Automobilky trpí, ale Tesla zažívá nejlepší období. Dodala přes rekordních 240 tisíc vozů

Filip HouskaFilip Houska

supercharger-tesla3

Foto: Tesla

Vůz Tesla u nabíjecí stanice Supercharger

0Zobrazit komentáře

Chybějící čipy se za poslední rok staly velkým strašákem pro nejednu světovou automobilku, která kvůli tomu omezuje výrobu a na trh nedodává své vozy v takových počtech, jakých předpokládala. To ale neplatí pro Teslu, jež znovu předčila očekávání. Z jejích linek totiž v uplynulých třech měsících sjelo tolik vozů, že znovu pokořila rekord.

Americká automobilová společnost Tesla, za kterou stojí nejbohatší muž světa Elon Musk, oznámila, že v minulém čtvrtletí dodala 241 300 vozů, tedy o 102 tisíc aut více než ve stejném období loňského roku. Současně také znatelně překonala počet z letošního druhého kvartálu, kdy doručila 201 250 svých elektrických modelů.

Pro Teslu jde o nejúspěšnější čtvrtletí v historii, co se počtu dodaných aut týče, přičemž největší podíl na těchto výsledcích měly vozy Model 3 a Model Y, kterých se doručilo 232 025 kusů. Zbytek pak tvořily Model S a Model X. „Děkujeme našim zákazníkům za jejich trpělivost v době plné výzev,“ píše Tesla na svém webu.

Poděkování zákazníkům ze strany Tesly je nepochybně na místě. V důsledku pandemických opatření se totiž prakticky celý automobilový trh ocitl nad propastí, jelikož se nestíhaly včas doručovat potřebné čipy pro výrobu vozů. Například automobilka General Motors za uplynulý kvartál dodala meziročně o 33 procent méně aut – pouhých 447 tisíc, což je na její poměry relativně málo.

0x0-model3_01

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Takových příkladů lze najít několik, Tesla je ovšem jednou z mála světlých výjimek. Podobným problémů se zčásti vyhnula i díky tomu, že si dokázala obstarávat různé polovodiče a byla tudíž flexibilnější než konkurence. Mimo jiné takzvaně za běhu přepisuje software, aby tyto čipy fungovaly místo těch, které v současnosti nejsou k dispozici.

Vedle toho se Tesle daří také v Číně, kde své vozy vyrábí a prodává od začátku loňského roku a zaznamenává vysoké prodeje. Klíčovým modelem je na čínském trhu (a čím dál více i na americkém) právě Model Y, elegantní elektrické SUV, které v srpnu dojelo i do České republiky a má ambici se stát nejprodávanějším vozem značky.

Objem vyráběných a doručovaných vozů se má navíc v nadcházejících měsících ještě zvyšovat. Tým okolo Elona Muska, který vedle Tesly operuje také s vesmírným SpaceX a satelitovým Starlinkem, má totiž k dispozici i relativně nové výrobní zázemí v texaském Austinu a řeší poslední schvalovací procesy pro otevření závodu u německého Berlína.

O vozy značky Tesla je tak ve světě velký zájem, což mohou potvrdit i Norové, národ, který je elektromobilitě silně nakloněný. Jak uvádí ČTK, během září se v této skandinávské zemi prodalo rekordní množství elektroaut – jejich podíl na všech 17 992 prodaných vozech vystoupal na 77,5 % z loňských 61,5 %, přičemž největší zájem byl právě o Tesly.

Nejprodávanějším modelem v Norsku se stal Model Y s 19,8procentním podílem, za ním následoval Model 3 s podílem 12,3 procenta. Na pomyslné bedně nejoblíbenějších elektromobilů mezi Nory mají svého zástupce i Češi, konkrétně Škoda Auto s vozem Enyaq, který se stal třetím nejprodávanějším s podílem 4,4 procenta.

S přispěním ČTK.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym