnského VUT,“ doplňuje šestadvacetiletý rodák z Ostravy.
Právě s tímto materiálem chtěl Nilmore vstoupit na trh, kde by prodával módu přímo koncovým zákazníkům. V angličtině se tomuto postupu říká B2C, respektive business-to-customer. A pracoval na tom, aby se tak stalo co nejdřív. Jenže pak přišel covid, který plány změnil – a podle dnešního zpětného zhodnocení od Hurty k lepšímu.
Během náročných koronavirových dní si tým uvědomil, že potenciál cirkulární módy nemusí stát pouze na vlastní kolekci, ale také na spolupráci s ostatními značkami. Začátkem letošního roku se proto primárně začal zaměřovat na obchod s jinými byznysovými partnery, nikoliv přímo koncovými zákazníky. A šlo to dobře.
„Do dnešního dne jsme navázali okolo třiceti různých partnerství. Některým firmám vyrábíme přímo finální oděvy dle jejich požadavků, jiným zase poskytujeme látky z našeho cirkulárního materiálu. Díky tomu jsme od začátku roku dosáhli obratu okolo půl milionu korun, tudíž jsme získali důležité finance k tomu, abychom mohli podpořit i naši očekávanou módní kolekci,“ dodává Hurta.
Zlomové září
S příchodem září Nilmore vstoupil do měsíce, který může firma považovat za zlomový. Před několika dny Hurtův tým spustil e-shop, na kterém nabízí první dva produkty podzimní kolekce, a to dámský kardigan a pánský svetr. Kompletní kolekci pak pokřtil na festivalu udržitelné módy Slou Days v Praze a do prodeje ji celou uvede postupně během následujících měsíců.
Foto: Nilmore
První kusy pánské a dámské kolekce značky Nilmore
Na tomto festivalu Nilmore vyhrál mimo jiné prestižní soutěž Kamily Boudové S Brand 2021, která doporučuje udržitelné značky módy, obuvi či kosmetiky. Od roku 2022 chce ostravský startup najet na systém půlročních kolekcí. Cílem je nabízet cenově relativně dostupné oblečení, které nijak zvlášť nezatěžuje životní prostředí a není jen produktem „greenwashingu“, kdy si firmy na udržitelnost pouze hrají.
„Nejhorší dopady na planetu má u každého oblečení pěstování či výroba surovinového zdroje a děj po vyhození. Díky cirkularitě se surovinové zdroje šetří a konec života je řešen recyklací. Díky tomu a dalším vlastnostem materiálu cPLA dosahují naše produkty velmi nízkých environmentálních dopadů,“ objasňuje Hurta.
„Současně zákazník nemusí nutně omezovat spotřebu, jelikož nošením našeho oblečení (a jeho vracením) prakticky ničím neplýtvá,“ pokračuje Hurta a naráží na další bod cirkulárních plánů Nilmoru. Řeč je o sběrných místech, v rámci kterých zákazníci mohou oblečení značky Nilmore vracet, aby je tým následně sesbíral, poslal na recyklaci a získal recyklát, který znovu zvlákní.
Foto: Nilmore
U oblečení značky Nilmore bude převládat minimalistický design
Na začátek má Nilmore těchto sběrných míst, které Hurta trefně nazývá jako „cirkulární Zásilkovny“, dvanáct, a to napříč celou republikou – od Chebu přes Prahu, Brno, Olomouc až po Ostravu. V centru domovské Ostravy mimo jiné budují i showroom, který bude zároveň sloužit jako komunitní místo pro lidi se zálibou v udržitelnosti a cirkulární ekonomice.
„Na rekonstrukci prostor, kde bude stát náš showroom, padne i část ze soukromé investice ve výši 4,5 milionu korun, kterou jsme obdrželi. Co se ale financování týče, dost z toho plyne z našich obratů, vlastních kapes a odměn z vývojových projektů, kterých jsme se účastnili,“ říká Hurta, jehož startup zaujal i porotu letošní soutěže Vodafone Nápad roku, kde vyhrál Speciální cenu Arch Summit Award.
Nyní chce Nilmore pokračovat ve svých nastavených plánech, ale už teď samozřejmě vnímá budoucnost. Jednou z novinek, které chystá, je i uvedení dalších dvou nových cirkulárních materiálů, jež – stejně jako cPLA – budou mít za dopad ve výsledku nižší spotřebu vody, menší uhlíkovou stopu a nulový odpad. Nejprve ale chce na trhu usadit materiál cPLA a zároveň dostatečně vysvětlit běžným zákazníkům, co to vůbec cirkulární móda je a jak funguje.
„Nevýhoda je v novosti materiálu – oděvní průmysl je z podstaty velmi tradiční a je zapotřebí zákazníky důkladně seznámit s naším novým materiálem. Je to běh na dlouhou trať, ale pozitiva vidíme již nyní,“ zakončuje Hurta.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.