Dva hackeři vyhráli za objevení chyby v systému Tesly nový Model 3. V soutěži celkem získali 375 tisíc dolarů

tesla-model3-blue1

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Jako již tradičně každý rok za poslední více než dekádu se i letos konala soutěž s názvem Pwn2Own od Zero Day Initiative, ve které mají přihlášení jedinci šanci vyhrát zajímavé ceny za to, že v softwaru různých firem objeví nějakou bezpečnostní chybu a zvládnou je prolomit. Za dobu konání soutěže organizátoři tímto způsobem rozdali ceny za více než 4 miliony dolarů a i letos bylo hned několik zajímavých firem a produktů, které mohli přihlášení „hackeři“ zkusit ovládnout.

Mezi nimi například internetové prohlížeče Safari od Applu, Edge od Microsoftu či Firefox od Mozilly, operační systém Microsoft Windows, virtuální pracovní stanice VMware nebo kalifornská automobilka Tesla Elona Muska. V letošním kole se podařilo díky 19 odhaleným bezpečnostním chybám rozdat ceny za celkem 545 tisíc dolarů (12,4 milionu korun), z nichž většina připadla dvojici hackerů Richard Zhu a Amat Cam.

Dvojice hackerů přišla na bezpečnostní chybu v internetovém prohlížeči v poslední verzi softwaru automobilů Tesla, konkrétně Modelu 3. Během několika minut se byli schopni dostat až do prohlížeče a zobrazit v něm vlastní zprávu, která měla ukázat, že v něm aktuálně mohou dělat téměř cokoliv. To vše za účasti davu diváků před budovou soutěže v kanadském Vancouveru, kde se Pwn2Own letos konalo.

Za to dvojice získala nový Model 3 od Tesly v hodnotě 35 tisíc dolarů a ještě dalších 340 tisíc dolarů za množství dalších odhalených chyb během celého soutěžního týdne. Samotná Tesla se k problému vyjádřila slovy, že dvojici moc děkuje a že by bylo jen velmi složité jejich umění napodobit, i přesto ovšem během několika příštích dnů pošle k zákazníkům aktualizaci, která má vše napravit.

bolt-aplikace

Přečtěte si takéTaxify se po změně názvu na Bolt rovnou pouští do nového byznysu. Začne rozvážet jídloTaxify se po změně názvu na Bolt rovnou pouští do nového byznysu. Začne rozvážet jídlo

Pro kalifornskou automobilku nicméně spolupráce s podobnými jedinci není zcela novou záležitostí. Už několik let totiž provozuje program, ve kterém za hledání bezpečnostních chyb nabízí odměnu těm, kteří ji odhalí. Loni navíc Tesla odměnu navýšila z 10 na 15 tisíc dolarů za každý jednotlivý problém. Dlouhodobě to pomáhá s odstraňováním velmi závažných chyb a značným ztížením hackování těchto elektromobilů.

JasielSpelman

Jeden z analytiků, který na test dohlížel přímo ve vozidle

Mimo samotných aut se to týká především problematiky serverů, služeb a aplikací, které Tesla provozuje a na dálku z nich víceméně řídí spoustu běžných součástí vozidel, alespoň co se týče jejich firmwaru. I na soutěži Pwn2Own se ostatně soutěžilo právě v kategoriích webových prohlížečů, korporátních aplikací, virtualizačního softwaru, softwaru na straně serveru a samozřejmě také automobilů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Modrá pražská tramvaj T3 Coupé od Anny Marešové získala prestižního designového Oscara

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

T3coupe

Foto: Anna Marešová designers

Legendární tramvaj T3 Coupé

0Zobrazit komentáře

Po Praze jezdí tramvaje všeho druhu, různé modely s různými polepy, ale vyhlídková tramvaj T3 Coupé vyčnívá nade všemi. Speciální modrou tramvaj pro Prahu navrhla designérka Anna Marešová a o tom, že se jí dílo skutečně povedlo, svědčí výsledky prestižní mezinárodní soutěže Red Dot Design Award, která je ve světě designu považována za obdobu filmových Oscarů.

Modrá tramvaj si odnesla tzv. Red Dot Honourable Mention 2019, tedy ocenění za mimořádný počin v designu a konstrukci produktu, a že nejde jen tak o ledajakou soutěž, dokazuje vysoká konkurence. Anně Marešové a její tramvaji T3 Coupé konkurovalo více než 5 500 produktů z 55 zemí, přičemž každý projekt svým přísným okem posuzovaly čtyři desítky odborníků z řad designérů, profesorů i novinářů z celého světa.

„Jsou to dva splněné sny. První, že jsem mohla navrhnout novou tramvaj, která se skutečně vyrobila a jezdí, a druhý, že se lidem ta tramvaj líbí a funguje. To je pro designéra ta nejlepší zpětná vazba. A takto vnímám i cenu Red Dot. Mám z ní opravdu velkou radost a vážím si toho, že mne Dopravní podnik na tuto spolupráci oslovil,“ uvedla k nejnovějšímu ocenění česká designérka Anna Marešová.

tramvaj-t3-coupe4

Foto: Anna Marešová designers

T3 Coupé v tradičních modro-bílých barvách

Pro šéfku studia Anna Marešová designers nicméně není letošní designový Oscar premiérovým. Už před třemi lety v soutěži Red Dot Design Award, která se v německém Essenu koná již od roku 1955, uspěla se svým designovým vibrátorem značky Whoop.de.doo, jež nadále aktivně rozvíjí. Loni si však odskočila také do dopravního světa, kdy ve spolupráci s pražským Dopravním podnikem navrhla vyhlídkovou tramvaj, která parkuje ve Vozovně Střešovice a pořádají se v ní okružní jízdy po hlavním městě.

Modrá tramvaj vychází z tradice původních vozů Tatra T3, kterou se však Anna Marešová se svými kolegy snažila přizpůsobit dnešním trendům. Přívlastek Coupé například získala díky inspiraci v automobilovém světě. „Důležitý byl také název. T3 Coupé vnímám jako takový ‚old timer‘. Má jedny dveře, takže s pojmenováním jsem se inspirovala u automobilů,“ přibližuje Marešová, se kterou na projektu spolupracoval kolega Tomáš Chludil a grafický designér Jiří Toman.

tramvaj-t3-coupe3

Foto: Anna Marešová designers

Interiér

Celý projekt, jehož zadavatelem i investorem byl Dopravní podnik hl. města Prahy, trval od prvního návrhu až po kompletní výrobu dva roky a na tramvajové koleje se poprvé T3 Coupé postavila loni na podzim. Vzhledem k tomu, že jde primárně o vyhlídkovou tramvaj, jde o polootevřený vůz, jehož součástí je i bar. Také u něj se Marešová inspirovala u historických typů, a tak jeho design vychází z původního pultíku na prodej jízdenek použitého v tramvaji T1.

Aby byl zážitek dokonalý, získají cestující při každé jízdě i originální T3 Coupé jízdenku, kterou si mohou „cvaknout“ tak, jak si mnozí ještě pamatují z doby analogové. V tramvaji totiž nechybí ani původní znehodnocovač jízdenek a řidiči i obsluha vozu jsou oblečeni v unikátních T3 Coupé uniformách, které navrhl Česlav Jaroš.

tramvaj-t3-coupe2

Foto: Anna Marešová designers

Předek tramvaje T3 Coupé

tramvaj-t3-coupe6
tramvaj-t3-coupe5