Druhý Beetlejuice ukazuje, v čem byl první tak dobrý. A že snaha o opakované vtipy opravdu málokdy funguje
Beetlejuice Beetlejuice dorazil do českých kin. Navazuje na film, který Tima Burtona vystřelil ke hvězdám, sám ale moc hvězdný není.
Bláznivá duchařská komedie Beetlejuice v roce 1988 rozjela kariéru tehdy začínajícího Tima Burtona. Šlo teprve o jeho druhý film, který naznačil spoustu z toho, čím režisér později proslul. Dnes už kultovní dílo o záhrobním gaunerovi, který postrádá jakékoliv způsoby i zábrany, bylo ve své době i kasovním úspěchem, pokračování na sebe nechalo čekat ale dlouhých 36 let. A přijít ani nemuselo. Sice ukazuje, v čem všem byl původní film skvělý, ale na úkor toho, co v něm samotném nefunguje.
Kdo někdy Beetlejuice viděl, tak si jistě pamatuje jeho bíločerně pruhovaný mundúr, tanec kolem stolu v karibském hudebním stylu calypso (a hudbu Harryho Belafonteho vůbec) a pro Burtona tolik typickou estetiku podivnosti. To všechno jsou skvělé kousky, které pomohly podkreslit zábavný a originální film, u něhož se pobavíte dodnes. Stavět hlavně na nich – i když u toho úporně pomrkáváte na znalé diváky – ale nestačí.
Přitom právě to druhý Beetlejuice, který se jmenuje jednoduše Beetlejuice Beetlejuce, dělá a taky na to dojíždí. A to se opravdu snaží. Burton v něm přivedl zpět velkou část hvězd prvního dílu, jako je Winona Ryder a Catherine O’Hara coby Lydia a Delia Deetzovy nebo samozřejmě Michael Keaton jako titulní duch, a doplnil je o další těžké kalibry: Willema Dafoea, Justina Therouxe, Monicu Bellucci nebo (jím vlastně stvořenou) vycházející hvězdu Jennu Ortega. Ani oni ale nedokážou zakrýt to, že příběh pokračování není nic moc, působí vynuceně, možná až vymodleně, a celkově toho obsahuje mnohem víc, než by bylo záhodno.
Beetlejuice Beetlejuice jde do kin přibližně 36 let po událostech prvního filmu a s tímhle časovým odstupem na něj navazuje i jeho příběh. Hned úvodní titulková scéna, která je prakticky totožná s tou původní, vám dá jasně najevo, že tady jde hlavně o velkou nostalgii. Rychle se seznámíme s tím, jak na tom teď jsou Delia a Lydia Deetzovy, tedy nevlastní matka a dcera, které se hašteřily v prvním díle, a taky se spouštěčem aktuálního děje. A pak už se rychle přesuneme do Winter River, místa, kde se všechno posledně odehrávalo, abychom mohli vzpomínat opravdu ve velkém.
Lydia má sama už dospělou dceru, se kterou jí ale vztah moc nefunguje (!), Delia je stále výstřední umělkyní (!) a ve Winter River pořád stojí dům, do kterého se kdysi nastěhovaly, i most, pod kterým ještě předtím zemřeli manželé Barbara a Adam Maitlandovi.
Duchové, kteří chtěli ze svého domu vyštvat nesympatickou novou rodinu a v zoufalství sáhli po službách titulního záporáka, ale tentokrát chybí, protože Burton chtěl údajně odvyprávět „zcela jiný příběh“. Nahradil je proto slizkým Lydiiným nápadníkem v podání Justina Therouxe, její dcerou, kterou hraje Jenna Ortega, a aby ozvláštnil i samotného Beetlejuice, přihodil k němu postavu temné exmanželky Delores… s tím „zcela jiným příběhem“ je to ale dost na pováženou.