Driveto sází v době, kdy se na nové auto čeká i více než rok, na flexibilitu pronájmu. U nás jezdíte do 9 dnů, říká Adam Szabó

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

adamszabo1

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO startupu Driveto

0Zobrazit komentáře

Automobilky zastavují své výrobní linky a zákazníci na nové auto čekají klidně celý rok. Nedostatek počítačových čipů, bez kterých nemohou vozy vyjet, sužuje snad až na Teslu celý automobilový svět, a tak si většina řidičů na svá nová auta musí počkat. Stále větší relevanci tak mají na trhu různé formy vlastnictví včetně flexibilního pronájmu, na kterém staví i český startup Driveto. Vsadil přitom na nákup desítek nových vozů a teď z toho těží.

„Sehnat v této době i skladové auto se rovná malému zázraku. V každém případě zákazník Driveta nemusí na auto čekat zmíněných šest, devět nebo dvanáct měsíců, jak je dnes běžné, ale v průměru jezdí do devíti dnů. To je časový údaj, který nechceme prodlužovat,“ říká pro CzechCrunch Adam Szabó, šéf Driveta, který i díky velké investici začal nakupovat vozy do vlastní flotily a zatím se mu to vyplácí.

Pražský startup, který společně s investiční skupinou Miton zakládal v roce 2016 František Peterka, v květnu oznámil získání 125 milionů korun za účelem nákupu až stovek vozů do vlastní flotily. Část peněz dal Miton, většinu částky v rámci dluhového financování poskytla Česká spořitelna a v Drivetu hned rozjeli velké nákupy. Na silnicích už jezdí téměř stovka aut, které Drivetu patří, a dalších více než sto jich je objednaných do výroby.

Pozitivní signál od konkurence

Do vlastní flotily zatím Driveto nakupuje výhradně nová auta, přičemž jejich pořizovací cena se pohybuje kolem půl milionu korun. Při výběru firma spoléhá na spolupráci s automobilkami Audi, Kia nebo Hyundai a s dalšími jedná. Za největší výhodu při současném stavu automobilového trhu považuje Adam Szabó skutečnost, že Driveto nekupuje vozy dle přání zákazníků, ale podle toho, jaké konfigurace chce samo nabízet.

„Jsme díky tomu schopni pracovat s dodávkami aut klidně až půl roku dopředu nebo déle a díky tomu nabídnout zákazníkům všechna auta skladem. I když i my cítíme zdržení ve výrobě, v nabídce máme zastoupené téměř všechny kategorie vozů,“ popisuje současnou situaci šéf Driveta. Do budoucna přitom nevylučuje, že bude do flotily pořizovat i lehce ojetá auta, pokud to bude dávat ekonomický smysl a zároveň se budou hodit na doplnění portfolia.

driveto

Foto: Driveto

Driveto nabízí flexibilní pronájem vozů všech velikostí

V nabídce flexibilního pronájmu, kdy může zákazník auto kdykoliv vyměnit či vrátit (s tím, že na začátku uhradí poplatek ve výši dvou měsíčních nájmů), dnes má Driveto 120 připravených vozů. Řidič si sice nemůže nakonfigurovat vlastní výbavu ani vybrat každou značku, ale k dispozici jsou menší sedany přes combi až po SUV včetně luxusních modelů s pořizovací cenou přes dva miliony. Nejlevnější auta jsou k mání od šesti tisíc korun bez daně měsíčně. Flexibilní pronájem je postaven právě na tom, že si zákazník může zvolit takový vůz, jaký zrovna potřebuje.

Celkově už firma uzavřela v rámci flexibilního pronájmu přes tři tisíce smluv, přičemž některá auta už řidiči vrátili, a tak jich teď jezdí s logem Driveta přes 1 700. „Každý z posledních pěti měsíců pro nás byl rekordní co do počtu nových smluv. Zaznamenali jsme třicetiprocentní nárůst a přehoupli jsme se přes 150 aut měsíčně. Cílem je mít do konce roku přes dva tisíce zákazníků a v obratu překonat 200 milionů korun, jak jsme plánovali,“ potvrzuje Adam Szabó.

Vedle nákupu vlastních aut ale Driveto i nadále spolupracuje s různými leasingovými partnery včetně LeasePlanu, který přišel s vlastní službou pro flexibilní pronájem. Třiatřicetiletý šéf karlínského startupu v tom ale problém nevidí. „Spuštění podobných služeb znamená, že i velcí hráči přiznávají, že cesta flexibilního pronájmu je zajímavá alternativa k dosavadním formám pořízení auta. To je pro nás pozitivní signál,“ říká Szabó, který aktivně řeší také expanzi na zahraničí trhy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Prozatím si chce však Driveto osahat práci s vlastní flotilou vozů v Česku a expanzi do dalších zemí odsouvá i současná situace na evropském trhu s auty, kterých je všude nedostatek. Tak či tak bude Driveto dál spolupracovat s vybranými leasingovými společnostmi, protože prý dokážou některá auta lépe nacenit a následně prodat, a tak je vzájemná spolupráce výhodná pro všechny strany. Ani samotné Driveto přitom nemá pevně nastavené, jak s jednotlivými auty naloží.

„Pokud se nám auto od zákazníka vrátí, můžeme se vždy rozhodnout, jestli je pro nás lepší auto v daný moment prodat, nebo ho nabídnout dalšímu zákazníkovi na flexibilní pronájem. Vnímáme to jako obrovskou výhodu. Nechceme držet flotilu aut starších než tři roky, ale pokud nám to na některých modelech bude vycházet, nevidíme v tom problém,“ dodává Adam Szabó.

Šéf Driveta již pomalu otevírá jednání o dalším financování, aby mohl vlastní flotilu dál rozšiřovat. Primárně chce Driveto jednat se stávajícími partnery a investory, ale vyloučeno není ani přibrání nových jmen. Prozatím není rozhodnuto, jak vysokou částku bude firma potřebovat. Drivetu se letos daří i výsledkově, za prvních osm měsíců vykázalo stejný obrat jako za celý loňský rok, míří přes zmíněných 200 milionů korun a Adam Szabó plánuje, že by mohl rok 2021 skončit v hospodaření kolem černé nuly.

Zaměstnanecké akcie se nám podařily až napodruhé, říká Šíma z Roivenue. A radí, jak zbytečně neproflákat ekvitu

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-sima-roivenue-33-regularRozhovor

Foto: Roivenue

Pavel Šíma, spoluzakladatel a ředitel Roivenue

0Zobrazit komentáře

Zvyšovat efektivitu reklamních investic e-shopů. Taková je základní mise tuzemského startupu Roivenue, kterému kapitálem letos pomohli investoři z Pale Fire Capital, ale také vlastní zaměstnanci. Ti mohli využít možnost zapojit se do nabídky zaměstnaneckých akcií, což je stále populárnější nástroj pro zabezpečení větší motivace i loajality.

Pro pětileté Roivenue jde už o druhý pokus, kdy program zaměstnaneckých akcií zavádělo, letos se přitom zapojily celkem dvě třetiny z pětadvacetičlenného týmu. „Mě samotného výsledky překvapily, očekával jsem tak poloviční zájem,“ přiznává pro CzechCrunch spoluzakladatel a šéf startupu Pavel Šíma.

Původní model práce se zaměstnaneckými akciemi (v angličtině označovanými jako ESOP – employee stock option plan) v Roivenue fungoval na principu, že v něm participoval automaticky každý člověk, jenž ve firmě pracoval na plný úvazek alespoň jeden rok. Lidé tak nemuseli pro zapojení do programu dělat v podstatě nic.

„Zpětným pohledem mi přijde, že takový model má dost malý efekt jak na motivaci lidí, tak i na nábor. Poučení je, že co se dává zadarmo, toho si lidi neváží,“ popisuje Šíma, který letos s dalšími zakladateli druhý program ESOPu převrátil a otevřel jen pro ty, kteří mají zájem a do firmy museli investovat vlastní peníze.

roivenue-team

Foto: Roivenue

Tým startupu Roivenue

„Zájem byl i tak obrovský, firmu to semklo a ve výsledku to má na všechny daleko větší efekt, než když jsme zaměstnanecké podíly rozdávali ‚zadarmo‘,“ shrnuje zkušenosti Šíma. Roivenue se rozhodlo pro model prodeje akcií v tzv. fantomovém podílu (phantom shares), který se monetizuje jen v případě exitu firmy, jinak lidé žádné peníze nedostanou.

Obecně jde v rámci práce se zaměstnaneckými akciemi o relativně netradiční model – přímý prodej akcií zaměstnancům realizoval například Rohlík, kdy však lidé získali podíl v samostatně vyčleněné s. r. o. Fantomové akcie pak využívá například Kiwi.com, zaměstnanci na ně však mají nárok automaticky a nemají možnost si je zakoupit.

Pavel Šíma v rozhovoru pro CzechCrunch popisuje zkušenosti s oběma modely zaměstnaneckých akcií, know-how i doporučení pro ostatní firmy. „Ať se na mě klidně osobně obrátí jakýkoliv další founder, rád mu nasdílím i další detaily. Nám se ten ESOP vlastně podařil až napodruhé a proflákali jsme tak zbytečně nějakou ekvitu bez užitku. Rád někomu poradím, aby neudělal stejnou chybu,“ vyzývá zároveň.

Nastal nějaký moment, kdy sis uvědomil, že původní model zaměstnaneckých akcií nebyl ideální?
Nenastal jeden moment, ale vnímal jsem, že to lidi vůbec nevzrušuje. Když chtěli odejít z firmy, zaměstnanecké akcie je nezastavily. Vnímali to tak trochu s despektem nebo posměchem. Jako něco, co dostali, a až se firma prodá, tak jim pošleme šek. To ale pravděpodobně pramení z toho, že jsme akcie rozdávali zdarma. Když teď museli zaměstnanci dávat vlastní hotovost, museli projít mentálním rozhodnutím, že firmě věří. To je úplně jiný příběh.

Akcie si u vás nakoupily dvě třetiny lidí, jak to hodnotíš?
Představoval jsem si, že největší zájem budou mít lidi, kteří jsou s námi dva tři roky, firmě věří a mají nějaké volné peníze. Zájem mě překvapil, někteří participanti s námi byli jen měsíc, je to jejich první práce po škole a rovnou nakupovali za poměrně velké sumy. V životě jsem si nepředstavoval, že někdo ze zaměstnanců dá pět svých měsíčních platů, aby investoval do firmy.

„Pro lidi je to jediná alternativa investice, na kterou mají přímý dopad, tedy jestli hodnota jejich akcií půjde nahoru, nebo dolů.“

Čím si takový zájem vysvětluješ?
Je to kombinace tří věcí. Firma se posouvá dopředu, po dvou a půl letech jsme představili nový produkt a zároveň jsme velmi transparentní, všem každý měsíc sdělujeme naše výsledky včetně fuckupů. Druhá část je, že před pěti až třemi lety lidé obecně málo přemýšleli nad investicemi. S nástupem kryptoměn a aplikací jako Robinhood dnes už někam investuje každý, a tak je toto přemýšlení bližší i zaměstnancům.

Takže zaměstnanecké akcie berou jako alternativní investice?
Ano, nabídli jsme jim je jako relativně málo riskantní, ale potenciálně vysoce návratnou investici. Zhodnotit se může v násobcích během pár let. Pro lidi je to alternativa, dnes už posílají pět procent platu do krypta nebo do akcií, tak je lepší poslat je do Roivenue. (úsměv)

S tím souvisí třetí faktor – pro naše lidi je to jediná alternativa investice, na kterou mají přímý dopad, tedy jestli hodnota jejich akcií půjde nahoru, nebo dolů. Pořád jsme malá firma, je nás pětadvacet, proto je dopad každého člověka na firmě viditelný. Kdyby nás bylo tisíc, tak už každý člověk svůj dopad na firmu nepozná.

Jak konkrétně pak probíhal nákup akcií?
Zájemcům jsme akcie nabídli s nižší valuací, než je tržní. Lidé dávali přibližně dvacet procent z celkové částky, kterou chtějí investovat, jako zálohu, zbytek se jim po dobu jednoho roku strhává z platu. Plný vesting mají lidé po dvou letech za podmínky, že ve firmě zůstanou se stejným úvazkem. Jedná se pouze o phantom shares, které se monetizují v případě exitu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč jste se rozhodli právě pro phantom shares?
Bylo to pro nás nejjednodušší, nemuseli jsme zakládat žádné další s. r. o. Na základě zkušeností dalších zakladatelů pak víme, že není úplně vhodné, aby bylo ve firmě mnoho podílníků. I to jsme ale komunikovali transparentně, že lidé přes phantom shares nemají žádné hlasovací právo a nejsou přímými podílníky, což znamená, že peníze uvidí jen v tom momentě, když nastane exit.

Co když chce člověk odejít z firmy?
Máme nastavenou dvouletou periodu, kdy se podíl člověka vestuje a po určitých úrovních se postupně zvyšuje. Když bude chtít odejít z firmy, tak zakladatel, který mu prodal svoji část, ji od něj za stejných podmínek koupí. I proto říkám, že je to investice s nízkým rizikem – když člověk odejde z firmy a nedodrží svůj dvouletý slib, nepřijde o žádné peníze a plně mu je vrátíme.

Nic ovšem není úplně bez rizika, firma může zkrachovat.
Stát se to může. Na druhou stranu jsme na trhu pět let a už nejsme ve fázi, že by nám docházela ranvej. Už jsme se překlopili přes break-even a kvůli velkým investicím jsme sice opět v červených číslech, ale umíme firmu dostat kdykoliv zpět do zisku. Je jen malá šance, že bychom zkrachovali, ale i to jsme lidem vysvětlili. Pokud to nastane, jsou úplně poslední v řadě, aby nějaké peníze dostali zpátky, protože nejsou řádnými věřiteli. Když jste plně transparentní, lidi to vezmou.

Jak teď se zaměstnaneckými akciemi budete pracovat u nových lidí?
To jsme zatím nechali otevřené, nejdřív jsme si chtěli ověřit zájem těch stávajících. Ukázalo se, že je to pro ně zajímavé a určitě se k této otázce v blízké době vrátíme. Je pravděpodobné, že program po čase trochu předefinujeme. Doteď jsme lidem dávali akcie za pevnou valuaci, vymýšlíme však nějakou formuli zahrnující opakující se tržby a další ukazatele. Díky tomu budeme moct nabízet ESOP i novým lidem.

9ccvc

Přečtěte si takéProdávat podíl je drahé. Problematika dluhového financování mezi startupyProdávat podíl je drahé a dluh už není tabu. Mezi startupy se začíná rozšiřovat dluhové financování

Aby se jim ale investice do zaměstnaneckých akcií vyplatila, musí přijít exit. Určitě jej plánujete?
Exit se určitě plánuje, jako zakladatelé jsme v tom zajedno. Nevíme, jestli to přijde za rok nebo za pět, ale Roivenue nebudujeme jako firmu, kterou si chceme nechávat.

jiri-smejc

Přečtěte si takéŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán a straní se realitŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán, kupuje firmy od čtvrt miliardy výš a straní se realit

Zvolili jste relativně netradiční model zaměstnaneckých akcií, které kombinují phantom shares a jejich přímý nákup. Jakým jiným firmám bys takový model doporučoval?
Doporučoval bych to podobným firmám, jako jsme my. Startupům, které už jsou v růstové fázi, chtějí udělat exit, ale ještě nejsou obrovský korporát. Zároveň by mělo jít o s. r. o., v akciové společnosti bychom to asi dělali jinak. Navíc jim to může fungovat jako nástroj, pokud mají nebo chtějí mít semknutý kolektiv.

Několikrát jsi přitom zmiňoval velkou transparentnost vůči zaměstnancům. Někteří zakladatelé ale možná nemají tak otevřený přístup, jak moc je to nutná podmínka?
Je to hodně důležité. Pokud mají lidé udělat racionální rozhodnutí, jestli se jim investice vyplatí, potřebují podklady. Jak jinak by se měli rozhodovat? Jedna věc může být pocit, že se firma hýbe dopředu, ale když nevidím čísla, rozhodnu se jen těžko. My jsme otevřenost i na popud našeho investora ve firmě nastavili asi tak dva tři roky zpátky a myslím si, že jde o dobrý přístup, lidé mají sami chuť metriky posouvat. V netransparentní firmě by to zřejmě nefungovalo.