Dokonalý recept na recesi. Povlečení s českým potiskem e-shopu letos zachránilo byznys

Goldea prodává povlečení vyrobené v Česku. A tak se firma rozhodla před Vánocemi nabídnout výrobky, které budou mít i české nápisy.

Peter BrejčákPeter Brejčák

michalondra-minInsider

Foto: Goldea

Zakladatelé e-shopu Goldea Michal Kempa a Ondřej Boček

0Zobrazit komentáře

Je běžné, že bytový textil prodávaný na českém trhu využívá anglické nápisy – ostatně většina prodejců má své dodavatele za hranicemi, například v Asii. Zdejší výrobci textilu Goldea se stejnojmenným e-shopem se však rozhodli nechat si vytvořit potisky na míru a v češtině. Jednoduchý nápad, který se pro firmu stal klíčovým faktorem pro zvýšení letošních prodejů. „A dokonalý recept na recesi,“ pochvaluje si spoluzakladatel Michal Kempa.

Dnes třicetiletý Kempa začínal s podnikáním ve svých osmnácti letech. „Říkal jsem si, že je to ideální doba něco vymyslet a postavit se na vlastní nohy,“ vypráví svůj příběh pro CzechCrunch. Rozběhl tak první e-shop, kde nejdřív prodával sportovní oblečení, pak i hodinky či peněženky a nakonec se nabídka ustálila jen na značkách Hollister a Abercrombie.

Postupem času se tak Kempa naučil, jak funguje online byznys včetně souvisejících technických věcí a marketingu. Zároveň se k němu přidal kamarád Ondřej Boček. „Pak se začaly objevovat problémy s dodavateli a také přímo s výrobci, kteří své zboží chtěli nabízet pouze oficiální cestou přes své stránky,“ říká Kempa s tím, že i proto dnes tento e-shop nefunguje.

Dvojice ale podnikala dál spolu a rozběhla malou agenturu. „V začátcích jsme se věnovali drobným úpravám webů a později jsme vyvinuli vlastní redakční systém, díky kterému jsme vyvíjeli weby i e-shopy na míru. Byli jsme v týmu tři, plus jsme spolupracovali s externisty,“ přibližuje Kempa, podle kterého si tehdy hodně prodejců ještě naplno neuvědomovalo rostoucí potenciál internetu. Zato jeho tým mířil k dalšímu byznysu.

michal-dilna4-min

Foto: Goldea

Zakladatel Goldea Michal Kempa a švadleny

V roce 2015 začali stavět e-shop se zaměřením na textil do domácnosti Goldea. „Zásadní pro nás bylo sehnat stabilního dodavatele s kvalitním zbožím a se širokou nabídkou výrobků, což se nám naštěstí podařilo celkem rychle. Pak nastávaly spíš příjemné starosti, třeba jak se bude e-shop jmenovat a podobně,“ usmívá se podnikatel.

V Česku a na Slovensku začala Goldea fungovat v září roku 2016, přičemž již od svých začátků se profiluje jako výrobní e-shop. Nabízí tak skladové položky jako ručníky, deky, prostěradla či povlečení, ale mnoho výrobků šije na základě vytvořené objednávky. Kromě šicích dílen dodavatele a několika partnerských po Česku provozuje i vlastní.

„Vlastní šicí dílnu provozujeme od června a byl to výborný krok. Šijeme zde převážně z látek s vlastními motivy, které jsou u zákazníků velice oblíbené. Nyní je kapacita této dílny téměř na svém maximu, proto se budeme muset brzy zabývat otázkou otevření druhé,“ pochvaluje si Kempa.

Aktuálně již Goldea kromě Česka a Slovenska působí také v Rumunsku, Maďarsku a Polsku, na rok 2025 má v plánu expanzi do Německa. Byznysově se firmě daří – zatímco ještě v roce 2019 dosáhla obratu 25 milionů korun, covidový rok 2020 ji vystřelil k 81 milionům a loni již šlo o 144 milionů. Letos má prý nakročeno k dalšímu růstu, i když doba e-commerce trhu zrovna nepřeje.

Čeští zákazníci už dlouho spoří, což se negativně podepisuje na výsledcích prodejců. Podle posledních dat Českého statistického úřadu z letošního září klesaly příjmy maloobchodníků již sedmnáct měsíců po sobě. Podobná je situace také na trhu e-commerce, kde podle Heureky dochází k meziročnímu poklesu prodejů sedm kvartálů v řadě. Obchodníci tak hledají cesty, jak propady vykrýt.

„Produkty do domácnosti jsou na tom téměř nejhůře ze všech segmentů,“ říká spoluzakladatel e-shopu Goldea, kde se místo slev rozhodli vsadit na novou kolekci textilu s českými texty. Vzniklo tak povlečení s nápisy „Veselé Vánoce“ a „Milý Ježíšku“, což u zákazníků sklidilo velký ohlas. „Vánoční kolekce se pro nás stala klíčovým faktorem ve zvýšení prodejů a ukázala se jako dokonalý recept na recesi,“ popisuje Kempa.

ceske_vanoce_2-min

Foto: Goldea

Kolekce českého povlečení Goldea

Aktuálně je vánoční dekor nejprodávanějším motivem z celé nabídky e-shopu, a to v metráži i u hotových výrobků, kterých se prodalo již více než 2 500. Podle Kempy ale největší zájem o motiv přijde v týdnech před svátky. „Povlečení a povlaky na polštář musíme nadšívat i na sklad, jelikož bychom nedokázali vánoční nápor objednávek na tento motiv zvládnout. Ve srovnání s loňským nejprodávanějším motivem je nyní přibližně trojnásobný nárůst, co se týká počtu prodaných kusů,“ doplňuje.

Goldea produkty s českou vánoční tematikou, kterou šijí české švadleny, zařadila do nabídky v půlce září, do konce října pak meziročně prodala téměř dvakrát více výrobků. „Ani sečtení třech nejžádanějších loňských vánočních motivů nedělá takový objem jako čekáme u motivu českých Vánoc,“ říká Kempa.

Právě to podle něj zachránilo letošní sezonu e-shopu. „Nárůst prodeje vánočního sortimentu oproti předchozím letům očekáváme o přibližně padesát procent, což nelze přisuzovat ničemu jinému než právě motivu českých Vánoc. Díky němu letos splníme cíl, kterým je růst o dvacet procent na přibližně 170 milionů korun,“ dodává.