Dokonalý recept na recesi. Povlečení s českým potiskem e-shopu letos zachránilo byznys
Goldea prodává povlečení vyrobené v Česku. A tak se firma rozhodla před Vánocemi nabídnout výrobky, které budou mít i české nápisy.
Zakladatelé e-shopu Goldea Michal Kempa a Ondřej Boček
Je běžné, že bytový textil prodávaný na českém trhu využívá anglické nápisy – ostatně většina prodejců má své dodavatele za hranicemi, například v Asii. Zdejší výrobci textilu Goldea se stejnojmenným e-shopem se však rozhodli nechat si vytvořit potisky na míru a v češtině. Jednoduchý nápad, který se pro firmu stal klíčovým faktorem pro zvýšení letošních prodejů. „A dokonalý recept na recesi,“ pochvaluje si spoluzakladatel Michal Kempa.
Dnes třicetiletý Kempa začínal s podnikáním ve svých osmnácti letech. „Říkal jsem si, že je to ideální doba něco vymyslet a postavit se na vlastní nohy,“ vypráví svůj příběh pro CzechCrunch. Rozběhl tak první e-shop, kde nejdřív prodával sportovní oblečení, pak i hodinky či peněženky a nakonec se nabídka ustálila jen na značkách Hollister a Abercrombie.
Postupem času se tak Kempa naučil, jak funguje online byznys včetně souvisejících technických věcí a marketingu. Zároveň se k němu přidal kamarád Ondřej Boček. „Pak se začaly objevovat problémy s dodavateli a také přímo s výrobci, kteří své zboží chtěli nabízet pouze oficiální cestou přes své stránky,“ říká Kempa s tím, že i proto dnes tento e-shop nefunguje.
Dvojice ale podnikala dál spolu a rozběhla malou agenturu. „V začátcích jsme se věnovali drobným úpravám webů a později jsme vyvinuli vlastní redakční systém, díky kterému jsme vyvíjeli weby i e-shopy na míru. Byli jsme v týmu tři, plus jsme spolupracovali s externisty,“ přibližuje Kempa, podle kterého si tehdy hodně prodejců ještě naplno neuvědomovalo rostoucí potenciál internetu. Zato jeho tým mířil k dalšímu byznysu.
V roce 2015 začali stavět e-shop se zaměřením na textil do domácnosti Goldea. „Zásadní pro nás bylo sehnat stabilního dodavatele s kvalitním zbožím a se širokou nabídkou výrobků, což se nám naštěstí podařilo celkem rychle. Pak nastávaly spíš příjemné starosti, třeba jak se bude e-shop jmenovat a podobně,“ usmívá se podnikatel.
V Česku a na Slovensku začala Goldea fungovat v září roku 2016, přičemž již od svých začátků se profiluje jako výrobní e-shop. Nabízí tak skladové položky jako ručníky, deky, prostěradla či povlečení, ale mnoho výrobků šije na základě vytvořené objednávky. Kromě šicích dílen dodavatele a několika partnerských po Česku provozuje i vlastní.
„Vlastní šicí dílnu provozujeme od června a byl to výborný krok. Šijeme zde převážně z látek s vlastními motivy, které jsou u zákazníků velice oblíbené. Nyní je kapacita této dílny téměř na svém maximu, proto se budeme muset brzy zabývat otázkou otevření druhé,“ pochvaluje si Kempa.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAktuálně již Goldea kromě Česka a Slovenska působí také v Rumunsku, Maďarsku a Polsku, na rok 2025 má v plánu expanzi do Německa. Byznysově se firmě daří – zatímco ještě v roce 2019 dosáhla obratu 25 milionů korun, covidový rok 2020 ji vystřelil k 81 milionům a loni již šlo o 144 milionů. Letos má prý nakročeno k dalšímu růstu, i když doba e-commerce trhu zrovna nepřeje.
Čeští zákazníci už dlouho spoří, což se negativně podepisuje na výsledcích prodejců. Podle posledních dat Českého statistického úřadu z letošního září klesaly příjmy maloobchodníků již sedmnáct měsíců po sobě. Podobná je situace také na trhu e-commerce, kde podle Heureky dochází k meziročnímu poklesu prodejů sedm kvartálů v řadě. Obchodníci tak hledají cesty, jak propady vykrýt.
„Produkty do domácnosti jsou na tom téměř nejhůře ze všech segmentů,“ říká spoluzakladatel e-shopu Goldea, kde se místo slev rozhodli vsadit na novou kolekci textilu s českými texty. Vzniklo tak povlečení s nápisy „Veselé Vánoce“ a „Milý Ježíšku“, což u zákazníků sklidilo velký ohlas. „Vánoční kolekce se pro nás stala klíčovým faktorem ve zvýšení prodejů a ukázala se jako dokonalý recept na recesi,“ popisuje Kempa.
Aktuálně je vánoční dekor nejprodávanějším motivem z celé nabídky e-shopu, a to v metráži i u hotových výrobků, kterých se prodalo již více než 2 500. Podle Kempy ale největší zájem o motiv přijde v týdnech před svátky. „Povlečení a povlaky na polštář musíme nadšívat i na sklad, jelikož bychom nedokázali vánoční nápor objednávek na tento motiv zvládnout. Ve srovnání s loňským nejprodávanějším motivem je nyní přibližně trojnásobný nárůst, co se týká počtu prodaných kusů,“ doplňuje.
Goldea produkty s českou vánoční tematikou, kterou šijí české švadleny, zařadila do nabídky v půlce září, do konce října pak meziročně prodala téměř dvakrát více výrobků. „Ani sečtení třech nejžádanějších loňských vánočních motivů nedělá takový objem jako čekáme u motivu českých Vánoc,“ říká Kempa.
Právě to podle něj zachránilo letošní sezonu e-shopu. „Nárůst prodeje vánočního sortimentu oproti předchozím letům očekáváme o přibližně padesát procent, což nelze přisuzovat ničemu jinému než právě motivu českých Vánoc. Díky němu letos splníme cíl, kterým je růst o dvacet procent na přibližně 170 milionů korun,“ dodává.