Dřevěné kryty pro iPhone rozjely stamilionový byznys. Češi dodávají příslušenství do celého světa
Zakladatelé české značky Epico vědí, jak bude vypadat nový iPhone ještě před jeho odhalením. Musí pro něj totiž včas vyrobit příslušenství.
Martin Habina a Roman Nováček, spoluzakladatelé Epico
Pamatujete si na éru, kdy si všichni chtěli nové iPhony dávat do dřevěných krytů? Dnes už je tento trend pryč, ale Martin Habina a Roman Nováček si na něj pamatují velmi dobře. Bylo to kolem roku 2014 a právě dřevěné obaly zažehly jiskru, díky které se rozjel projekt Epico. Ke krytům postupně přibyla ochranná skla, ale i kabely nebo nabíječky. A během let si Habina s Nováčkem vybudovali zejména v rámci střední a východní Evropy silné postavení. Produkty jejich značky najdete ve stovkách autorizovaných obchodů Applu od Prahy po Sofii a Stockholm přes Dubaj až po Harare v Zimbabwe. Stamilionový byznys chtějí letos rozšířit také do západní Evropy.
Pokud používáte iPhone a navštívili jste některý z autorizovaných obchodů Applu, což jsou v Česku například iStyle nebo iWant, tak jste si zřejmě všimli i mnoha krabiček s příslušenstvím od značky Epico. Dost možná máte nějaký kabel nebo kryt doma a také zřejmě ani nevíte, že jde o českou značku. To však není v celém příběhu tak důležité. „Koncoví zákazníci to nejspíš často ani nevědí, ale nevidíme v tom zásadní výhodu či nevýhodu,“ vysvětluje Roman Nováček, který má ve firmě od začátku na starosti obchodní stránku věci, s níž pomáhal kolegovi Martinu Habinovi.
Ten je duchovním otcem celého byznysu, na který přišel před deseti lety tak trochu náhodou. Potkal se s lidmi, kteří z Číny dováželi interiérová světla, a když vyzvídal, co by udělali jinak, kdyby začínali znovu, tak mu řekli, že by zboží dál vozili z Číny, ale muselo by být lehké a určitě ne křehké. Habina, tehdy čerstvý inženýr z VŠE, vycítil příležitost, koupil si letenku do Asie a začal hledat zboží, které by vyhovovalo zmíněným parametrům.
Ideální načasování
Tehdy narazil na kryty, a když první várku dovezl do Česka, zrovna se strhla mánie po dřevěných obalech na iPhony. „Na krátkou chvíli se otevřelo okno, které říkalo: tady je nový iPhone a všichni ho chtějí do dřevěného krytu – a v tom se objevil Martin, který je začal prodávat,“ vzpomíná Nováček. Základy Epico International, jak firmu pojmenovali, byly položeny. Dřevěné kryty zase rychle vyšly z módy a dnes hrají prim jiné materiály, ale Habina s Nováčkem dokázali na prvotní úspěch navázat.
Důležité bylo, že jim dřevěné kryty otevřely dveře do prodejen s jablečnými produkty v čele s iPhony, které jsou pro Epico dodnes zcela klíčové. Dnes pětatřicetiletý Roman Nováček úplné začátky sledoval ještě zpovzdálí. Spolu s několika kolegy sice v roce 2014 rozjel přeprodejce tarifů Gorila mobil, ale už po pár měsících ho velmi rychle prodali do rukou O2, a tak hledal novou výzvu. Zalíbilo se mu, co Epico přineslo na trh, a tak se dal s Martinem Habinou do řeči.
„Měl jsem dobré kontakty v telekomunikacích, znal jsem lidi, co v Česku prodávali mobily, a tak jsem spatřil logické propojení,“ říká Nováček. Dnes spolu s Habinou stojí v čele firmy, která v loňském roce utržila 315 milionů korun a meziroční růst o více než pětinu by chtěla zopakovat také letos. Historicky nejsilnější měsíc přišel loni v září, v němž Epico utržilo řádově desítky milionů korun, a přestože se celý trh vinou inflace a dalších faktorů zpomalil, zakladatelé věří, že porostou i dál.
„Trh je sice trochu ochlazený a nákup zbytného zboží bývá omezen jako první, ale věříme, že jsme v rámci globálního trhu pořád tak malí, že si můžeme cestu dál prorážet sami, aniž by nás musela situace kolem nás zásadně ovlivnit,“ je přesvědčen Nováček. Nevidí tak žádný důvod, proč by letos Epico opět nemohlo zaznamenat prodejně nejlepší měsíc ve své historii. Obzvlášť když v loňském září prý nedošlo k žádné anomálii, proč by se zrovna jejich produkty kupovaly více než jindy.
Firma zkrátka konstantně roste a zvyšující se tržby podporuje i pokračující expanzí. „Máme za sebou pěkný rok a před sebou máme nyní další zásadní výzvu, která může náš byznys znovu významně posunout. Chceme náš úspěch ve střední a východní Evropě zopakovat také na Západě,“ hlásí spoluzakladatel Epica, které už podepsalo klíčové smlouvy o vstupu do Velké Británie a začíná oťukávat také německy mluvící země v čele s Německem.