Dřevěné kryty pro iPhone rozjely stamilionový byznys. Češi dodávají příslušenství do celého světa

Zakladatelé české značky Epico vědí, jak bude vypadat nový iPhone ještě před jeho odhalením. Musí pro něj totiž včas vyrobit příslušenství.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

epicoStory

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

Martin Habina a Roman Nováček, spoluzakladatelé Epico

0Zobrazit komentáře

Pamatujete si na éru, kdy si všichni chtěli nové iPhony dávat do dřevěných krytů? Dnes už je tento trend pryč, ale Martin Habina a Roman Nováček si na něj pamatují velmi dobře. Bylo to kolem roku 2014 a právě dřevěné obaly zažehly jiskru, díky které se rozjel projekt Epico. Ke krytům postupně přibyla ochranná skla, ale i kabely nebo nabíječky. A během let si Habina s Nováčkem vybudovali zejména v rámci střední a východní Evropy silné postavení. Produkty jejich značky najdete ve stovkách autorizovaných obchodů Applu od Prahy po Sofii a Stockholm přes Dubaj až po Harare v Zimbabwe. Stamilionový byznys chtějí letos rozšířit také do západní Evropy.

Pokud používáte iPhone a navštívili jste některý z autorizovaných obchodů Applu, což jsou v Česku například iStyle nebo iWant, tak jste si zřejmě všimli i mnoha krabiček s příslušenstvím od značky Epico. Dost možná máte nějaký kabel nebo kryt doma a také zřejmě ani nevíte, že jde o českou značku. To však není v celém příběhu tak důležité. „Koncoví zákazníci to nejspíš často ani nevědí, ale nevidíme v tom zásadní výhodu či nevýhodu,“ vysvětluje Roman Nováček, který má ve firmě od začátku na starosti obchodní stránku věci, s níž pomáhal kolegovi Martinu Habinovi.

Ten je duchovním otcem celého byznysu, na který přišel před deseti lety tak trochu náhodou. Potkal se s lidmi, kteří z Číny dováželi interiérová světla, a když vyzvídal, co by udělali jinak, kdyby začínali znovu, tak mu řekli, že by zboží dál vozili z Číny, ale muselo by být lehké a určitě ne křehké. Habina, tehdy čerstvý inženýr z VŠE, vycítil příležitost, koupil si letenku do Asie a začal hledat zboží, které by vyhovovalo zmíněným parametrům.

Ideální načasování

Tehdy narazil na kryty, a když první várku dovezl do Česka, zrovna se strhla mánie po dřevěných obalech na iPhony. „Na krátkou chvíli se otevřelo okno, které říkalo: tady je nový iPhone a všichni ho chtějí do dřevěného krytu – a v tom se objevil Martin, který je začal prodávat,“ vzpomíná Nováček. Základy Epico International, jak firmu pojmenovali, byly položeny. Dřevěné kryty zase rychle vyšly z módy a dnes hrají prim jiné materiály, ale Habina s Nováčkem dokázali na prvotní úspěch navázat.

Důležité bylo, že jim dřevěné kryty otevřely dveře do prodejen s jablečnými produkty v čele s iPhony, které jsou pro Epico dodnes zcela klíčové. Dnes pětatřicetiletý Roman Nováček úplné začátky sledoval ještě zpovzdálí. Spolu s několika kolegy sice v roce 2014 rozjel přeprodejce tarifů Gorila mobil, ale už po pár měsících ho velmi rychle prodali do rukou O2, a tak hledal novou výzvu. Zalíbilo se mu, co Epico přineslo na trh, a tak se dal s Martinem Habinou do řeči.

epico2

Foto: Epico

Epico nabízí příslušenství všeho druhu

„Měl jsem dobré kontakty v telekomunikacích, znal jsem lidi, co v Česku prodávali mobily, a tak jsem spatřil logické propojení,“ říká Nováček. Dnes spolu s Habinou stojí v čele firmy, která v loňském roce utržila 315 milionů korun a meziroční růst o více než pětinu by chtěla zopakovat také letos. Historicky nejsilnější měsíc přišel loni v září, v němž Epico utržilo řádově desítky milionů korun, a přestože se celý trh vinou inflace a dalších faktorů zpomalil, zakladatelé věří, že porostou i dál.

„Trh je sice trochu ochlazený a nákup zbytného zboží bývá omezen jako první, ale věříme, že jsme v rámci globálního trhu pořád tak malí, že si můžeme cestu dál prorážet sami, aniž by nás musela situace kolem nás zásadně ovlivnit,“ je přesvědčen Nováček. Nevidí tak žádný důvod, proč by letos Epico opět nemohlo zaznamenat prodejně nejlepší měsíc ve své historii. Obzvlášť když v loňském září prý nedošlo k žádné anomálii, proč by se zrovna jejich produkty kupovaly více než jindy.

Firma zkrátka konstantně roste a zvyšující se tržby podporuje i pokračující expanzí. „Máme za sebou pěkný rok a před sebou máme nyní další zásadní výzvu, která může náš byznys znovu významně posunout. Chceme náš úspěch ve střední a východní Evropě zopakovat také na Západě,“ hlásí spoluzakladatel Epica, které už podepsalo klíčové smlouvy o vstupu do Velké Británie a začíná oťukávat také německy mluvící země v čele s Německem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Expanze není levná záležitost, a přestože Epico vidí na západních trzích velký potenciál, zároveň na nich panuje značná konkurence. Největší světoví hráči jako Belkin či PanzerGlass mají silnou pozici, a tak Habina s Nováčkem vymýšlí strategii, jak zaujmout prodejce i zákazníky. Obě strany jsou totiž v jejich byznysu naprosto klíčové. Zároveň si nesmí dovolit dělat příliš velké chyby. Od začátku totiž firmu rozvíjí z vlastních zdrojů, bez pomoci externích investorů.

„Vlastně neexistuje varianta, že bychom skončili v minusu. Není nikdo, kdo by přišel a zalepil to,“ usmívá se Nováček. Podotýká, že existují hráči, kteří mají třeba násobně větší tržby než oni, ale Epico raději roste pomaleji, zato stabilněji. Na první pohled pražská firma, která dnes své produkty prodává do více než třiceti zemí po celém světě, vypadá jako standardní prodejce příslušenství pro mobilní telefony. To je však podle Nováčka poněkud nepřesné vnímání.

Samotné produkty totiž paradoxně nejsou to, co dělá jejich byznys úspěšným a co je odlišuje od konkurence. Když se totiž podíváte na nabídky největších značek s příslušenstvím, budou do značné míry velmi podobné. „Musíte mít za všech okolností to nejkvalitnější zboží s nejnovějšími technologiemi a nejlepším balením, ale to vám samo o sobě nic nevyhraje, protože v něm nejsou takové rozdíly. Rozhoduje to, jak se staráte o své zákazníky,“ říká Nováček.

novacek-epico

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

Roman Nováček, spoluzakladatel Epico

Zákazníky má na mysli jednotlivé obchodníky, kterým Epico dodává kryty, kabely či nabíječky. Je to prý do značné míry komunitní hra, v níž rozhodují dlouhodobé vztahy a spolehlivost. Aby se mohla značka Epico objevovat ve více než sedmi stech autorizovaných obchodech Applu napříč Evropou, musí nabídnout prodejcům víc než jen pěkně zabalený produkt s dobrou cenou. To mají vesměs všichni ostatní, a když za obchodníkem přijde deset značek s prakticky totožným kabelem, rozhoduje se podle jiných aspektů. Jde o kombinaci zákaznické péče a propracované logistiky.

Jedna věc je, že Epico svým partnerům zaručí, že jim dodá produkty v co nejvyšší kvalitě, včetně nejnovějších technologií a designových trendů. „Pomáháme také s prodejem a marketingem, a především musíme zajistit, aby byl na všech 700 prodejnách správný objem zboží, aby tam bylo včas a vše fungovalo. Je to poměrně velký balík operativy, který ve výsledku může dělat zásadní rozdíl,“ popisuje Roman Nováček a připomíná, že jeho firma v loňském roce přestěhovala své sklady, ve kterých má nově o třetinu vyšší kapacitu. Díky tomu dokáže expedovat zboží téměř o polovinu rychleji.

Víme, jak bude vypadat nový iPhone

To vše má v následujících letech pomoci v dalším růstu. Přes centrální sklad v Česku putuje veškeré zboží, které Habina s Nováčkem objednají v Číně. Výroba de facto veškerého příslušenství, které Epico nabízí, probíhá ve dvou čínských regionech, kde se tak potkávají všichni hráči. Až do pandemie tam zakladatelé Epica jezdili dvakrát do roka, aby si vše zkontrolovali a vybudovali opět velmi důležité vztahy. Teď, když cesty nemohly být tak pravidelné, těží z toho, že mají na místě své lidi, na které je spolehnutí.

Díky dlouholetým vazbám u dodavatelů také zpravidla několik měsíců dopředu vědí, jak bude vypadat třeba nový iPhone. Nebo se k nim minimálně dostanou klíčové parametry, podle kterých mohou navrhnout kupříkladu nová pouzdra. „To, že víme, jak bude vypadat nový iPhone, mě osobně už nechává chladným, ale pro náš byznys je to klíčové,“ říká Nováček. Stovky prodejců totiž očekávají, že jakmile se představí nový iPhone, mohou k němu rovnou začít prodávat i nové příslušenství.

pickey

Přečtěte si takéJak Denisa Hrubešová díky tetování dala výpověď a rozjela PickeyStartupový punk Denisy Hrubešové aneb Jak díky tetování dala výpověď v práci a rozjela Pickey

„A my jsme v pozici, kdy jim dopředu můžeme garantovat, že ať se představí cokoliv, tak to, co budou mít připravené v regále, bude patřit mezi to nejlepší, co bude k dispozici,“ říká spoluzakladatel Epica. Nové kryty pro v tu chvíli ještě tajný produkt, ať už jde o iPhone, iPad nebo třeba Apple Watch, přitom musí nadefinovat, vyrobit, dovézt do Česka, zkontrolovat, přebalit a zase rozeslat po Evropě. „Potřebujeme na to skutečně několik měsíců, aby bylo vše v odpovídající kvalitě,“ doplňuje.

Ve skladu má dnes Epico kolem šedesátky zaměstnanců, v kancelářích zhruba třicet. Velkým tématem je pro ně také udržitelnost, která rezonuje i ve světě příslušenství. Plast už je na krabičkách, v nichž je třeba jen krátký kabel, nežádoucím prvkem. Proto si zakladatelé pochvalují, že se jim podařilo obsah plastů v krabičkách snížit ze čtyřiceti na čtyři procenta.

Zůstal už prakticky jen háček, za který se produkty věší v obchodech do regálů, nicméně i ten je z recyklovaného a znovu recyklovatelného plastu. Zbytek obalů už je z papíru. Balí se do nich kryty, kabely, nabíječky i skla, což jsou ty nejpopulárnější produkty v nabídce.

Pro letošní rok zůstává pro Epico prioritou číslo jedna expanze do západní Evropy. I tam se chce napojit zejména na autorizované prodejce produktů od Applu, takzvané Apple Premium Resellery, které známe i v Česku a tvoří majoritní část tržeb pražské firmy.

Zaměstnanecké akcie v Česku? Vznikají absurdní daňové situace, změna je nutná, říká poradce Jelínek

Poptávka po zaměstnaneckých akciích je mezi podnikateli velká, ale systém je tak nevýhodný, že zájem rychle ztrácí, říká majitel V4 Group.

Luboš KrečLuboš Kreč

jelinekRozhovor

Foto: V4 Group

Michal Jelínek z V4 Group

0Zobrazit komentáře

V posledních týdnech se spolu s tím, jak vláda zpracovává reformu veřejných financí, začalo znovu hovořit o zaměstnaneckých akciích. Kabinet Petra Fialy jejich prosazení, po kterém volají především startupy, má sice ve svém programovém prohlášení, ale k jejich zavedení do české legislativy se zatím moc nemá. Vznikla proto dokonce podnikatelská a investorská iniciativa, která se politiky snaží dotlačit k akci. Daňový poradce a spolumajitel skupiny V4 Group Michal Jelínek v rozhovoru popisuje, co je hlavní problém nynějšího stavu: „Že se zdaňuje příjem, který fakticky nemáte.“

V souvislosti se zaměstnaneckými akciemi se nejčastěji používá termín ESOP, což je zkratka anglického Employee Stocks Option Plan čili Opční plán zaměstnaneckých akcií. Jde o způsob, kterým lidé po určité době a za určitých podmínek získají podíl ve firmě, kde pracují. To samo o sobě není nic složitého, zádrhel nastává s tím, jak se na to kouká finanční správa – ta podle zákona zaměstnance ve chvíli, kdy akcie nabude, zdaní.

Lidé z investorské a startupové komunity se proto rozhodli nedávno rozjet iniciativu ESOPasap, aby přiměli politiky ke krokům, které před časem slíbili. Součástí vládního programového prohlášení je totiž závazek zjednodušit systém zaměstnaneckých akcií tak, aby mohl plnit svou roli. Tou je především být nástrojem, jak motivovat kvalitní zaměstnance a dát jim šanci participovat na úspěchu firem, pro které pracují. V zahraničí, hlavně v USA a Izraeli, jde o klíčový prvek tamního startupového ekosystému.

Podle Michala Jelínka z poradenské agentury V4 Group mají menší firmy o zaměstnanecké akcie velký zájem, ale když zjistí, jak složité a drahé to v Česku s jejich prosazením je, ztrácí rychle chuť se do nich pouštět. Přitom, tvrdí Jelínek, není potřeba přijímat žádné rozsáhlé změny daňového řádu, dokonce by podle něj mohlo alespoň dočasně stačit, kdyby finanční úřady změnily své vlastní nařízení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zaměstnanecké akcie jsou docela velké téma, ke kterému ale vláda zatím spíš mlčí. Pociťujete to i vy coby daňaři?
Je potřeba si říct, že zaměstnanecké akcie, někdy známější pod anglickou zkratkou ESOP, jsou tady s námi poměrně dlouho. Vezměte si třeba ČEZ a jeho top management, který si díky tomu vydělal nemalé peníze. Zkrátka ve velkých firmách, ať už jsou čistě tuzemské nebo nadnárodní, to je relativní standard. Kde se to nyní začalo hodně prosazovat a kvůli čemu se vede veřejná debata, jsou startupy a menší technologické firmy. A tam je znát hodně velká poptávka, protože chtějí akcie nabízet svým zaměstnancům v rámci motivačního schématu.

A problém jsou daně.
Ano, způsob zdanění zaměstnaneckých akcií je v Česku hlavní překážka jejich širšího využití. Zdanění totiž nastává již při uplatnění opce. Navíc u veřejně neobchodovaných společností je poměrně problematické stanovit hodnotu akcií a tím i základ daně. U veřejně obchodovaných titulů jako ČEZ máte výrazně jednodušší pozici v tom, že víte, kolik máte zdaňovat, respektive zaměstnanec ví, jaký bude mít z nabytých akcií příjem. Ovšem u veřejně neobchodovaných firem vlastně nevíte, jaká je z pohledu povinností vůči finanční správě jejich valuace.

To je hlavní brzda?
Hlavní brzda je v tom, jak v České republice celý princip zdanění zaměstnaneckých akcií funguje. Firma zpravidla dává bezúplatně klíčovým zaměstnancům opci s tím, že po splnění určitých kritérií budou moct za předem daných podmínek nabýt majetkový podíl ve firmě. Podle české legislativy, a vycházíme z pokynu generálního finančního ředitelství, se v momentě, kdy zaměstnanec opci dostane, nic nezdaňuje. Daňová povinnost nastává ve chvíli, kdy zaměstnanec opci uplatní, tedy když akcie nebo obchodní podíl fakticky získá. Pokud získá podíl ve veřejně neobchodované firmě, je problém stanovit, kolik se má zdaňovat. Ale to pořád není ta největší brzda.

Michal Jelínek – W4Group, 10. září 2021, foto: Jan Rasch

Foto: Jan Rasch

Michal Jelínek, partner poradenské skupiny V4 Group

A co to teda je?
Že zdaňujete příjem, který fakticky nemáte. Vychází to z ustanovení, které bylo původně mířeno na úplně něco jiného. Paragraf šest odstavec tři zákona o daních z příjmů říká, že zaměstnanec, pokud dostane od zaměstnavatele nějaký nepeněžní benefit, musí ho zdanit. Například zaměstnavatel vám dá poukaz na nákup do Tesca, který má hodnotu patnáct tisíc korun a vy za něj zaměstnavateli zaplatíte pět tisíc. Rozdíl, který činí deset tisíc korun, se musí zdanit, protože okamžitě získáváte nějakou užitnou hodnotu.

Jenže my toto ustanovení uplatňujeme i na zaměstnanecké akcie, které jsou z principu něco hodně jiného než poukaz na nákup.
Přesně tak. Takže člověk, který získá za předem dohodnutých podmínek podíl ve firmě poté, co v ní několik let pracoval, z něj musí zaplatit daň. A to pro něj znamená dost vysokou finanční zátěž. Jednak musí obvykle něco zaplatit, aby podíl nabyl, a k tomu mu ještě vyměří daň. Ta vychází z rozdílu mezi tím, jaká je tržní hodnota toho podílu a za kolik podíl nabyl. Může nastat úplně absurdní situace, že v daném měsíci, kdy zaměstnanec podíl získá, je najednou jeho daňová povinnost mnohem větší než jeho příjem.

Co pak s tím?
Je třeba se obrátit na finanční úřad zaměstnance a zdanit tento příjem individuálně. Zkrátka proces udělení zaměstnaneckých akcií je u nás strašně složitý a ani firmy o to logicky nemají takový zájem. Respektive zájem mají obrovský, ale když zjistí, co to obnáší, jejich nadšení chladne.

matejcek

Přečtěte si takéČekal bych víc startupů s umělou inteligencí, říká MatějčekMusíme to rozhýbat, čekal bych, že uvidím víc startupů s umělou inteligencí, říká zakladatel Mitonu

Co když zaplatím daň z nabytí podílu a hodnota firmy následně spadne do minusu?
Koordinační výbor Komory daňových poradců přesně toto řešil, jestli pokud firma ztratí hodnotu, by nešlo podat dodatečné daňové přiznání a vzít si peníze zpátky. Dospěli ale logicky k závěru, že už to nejde. A bohužel když se podíváme kolem nás, je tu spousta zemí, které to mají mnohem lépe ošetřené. Na špici jsou Pobaltské státy, kde ke zdanění dochází až ve chvíli, kdy zaměstnanec provede exit, čili když akcie prodá.

jamesbond-collection

Přečtěte si takéPříští bondovku natočí režisér Duny a Příchozích. Kdy ji uvidíme?Vyřešeno, příští bondovku natočí režisér Duny a Blade Runnera 2049. Kdy se slavný špion vrátí do kin?

Existují ale cesty, jak to v Česku obejít, že?
Asi nejčastější jsou takzvané fantomové opční plány, které se nepropíšou v rejstříku a jsou jen uvedené ve smlouvě, akcie tedy fakticky nikdy nedostanete. Pocit sounáležitosti, což je asi to hlavní, co od ESOP čekáte, se ale logicky tak úplně nenaplní. Je to vlastně ve finále jen takový strašně složitý bonusový systém.

Byla by to velká změna dostat zaměstnanecké akcie do naší legislativy?
Právě že nikoli. Vlastně by stačilo přeformulovat jen pár paragrafů v daňovém zákoně. Možná ani to. Třeba fakt, že zdaňujeme v případech, kdy lidé dostanou zadarmo opci, až v okamžiku jejího uplatnění, vyplývá jen z pokynu Generálního finančního ředitelství. Takže kdyby si to stát chtěl hodně zjednodušit, mohla by finanční správa jen upravit znění tohoto pokynu. Přesto nejvhodnější cestou by bezesporu bylo upravit příslušná ustanovení zákona o daních z příjmů.