Dobrý tým a příležitost pro rychlejší změny. Liftago, BeRider a Zásilkovna o tom, jak proplouvají krizí
Taxík od Liftaga
Opatření vlády zavedená v důsledku pandemie koronaviru ovlivnila, a v některých případech až paralyzovala, chod značného množství do té doby fungujících sektorů. Své o tom ví i řada společností, kterým byla ze dne na den znemožněna či značným způsobem omezena jejich podnikatelská činnost.
Jak na takovou situaci zareagovali a co je současná situace naučila, na online konferenci Zonky Innovation Talk, jíž byl CzechCrunch mediálním partnerem, prozradili Ondřej Krátký z Liftaga, Martin Li z BeRideru a Milan Šmíd ze Zásilkovny.
Liftago a jeho balíková adaptace
Liftago se dříve soustředilo především na poskytování služeb v oblasti taxi dopravy. Ještě před samotným nástupem krize ale začalo přetvářet svou image z taxi platformy na univerzálnější platformu, která funguje nejen v oblasti přepravy osob, ale také zboží. A jak se ukázalo, auta plná balíků na místo cestujících byla v současné krizi zásadní.
Liftago začalo před přibližně dvěma lety vidět stále větší smysl v tom, že budou jejich vozy využívány nejen pro převoz pasažérů, ale i zboží. Za poslední dva roky tak začalo rozvážet zboží například pro Alzu a budovat partnerství se Zásilkovnou.
Proto když ze dne na den poptávka po taxislužbách klesla na 10 až 15 % oproti běžným hodnotám, vozy jen nestály zaparkované v ulici, ale začaly být naplno využívány pro expresní a hromadný převoz zásilek. Současná situace tak Liftagu v podstatě pomohla urychlit realizaci vize, kterou společnost již dlouhodobě měla.
„Logistická část je u nás teď velmi úspěšná a naše obrovské ambice se začínají plnit mnohem rychleji. Původně jsme byli na tisícovkách doručení, za březen a duben už jsme na nízkých desítkách tisíc doručení. V logistickém světě je to pořád jen plácnutí do vody, ale naše kapacity jsou neomezené,“ uvedl při online debatě Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf Liftaga.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Největším úkolem je tedy teď konvertovat poptávku, naučit trh a sami se přizpůsobit,“ pokračoval Krátký. Pro své nové partnery je Liftago schopno doručovat zboží ve velice krátkém čase a jasně zákazníkovi sdělit, v jaký čas může svou objednávku na zadané adrese očekávat. Navíc veškeré aktivity, které v současné době rozjelo ve velkém, nemá v plánu po skončení krize ukončit.
Krize jako katalyzátor příležitostí
Striktní opatření ve velkém zasáhla také oblast sdílené mobility. Lidé méně cestovali a ve městech ubylo zahraničních turistů, což mělo za následek méně koloběžek, kol i automobilů v ulicích. Tak úplně to ale neplatí pro BeRider od Škoda Auto DigiLab, tedy službu sdílených elektrických skútrů, kterých bylo možné v poslední době po Praze vidět poměrně hodně.
Tyto skútry, podobně jako například Rekola, byly nabídnuty nejdříve zdravotníkům a následně také celé veřejnosti na několik dní zcela zdarma. Právě bezplatná možnost jejich využívání spolu se stále se zlepšujícím počasím jsou podle Martina Li, CEO BeRideru, důvodem, proč je zelenobílých skútrů k vidění stále více a více.
Právě poskytnutí celé služby zdarma pro zdravotníky, sestřičky a další byl jeden z prvních kroků, které služba v rámci nastalé krize udělala. I Martin Li, projektový manažer Škoda Auto DigiLabu, si velice pochvaloval flexibilitu celého týmu stojícího za službou BeRider, který jako CEO vede a který byl schopen realizovat tento nápad během dvou dnů.
Jeho tým měl také tu výhodu, že již před krizí ve velkém využíval online nástroje, a proto když nastala nutnost zavést home office, práce na denní bázi zůstala v podstatě stejná. Co ale bylo potřeba změnit, bylo permanentní dezinfikování sdílené přepravní techniky. To však není to jediné, co do BeRideru krize přinesla.
Martin Li uvedl, že coby projektový manažer se díky nastalé situaci začal mnohem více soustředit na vizi služby, kterou chce zákazníkovi přinést. „COVID-19 vnímám jako katalyzátor k tomu zjistit, kde spočívají veškeré klíčové body byznysu, a jako možnost soustředit se na to, co je hlavní, a to posilovat,“ prohlásil šéf BeRideru. Za tyto klíčové body Li označil především flexibilní tým a hledání technologických a procesních limitů.
Pro BeRider je důležité také to, že jsou jejich skútry téměř 100 % využívány českými zákazníky a rezidenty Prahy. Není pro ně proto žádný problém, že na turisty hojně navštěvovaných místech v Praze nyní slyšíme pouze češtinu. Ti, kdo se na turisty soustředili, však nyní podle CEO BeRideru budou nuceni začít s takovými změnami, díky kterým budou schopni přežít i bez turistů. Jinak podle něj bude takové podnikání velice těžké.
Hibernace i extrémní nával
Své o problémech, které se objevily ze dne na den, ví také Zásilkovna, spadající pod mateřskou skupinu Packeta Group. Ta první dva měsíce letošního roku rostla obrovským tempem, pak ale přišlo zavření většiny maloobchodů a s tím i většiny z 2 900 výdejních míst v Česku.
Zásilkovna ale byla na tuto situaci připravena včetně scénářů týkajících se toho, jak pokračovat, pokud by k něčemu takovému skutečně došlo. „Scénáře se odvíjely od hibernace firmy, která díky zavření míst přišla o 80 % byznysu, což pro nás mohlo znamenat velký problém,“ vysvětlil Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta.
Vládní výjimka naštěstí pro Zásilkovnu umožnila prodejnám, aby zboží alespoň vydávaly, což bylo podle Milana Šmída velice důležité. Zároveň s tím přišla nutnost dostat tuto informaci k samotným výdejním místům i e-shopům, které je využívají.
Když se to podařilo, stála před Zásilkovnou další výzva, a to nutnost připravit se na extrémní nával objednávek, protože lidé začali nakupování online využívat ve velkém a mnoho z nich i přímo na svou adresu. Jejich množství se dostalo na číslo vánoční sezony, na kterou se společnost běžně připravuje tři až čtyři měsíce.
Celý tým tak musel okamžitě zareagovat, začít využívat nové digitální nástroje a vytvořit způsob, jak svépomocí dostat k zákazníkům i ty zásilky, které pro ně nebyli schopni běžní přepravci rozvozit. Denně tak například sami najezdili i 15 tisíc kilometrů.
„Problémů, které jsme museli začít řešit, bylo strašně moc, ale naštěstí se podařilo otočit fungování firmy o 180 stupňů a urychlili jsme projekty, které jsme chtěli realizovat již dříve,“ nastínil Milan Šmíd část problémů a jejich řešení, které se navíc liší s každou zemí, ve které skupina působí a jejich nařízeními v souvislosti s koronavirem. Díky tomu je dnes Zásilkovna schopna odbavit denně přes 180 tisíc zásilek.
Číslo objednávek bude podle Milana Šmída v dlouhodobém horizontu nabírat na síle. Překlápět do online sféry se totiž začne stále víc sektorů, a to i ty, u kterých bychom to vůbec nečekali. Současnou situaci tak vidí i jako test pro doručovací společnosti, zda je jejich produkt dobrý a dokáže zaujmout natolik, že se k nim budou zákazníci, kteří nyní začali nakupovat online ve velkém, vracet i po krizi.
A jaký je závěr celé této konference? Jak uvedl Milan Šmíd, je velice těžké být připraven na něco, co přijde zde dne na den. Ale vždy je dobré mít připravené určité krizové scénáře, mít vše v interních systémech a dobře komunikovat uvnitř firmy i s okolím, a to i o nepříjemných možnostech.
Podle Ondřeje Krátkého z Liftaga se s nastalou situací dá vypořádat, pokud se můžete opřít o dobrý tým a byznys nestojí pouze na jedné noze. A Martin Li z BeRideru připomíná, že je nutné brát nastalou situaci jako výzvu, na kterou je nutné pružně reagovat. Ať už je to výměnou pasažérů za zásilky jako v případě Liftaga, rozvážkou balíků až k zákazníkům jako v případě Zásilkovny nebo poskytováním svých služeb zdarma těm, kteří to nejvíce potřebují, jako to udělal BeRider.
Zonky Innovation Talks jsou kulaté stoly se zástupci inovativních služeb a firem, navazující na soutěž Zonky Innovation Awards, která oceňuje služby šetřící lidem čas a peníze. Letošní ročník soutěže probíhal v uplynulých měsících a vyhlášení výsledků proběhne online 19. května.