Dokážu si představit snazší způsoby, jak vydělat hodně peněz, říká v CzechCrunch Podcastu investor Ondřej Bartoš

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ondrejbartos

Foto: Credo

Ondřej Bartoš, Partner v Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Investování do startupů je v módě. Už dávno do nich nevstupují jen „profesionální“ investoři, kteří se tomu věnují na plný úvazek, ale prostředky do nadějných projektů vkládají i lidé, kteří v byznysu vydělali peníze a nyní vymýšlejí, jak s nimi naloží dál. Obvykle se jim říká tzv. andělští investoři a jedním z nich byl kdysi i Ondřej Bartoš, který je dnes jedním z nejznámějších investorů u nás a zároveň hostem našeho dalšího CzechCrunch Podcastu.

„Čím déle je člověk na nějakém trhu, tím více ho lidé znají,“ usmívá se čtyřiačtyřicetiletý Ondřej Bartoš, který v Česku patří k průkopníkům tzv. venture kapitálového investování. To do České republiky spolu s kolegy přinesl z anglosaského světa, kde má financování inovativních projektů zpravidla v raných fázích jejich rozvoje velkou tradici. Postupně se podobné investování přeneslo do celého světa a Credo Ventures, za kterým Bartoš stojí, je jedním z nejviditelnějších hráčů ve středoevropském regionu.

Na to, abyste se stali investorem, neexistuje žádná škola. Některé k podporování jiných firem přivede vlastnoručně vydělaný kapitál, ale Bartoše to k investicím vedlo už od vysokoškolských studií. „S kamarády jsme založili firmu a pak ještě několik dalších, ale žádná z nich nebyla hvězda. Já jsem si při tom uvědomil, že nejsem příliš dobrý v řízení týmů a lidí, a tak jsem se více posouval ke konzultační činnosti a radil těm, kteří byli úplně na začátku, protože jsem si tím už několikrát prošel,“ vzpomíná Bartoš.

Právě tak začala jeho kariéra tzv. angel investora, z čehož se nakonec vyvinulo zaměstnání na plný úvazek. Dnes už se svými třemi dalšími partnery v Credu otevřel třetí investiční fond, v rámci kterého investuje do nadějných startupů nejen v České republice, ale také v dalších zemích střední a východní Evropy. Když pak slyšíte o velkých investicích a ještě větších exitech, což je situace, kdy se firma prodá a investoři zhodnocují své podíly, zdá se, že být investor je „milionová“ práce. Bartoš ovšem očekávání mírní.

Přestože je celý svět investic bezesporu hlavně o penězích, známá postava tuzemského venture kapitálového světa to tak nikdy nevnímala. „Já jsem začal investovat, protože mě fascinovali podnikatelé. Měl jsem pocit, že jsou chytřejší než já, mají lepší nápady, tah na bránu a lákalo mě být u toho. To byl můj původní impuls a tato vášeň mi zůstává doteď,“ říká v druhém dílu CzechCrunch Podcastu Bartoš, podle kterého nemá být investování, a zejména to andělské, primárně o tom, kolik se vydělá peněz.

Bartoš Ondřej foto Tomeš_16 (1)

Foto: Credo

Ondřej Bartoš, Partner v Credo Ventures

„Dokážu si představit relativně snazší a přímočařejší způsoby, jak vydělat hodně peněz. Na investování mě baví práce s chytrými a zapálenými zakladateli a potenciál stvořit z ničeho něco fenomenálního,“ hlásí Bartoš, mezi jehož nejzajímavější investice v Credu patří například český startup Productboard, který by se mohl stát novým českým jednorožcem, tedy firmou s hodnotou přesahující miliardu dolarů. Takový startup už navíc Bartoš jednou trefil, když jako jeden z prvních vsadil v Rumunsku na raketově rostoucí UiPath.

V podcastu Bartoš rozkrývá, jak vlastně taková investice do mladého startupu funguje, kdo mu na ni dává peníze a jaká jsou rizika. První fond, který Credo otevřelo v roce 2009, pomalu dobíhá a na řadu by měly přijít exity a zhodnocení původních investic. Bartoš proto dále popisuje, jak takové vystupování z dlouhého investičního cyklu vypadá, kolik peněz dostane samotný investor a kolik ti, kteří mu na to dali peníze, a také odpovídá na otázku, jestli už dnes není na trhu peněz pro mladé firmy až příliš mnoho.

CzechCrunch Podcast s Ondřejem Bartošem můžete poslouchat přímo v tomto článku, na SoundCloudu a také na všech hlavních platformách včetně Spotify a Apple Podcasts. Pod názvem „CzechCrunch Podcast“ ho tedy najdete i ve všech svých podcastových aplikacích na iOS nebo Androidu.

Přejeme vám příjemný poslech.

První díl CzechCrunch Podcastu se Zdeňkem Cendrou:

zdenek-cendra-boxed

Přečtěte si takéChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch PodcastuChtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

Chtěl jsem tržby 100 milionů, dnes peníze nejsou cíl, říká internetový miliardář Zdeněk Cendra v CzechCrunch Podcastu

Michal PtáčekMichal Ptáček

zdenek-cendra-boxed

Foto: Nguyen Duy McLavin

Internetový podnikatel Zdeněk Cendra byl hostem prvního CzechCrunch Podcastu

0Zobrazit komentáře

Zdeněk Cendra podniká od svých patnácti a ve třiatřiceti letech dnes patří mezi nejviditelnější zástupce české internetové scény. Jeho společnosti Superhosting, Peering a CDN77 generují miliardové tržby a sám Cendra tyto cifry pociťuje nejen v profesním, ale i osobním životě.

Tuzemská verze magazínu Forbes ho ostatně nedávno nově zařadila do svého žebříčku 100 českých miliardářů, kde se internetový podnikatel s majetkem odhadovaným na 1,8 miliardy korun objevil na 93. pozici.

Jak ale sám Zdeněk Cendra říká v našem novém CzechCrunch Podcastu, peníze pro něj už dnes rozhodně nejsou primární motivací. Přiznává, že když mu bylo kolem patnácti šestnácti, měl cíl, vybudovat firmu, která bude mít roční tržby 100 milionů korun. Zároveň se snažil od začátku budoval globální firmu a to se mu zejména s jeho CDN77 podařilo. A i tržby jsou už dnes několikanásobně vyšší, než kdy plánoval.

Právě společnost CDN77, která zlepšuje dostupnosti webových stránek poskytujících obsah, cílí na celosvětovou klientelu a v jeho firemním portfoliu generuje 80 procent všech zisků. Daří se jí natolik, že ve špičce odbaví 40krát více dat než česká internetová jednička Seznam a po celém světě má přes sedm tisíc serverů. Mnohem větším cílem než generování peněz je tak dnes pro Cendru motivace něco měnit.

Jaké ale byly jeho začátky, bylo podnikání v Česku dříve těžší než dnes a jak dravý podnikatel a vášnivý cestovatel v jednom vlastně nahlíží na firemní kulturu? Nejen tato témata jsme probírali v historicky prvním CzechCrunch podcastu.

CzechCrunch Podcast se Zdeňkem Cendrou můžete poslouchat přímo v tomto článku, na SoundCloudu a také na všech hlavních platformách včetně Spotify, Apple Podcasts a Google Podcasts. Pod názvem „CzechCrunch Podcast“ ho tedy najdete i ve všech svých podcastových aplikacích na iOS nebo Androidu.

Přejeme vám příjemný poslech.

cc-podcast4

Foto: Nguyen Duy McLavin

Zdeněk Cendra a moderátor CzechCrunch Podcastu Dan Tržil