Dům Radost by se mohl začít rekonstruovat za tři roky. Má se stát centrem dolního Žižkova

Projekt rekonstrukce domu Radost přezkoumávalo ministerstvo kultury. To ho zastavilo, investoři tedy mohou pokračovat v přípravách stavby.

Eliška NováEliška Nová

Dům Radost

Foto: QARTA Architektura

Dům Radost na pražském Žižkově

0Zobrazit komentáře

Málokdo dnes ví, že jde o první pražský mrakodrap. Někdejší Dům odborových svazů na pražském Žižkově ovšem nevybízí k zastavení a prohlídce. Může za to i dojem, že je špinavý. Bílé kachličky, ze kterých je tvořena fasáda obra, byly za druhé světové války přetřeny kvůli náletům na černo. Barvu se už nikdy nepodařilo zcela odstranit, louh, kterým se o to pokoušeli, navíc zničil glazuru. Teď míří dům k novým, o něco světlejším zítřkům.

V roce 2018 se tehdejší dům ocitl v kolonce na prodej. Za miliardu korun ho koupila soukromá firma, za kterou stojí rodina Valových, tedy majitelé koupelnové společnosti Siko, a Martin Louda, který se pohybuje v realitách. Noví majitelé ho přejmenovali na Radost. Jméno se uchytilo. Vlastníci představili i nové plány na vybudování nájemních bytů, v mezičase se otevřela také střešní terasa nebo kino.

Nové plány ale nakonec utnulo přezkumné řízení na ministerstvu kultury, které mělo říct, zda nevadí dvě dostavby. Teď řeklo, že nevadí. Co bude tedy dál? „Především předpokládáme vydání územního rozhodnutí. Toto řízení bylo přesunuto právě kvůli přezkumu. Očekávám, že nyní nic nebrání brzkému vydání,“ uvedl pro CzechCrunch ředitel projektu Tomáš Kašpar.

Než ale ke změnám skutečně dojde, nějakou dobu to potrvá. Po získání územního rozhodnutí čeká investory žádost o stavební povolení. Kašpar říká, že začátek rekonstrukce neočekávají dřív než za tři roky. Cílem je Radost proměnit částečně na byty, přičemž by zde mělo vzniknout dostupné nájemní bydlení. Dohromady by Radost měla čítat kolem šesti stovek menších bytů. Ty by mělo doplnit společensko-kulturní centrum.

Dům Radost

Foto: QARTA Architektura

Rekonstrukci Radosti bude provádět QARTA Architektura

 

„Přejeme si, aby náš dům byl centrem spodního Žižkova. Kromě bytů chceme tedy nabídnout místo ke scházení i trávení volného času. V našich plánech postupně odkrýváme nejen unikátní terasu s neopakovatelným výhledem na Prahu, kino Přítomnost, které funguje už dnes, ale také další multifunkční sál, restauraci s pivem Radost nebo například Lázně Žižkov,“ přibližuje Kašpar.

Investor si k projektu přizval architektonické studio QARTA Architektura. „Původní architektonické detaily budou díky rekonstrukci zachovány. Nové vrstvy je navíc i podpoří,“ popisují architekti.

Co bylo předmětem sporu mezi investorem a památkáři, jsou dvě dostavby. Ty mají vzniknout ve dvoře, kde jsou dnes podle Kašpara popelnice, garážové přístavky a technologie. Nově by v nich mělo vzniknout další místo, které by mělo sloužit veřejnosti. Odstraněná má být i zeď, která vede kolem domu. Nákup za miliardu má doplnit podobně drahá rekonstrukce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dům vznikl jako sídlo pro Všeobecný penzijní ústav. Postaven byl ve třicátých letech jako dílo architektů Josefa Havlíčka a Karla Honzíka. Jejich úspěch v soutěži nikdo nečekal. Architekti se ale inspirovali švýcarským architektem Le Corbusierem, navrhli neobvyklý křížový půdorys a uspěli. Právě půdorys je mimochodem důvod, proč je ve všech sedmi set kancelářích dobré osvětlení.

Celých třiapadesát metrů ve třicátých letech platilo za výšku hodnou pokoření. A tak tehdejší Všeobecný penzijní ústav platí za první pražský mrakodrap. Architekti pro fasádu zvolili světle béžový obklad. Dodávala ho – podobně jako například na Elektrické podniky na Bubenské – firma Rako. Obklad byl sice samoomyvatelný, již zmíněné přebarvení ho ale zničilo. Stavba dostala také moderní výbavu, a to včetně klimatizace od americké firmy Carrier.

Všeobecný penzijní ústav vystřídaly na dlouhé roky odbory. Nejdřív Ústřední rada odborů, pak Revoluční odborové hnutí a nakonec Českomoravská konfederace odborových svazů. Ta seznala, že je schopná naplnit jen malou plochu domu a rozhodla se ho tedy prodat. Dnes skrývá funkcionalistická budova mimo jiné i podzemní kryt až pro 350 lidí. Budova je od roku 1958 památkově chráněná.

Dům Radost

Foto: QARTA Architektura

Budova ze třicátých let je dílem funkcionalismu

Dům Radost

Foto: QARTA Architektura

Radost se má stát centrem dolního Žižkova

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Sídliště potřebují po turbulentním vývoji péči, říká architekt, který stojí i za novou podobou Florence

Nedílnou součástí práce studia Unit architekti je urbanismus. A to v různých podobách. Stojí za proměnou Florence i sídlišť po celém Česku.

Eliška NováEliška Nová

mesto-tittl

Foto: CzechCrunch

Hostem podcastu Město je Filip Tittl, spoluzakladatel studia Unit architekti

0Zobrazit komentáře

„Vyrostli jsme s tím, jak se proměňoval postoj měst ke svému vlastnímu rozvoji,“ říká architekt a urbanista Filip Tittl k tomu, jak se utvářelo urbanistické zaměření kanceláře Unit architekti. V novém díle podcastu Město hovoří i o tom, proč samosprávy naráží na rozhodnutí, která někdo udělal před patnácti lety.

„Urbanismus jsme vnímali jako úkol, protože standard byl v tomto ohledu v Česku na velmi špatné úrovni. V Praze i dalších městech se běžně přílepkovaly domy, vytvářely se ulice, které na sebe nenavazovaly. Degradovalo to celé čtvrti a zamezilo i kultivovanému rozvoji do budoucna. Dodnes se s tím potýkáme,“ dodává Tittl.

Urbanismus dnes patří k nedílné součásti práce pražského architektonického studia, které ročně kreslí desítky hektarů nových ploch ve městech po celé zemi. To je případ i pražské Florence. Unit architekti loni vyhráli mezinárodní urbanistickou soutěž na její proměnu. „Je to jedno z nejsložitějších míst v Praze, možná i ve střední Evropě,“ říká architekt v novém díle podcastu Město, který si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube.

Proč? „Je to kvůli spoustě bariér v podobě dopravní infrastruktury, jako je magistrála, autobusové nádraží nebo železniční trati. Je tam i složitá terénní morfologie, rozdíl mezi Novým Městem a Karlínem je šest výškových metrů. Společenský status toho místa je velmi komplikovaný,“ doplňuje Filip Tittl. Zároveň jde ale o unikátní prostor, protože podobně velká plocha k proměně takhle blízko k historickému jádru není.

V neposlední řadě se Unit architekti významně věnují fenoménu českých sídlišť. „V každé lokalitě se přirozeně staví, ale kde se má stavět na sídlišti? Ta místa na to nebyla připravená, což vedlo k tomu, že se stavělo tam, kde se stavět vůbec nemělo. To vyvolalo odpor k další výstavbě,“ líčí Tittl. Zároveň má ale podle něj velké množství sídlišť staré a nefunkční budovy občanské vybavenosti, kde jsou dnes herny a kasina nebo podivuhodné prodejny koberců, které v místě nikomu nepomůžou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

ema-kelimek2

Přečtěte si takéEspresso bary Ema dnes otevřely další pobočku v HolešovicíchEspresso bary Ema otevřely novou pobočku. Najdete ji v Holešovicích, v areálu bývalého pivovaru

K sídlištím je proto podle architekta a urbanisty potřeba přistupovat s péčí a podrobněji koordinovat soukromé i veřejné záměry a trpělivě doplňovat chybějící aspekty urbanistického řešení, aniž by se zasahovalo do fyzické podstaty místního stavebního fondu.

Podcast Město s architektem Filipem Tittlem ze studia Unit architekti si můžete poslechnout v přehrávači výše nebo na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm odpovědi na tyto otázky:

  • Co všechno se na Florenci změní?
  • Kudy povedou nové ulice?
  • Dotknou se úpravy i pražské magistrály?
  • Proč je urbanismus stejně důležitý jako architektura?
  • Jak ke komplexním řešením přistupují města?
  • Proč jsou sídliště složitá území?
  • Jak v nich provádět úpravy, aby se příliš nezasáhlo do jejich složitého organismu?