Doba tehdy nebyla tak utažená. Kinobox skončil kvůli nekorektnímu humoru, říká Roman Holý

„Dnes by něco jako Kinobox nebo Česká soda neprošlo,“ říká zakladatel legendárních českých kapel J.A.R. a Monkey Business.

roman-holy

Reprofoto: Čestmír/YouTube

Roman Holý

0Zobrazit komentáře

Roman Holý je především legendární český hudebník, jehož jméno se skloňuje hlavně v souvislosti s kapelami J.A.R. a Monkey Business, které před více než třiceti, respektive dvaceti lety založil. Také se o něm mluví jako o otci funkové hudby v Česku. Mnohým ale utkvěl v paměti jako moderátor legendárního pořadu Kinobox na České televizi. „Dnes by to už neprošlo. I Kinobox skončil kvůli nekorektnímu humoru, který se novému vedení České televize tolik nezamlouval,“ říká.

Na dráhu hudebníka se dnes sedmapadesátiletý Roman Holý vydal už ve svých třinácti letech, tedy koncem sedmdesátých let. Reálně se ale hudbou začal prý živit „až“ o čtyři roky později. „Bylo to hrozně nuzný, koncem měsíce jsme jedli už jen mouku s vodou a kari,“ vzpomíná slavný český umělec. Jak ale v podcastu Čestmíra Strakatého naznačil, měnit se to začalo hlavně s příchodem Kinoboxu a rádia Evropa 2, jehož první veřejné vysílání proběhlo v roce 1990.

„V té době se to zlomilo – a já byl najednou zlatomládežník a měl jsem peníze. To bylo senzační. Co bylo ale ještě senzačnější, bylo to, že jsme na Kinoboxu měli koncept, který strašně zabral, nás nesmírně bavil, a ještě to bavilo lidi. My jsme tam dělali takové voloviny… Dneska už to asi můžu říct, ale byli jsme tam pořád zhulení,“ říká s úsměvem Holý. Prý ho do dnešního dne lidé zastavují na ulicích a za Kinobox ho chválí.

Kinobox už je nyní jen pouhou nostalgickou vzpomínku, v devadesátých letech ale šlo o velice populární pořad, který se zaměřoval na filmové novinky z Česka i zahraničí. A hlavně díky moderátorskému duu Roman Holý–Miloš Kohout měl i ty správné grády, co se nevybíravého humoru týče. Právě kvůli nekorektním vtípkům měl ale Kinobox skončit. A dnes by podle zakladatele J.A.R. a Monkey Business asi ani nemohl vzniknout.

„Je to vlastně úplně jednoduché, tehdy doba nebyla tolik utažená,“ říká Holý. „Lidé říkají, že dneska by to už neprošlo – a já si myslím, že by to fakt neprošlo. I Kinobox skončil (v roce 2000, pozn. red.) z důvodu nekorektního humoru, který se novému vedení České televize tolik nelíbil,“ doplňuje hudebník a zmiňuje, že stejně jako Kinobox by dnes neprošla ani Česká soda, další kultovní pořad s nutnou dávkou satiry.

Podle Holého je to ale „špatně“. Humor přirovnává k „máslu na chleba“, bez něhož se podle něj nedá skoro žít. „Humor má mnoho podob. A aby vám někdo diktoval, jaký humor máte mít… To se mi vůbec nelíbí,“ říká v podcastu a dodává, že kapela J.A.R. je tady od toho, aby právě tyto snahy bourala. Ostatně J.A.R. před měsícem vydala novou desku Jezus Kristus Neexistus? s typickými, odvážnými texty.

Názor na to, co je, a co už není vtipné, se ale liší člověk od člověka. V podcastu zaznívá i jméno Rickyho Gervaise, což je jeden z nejznámějších stand-up komiků současnosti, který mimochodem měl před pár měsíci vystoupení v Praze. I jeho humor se ale ne každému zamlouvá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ricky Gervais to z mého pohledu dělá tím nejinteligentnějším, a pro mě nepřitažlivějším, způsobem. Jsem jeho velký fanoušek. A je jeden z mála, který to dělá dobře. Někteří to třeba už přehánějí, ale on je přesně na té lajně, která se mně velice líbí. Je mi příjemné, když si lidé dokáží ‚krutost‘ otočit sami na sebe. Takto humor ve Velké Británie funguje (Ricky Gervais je Brit, pozn. red.),“ doplňuje Holý.

Jen o (nekorektním) humoru a Kinoboxu ale podcast Čestmíra Strakatého nebyl. Co se Holému stalo, když omylem ochutnal pervitin a málem se předávkoval? Jak vnímal, když mu zemřel jeho milovaný bratr? Jak smýšlí nad kvalitní muzikou, která prý dělá lepší lidi? A proč se nikdy jeho kapely nepodvolí názoru ostatních a hudbu i texty si budou vždy dělat tak, jak ony samy chtějí?

Zatím se žádný vhodný nástupce nenašel. Legendární Bob Iger bude šéfovat Disney další dva roky

Původně se vracel do čela Disney jen na dva roky, nakonec z toho budou minimálně čtyři. Hledání nového CEO zábavního giganta pokračuje.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

iger_1

Foto: MasterClass

Výkonný ředitel Disney Bob Iger

0Zobrazit komentáře

Bob Iger sice začátkem letošního roku oslavil dvaasedmdesáté narozeniny, nicméně sil má pořád na rozdávání. Jeden z nejuznávanějších výkonných ředitelů v branži se sice původně vracel do čela Disney jen na skok, aby uhasil největší požáry, a vedení firmy – tentokrát již úspěšněji – znovu předal, avšak hledání nového nástupce bude patrně delší, než se očekávalo. V roli výkonného ředitele, tedy CEO, setrvá Iger minimálně do konce roku 2026, oznámilo Disney.

„Bob opakovaně prokázal jedinečnou schopnost úspěšně transformovat společnost Disney s cílem dosáhnout budoucího růstu a finančních výnosů, čímž si získal pověst jednoho z nejlepších výkonných ředitelů na světě,“ uvedl předseda The Walt Disney Company Mark G. Parker v tiskové zprávě, v níž firma oznámila, že se stávající kontrakt Boba Igera prodlužuje do 31. prosince 2026.

Jednomyslně o tom rozhodli členové představenstva s tím, že to Disney zajistí kontinuitu vedení během probíhající transformace a poskytuje více času na realizaci přechodného plánu pro nástupnictví. Zpět do vedení se Iger vrátil loni v listopadu. Bylo to překvapivé rozhodnutí, protože zkušený manažer byl naopak několik let předtím na definitivním odchodu.

Na začátku roku 2020 předal pozici CEO svému nástupci v podobě Boba Chapeka, přesunul se do role výkonného předsedy a o dva roky později firmu, která se pod jeho vedením vyšplhala na samý vrchol hollywoodského byznysu, definitivně opustil. Jenže Disney se pod novým šéfem nedařilo podle představ, několik kontroverzních rozhodnutí doplnily neuspokojivé finanční výsledky, a tak byl Bob Iger povolán zpět.

clanek_2360x1180-78

Přečtěte si takéŽivotní jízda: Šéf Disney radí, jak stoupat k výšinámJak stoupat až na vrchol a udržet se tam. Životní příběh šéfa Disney Boba Igera

Znovu to bylo s cílem, aby našel nového nástupce. Iger původně říkal, že to bude mise maximálně na dva roky, ale teď je jasné, že se protáhne. „Bob opět nasměroval společnost Disney na správnou strategickou cestu k trvalému vytváření hodnot, a abychom zajistili úspěšné dokončení této transformace a zároveň poskytli dostatek času na to, aby nový generální ředitel mohl být dlouhodobě úspěšný, rozhodlo představenstvo, že je v nejlepším zájmu akcionářů prodloužit jeho působení,“  doplnil předseda Mark G. Parker.

Nová smlouva zároveň Igerovi nabízí možnost získat ve formě ročně bonusů až pětinásobek svého základního platu, dosud to byl jednonásobek, jak uvedly Financial Times. To sice taktéž mohlo rodáka z New Yorku motivovat, aby si kariéru prodloužil, ale hlavní pro něj bude zajistit úspěšnější výsledek hledání svého nástupce. Bob Chapek vydržel jako CEO jen 33 měsíců a právě nástupnictví je teď pro Igera i představenstvo absolutně klíčovým tématem. Neustále přitom zvažují, zda zvolí člověka zevnitř firmy, jako byl Chapek, nebo někoho zvenčí.

Po svém návratu před sedmi měsíci prošel Bob Iger celý byznys firmy, provedl řadu důležitých, byť někdy obtížných rozhodnutí, jak sám říká, aby vyřešil některé stávající strukturální problémy a problémy s efektivitou. I přes složité ekonomické prostředí a změny v celém zábavním průmyslu věří ve světlou dlouhodobou budoucnost Disney.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Než však bude tato transformační práce dokončena, je třeba toho ještě hodně udělat, a protože chci zajistit, aby společnost Disney měla silnou pozici, až se mého vedení ujme můj nástupce, souhlasil jsem s žádostí správní rady, abych zůstal generálním ředitelem ještě další dva roky,“ uvedl Iger.

První štace v roli CEO trvala v podání Boba Igera od roku 2005 do roku 2020. Během ní Disney v obřích transakcích pohltil společnosti Pixar, Marvel či Lucasfilm. Díky tomu zábavní obr ještě posílil, když získal jedny z nejhodnotnějších franšíz v hollywoodské historii, a rychle rostl. Podrobně se o tom rozepsal také ve své knize Ride of a Lifetime, kterou jsme probrali v našem podcastu Rosteme a v níž se můžete inspirovat životní jízdou jednoho z nejvlivnějších šéfů v mediálním světě.