Driveto sází v době, kdy se na nové auto čeká i více než rok, na flexibilitu pronájmu. U nás jezdíte do 9 dnů, říká Adam Szabó
Automobilky zastavují své výrobní linky a zákazníci na nové auto čekají klidně celý rok. Nedostatek počítačových čipů, bez kterých nemohou vozy vyjet, sužuje snad až na Teslu celý automobilový svět, a tak si většina řidičů na svá nová auta musí počkat. Stále větší relevanci tak mají na trhu různé formy vlastnictví včetně flexibilního pronájmu, na kterém staví i český startup Driveto. Vsadil přitom na nákup desítek nových vozů a teď z toho těží.
„Sehnat v této době i skladové auto se rovná malému zázraku. V každém případě zákazník Driveta nemusí na auto čekat zmíněných šest, devět nebo dvanáct měsíců, jak je dnes běžné, ale v průměru jezdí do devíti dnů. To je časový údaj, který nechceme prodlužovat,“ říká pro CzechCrunch Adam Szabó, šéf Driveta, který i díky velké investici začal nakupovat vozy do vlastní flotily a zatím se mu to vyplácí.
Pražský startup, který společně s investiční skupinou Miton zakládal v roce 2016 František Peterka, v květnu oznámil získání 125 milionů korun za účelem nákupu až stovek vozů do vlastní flotily. Část peněz dal Miton, většinu částky v rámci dluhového financování poskytla Česká spořitelna a v Drivetu hned rozjeli velké nákupy. Na silnicích už jezdí téměř stovka aut, které Drivetu patří, a dalších více než sto jich je objednaných do výroby.
Pozitivní signál od konkurence
Do vlastní flotily zatím Driveto nakupuje výhradně nová auta, přičemž jejich pořizovací cena se pohybuje kolem půl milionu korun. Při výběru firma spoléhá na spolupráci s automobilkami Audi, Kia nebo Hyundai a s dalšími jedná. Za největší výhodu při současném stavu automobilového trhu považuje Adam Szabó skutečnost, že Driveto nekupuje vozy dle přání zákazníků, ale podle toho, jaké konfigurace chce samo nabízet.
„Jsme díky tomu schopni pracovat s dodávkami aut klidně až půl roku dopředu nebo déle a díky tomu nabídnout zákazníkům všechna auta skladem. I když i my cítíme zdržení ve výrobě, v nabídce máme zastoupené téměř všechny kategorie vozů,“ popisuje současnou situaci šéf Driveta. Do budoucna přitom nevylučuje, že bude do flotily pořizovat i lehce ojetá auta, pokud to bude dávat ekonomický smysl a zároveň se budou hodit na doplnění portfolia.
V nabídce flexibilního pronájmu, kdy může zákazník auto kdykoliv vyměnit či vrátit (s tím, že na začátku uhradí poplatek ve výši dvou měsíčních nájmů), dnes má Driveto 120 připravených vozů. Řidič si sice nemůže nakonfigurovat vlastní výbavu ani vybrat každou značku, ale k dispozici jsou menší sedany přes combi až po SUV včetně luxusních modelů s pořizovací cenou přes dva miliony. Nejlevnější auta jsou k mání od šesti tisíc korun bez daně měsíčně. Flexibilní pronájem je postaven právě na tom, že si zákazník může zvolit takový vůz, jaký zrovna potřebuje.
Celkově už firma uzavřela v rámci flexibilního pronájmu přes tři tisíce smluv, přičemž některá auta už řidiči vrátili, a tak jich teď jezdí s logem Driveta přes 1 700. „Každý z posledních pěti měsíců pro nás byl rekordní co do počtu nových smluv. Zaznamenali jsme třicetiprocentní nárůst a přehoupli jsme se přes 150 aut měsíčně. Cílem je mít do konce roku přes dva tisíce zákazníků a v obratu překonat 200 milionů korun, jak jsme plánovali,“ potvrzuje Adam Szabó.
Vedle nákupu vlastních aut ale Driveto i nadále spolupracuje s různými leasingovými partnery včetně LeasePlanu, který přišel s vlastní službou pro flexibilní pronájem. Třiatřicetiletý šéf karlínského startupu v tom ale problém nevidí. „Spuštění podobných služeb znamená, že i velcí hráči přiznávají, že cesta flexibilního pronájmu je zajímavá alternativa k dosavadním formám pořízení auta. To je pro nás pozitivní signál,“ říká Szabó, který aktivně řeší také expanzi na zahraničí trhy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProzatím si chce však Driveto osahat práci s vlastní flotilou vozů v Česku a expanzi do dalších zemí odsouvá i současná situace na evropském trhu s auty, kterých je všude nedostatek. Tak či tak bude Driveto dál spolupracovat s vybranými leasingovými společnostmi, protože prý dokážou některá auta lépe nacenit a následně prodat, a tak je vzájemná spolupráce výhodná pro všechny strany. Ani samotné Driveto přitom nemá pevně nastavené, jak s jednotlivými auty naloží.
„Pokud se nám auto od zákazníka vrátí, můžeme se vždy rozhodnout, jestli je pro nás lepší auto v daný moment prodat, nebo ho nabídnout dalšímu zákazníkovi na flexibilní pronájem. Vnímáme to jako obrovskou výhodu. Nechceme držet flotilu aut starších než tři roky, ale pokud nám to na některých modelech bude vycházet, nevidíme v tom problém,“ dodává Adam Szabó.
Šéf Driveta již pomalu otevírá jednání o dalším financování, aby mohl vlastní flotilu dál rozšiřovat. Primárně chce Driveto jednat se stávajícími partnery a investory, ale vyloučeno není ani přibrání nových jmen. Prozatím není rozhodnuto, jak vysokou částku bude firma potřebovat. Drivetu se letos daří i výsledkově, za prvních osm měsíců vykázalo stejný obrat jako za celý loňský rok, míří přes zmíněných 200 milionů korun a Adam Szabó plánuje, že by mohl rok 2021 skončit v hospodaření kolem černé nuly.