E-shopy nebojují proti sobě, ale rostou na úkor retailu. Časem bude e-commerce dominantní všude, říká šéf Mailstepu
Libor Hudeček, ředitel společnosti Mailstep
E-commerce se s přicházejícím nákupním svátkem Black Friday a hlavní vánoční sezonou chystá na patrně historicky největší poptávku, což je pochopitelně způsobeno také pandemii koronaviru a souvisejícími vládními nařízeními o zavření obchodů. Celý trh letos rychle roste a se zvyšujícím se počtem posílaného zboží se mění i oblast logistiky a dalších navazujících služeb pro e-shopy – například rozvojem fulfillmentu nebo tržišť.
Jednou z tuzemských firem, které v této oblasti působí, je Mailstep. Po osmadvaceti letech od svého vzniku dosáhl obratu na úrovni čtvrt miliardy korun a byť se historicky zaměřoval zejména na balení a distribuci tiskovin, největší potenciál pro svůj rozvoj vidí právě v e-commerce fulfillmentu, tedy outsourcingu komplexních řešení v oblasti logistiky a skladů.
„Nechceme se však profilovat jako firma, která řeší jen logistiku a balení zboží. Máme velký technologický přesah a chceme pomoci e-shopům se dostat na další trhy, do zahraničí, na marketplace platformy, zjednodušovat jim propojení se všemi ostatními,“ popisuje ředitel Mailstepu Libor Hudeček během online rozhovoru pro CzechCrunch.
Hudeček začal v logistice pracovat už v roce 2002, kdy nastoupil k logistické společnosti Fiege, a v průběhu let se mimo jiné věnoval například i projektu spuštění zpětné logistiky pro módní e-shop Zalando pro německý trh. Následně několik let působil jako šéf logistiky Zootu, rok měl na starost oblast tzv. last mile delivery Mall Group a od května letošního roku přijal novou výzvu jako ředitel Mailstepu.
Za úkol má teď pomoci zejména středně velkým a rychle rostoucím e-shopům, které obecně nemají dostatek prostředků na velké investice do logistiky. „Největší hráči na trhu mají dostatek kapacit, takže prostor na outsourcing se tam ani nenabízí. K nám přicházejí menší a střední e-shopy, které rostou a jejich majitelé nebo manažeři potřebují své kapacity zaměřit na obchodní expanzi. Mohou se pak věnovat tomu, co jim jde nejlépe – samotnému prodeji, mají znalost produktu a marketingu,“ říká Hudeček.
Šéf Mailstepu doplňuje, že většina z nich naopak není příliš specializovaná právě v logistice. Ta přitom prochází rychlým vývojem, vznikají nové platformy, řešení a rozrůstají se způsoby doručení. „A v tom jim pomáháme,“ dodává Hudeček.
Kolik máte aktuálně zákazníků?
Agregujeme 200 e-shopů, hlavně menších a středních. Díky takovému počtu dokážeme mít na jednotlivé dílčí kroky procesů specialisty daného oboru, od distribuce do zahraničí až třeba po robotické balení. Umíme agregovat objem, využívat úsporu z rozsahu udržovat si expertízu a sledovat trendy.
S velkými e-shopy nespolupracujete?
Spolupracujeme také s několika velkými e-shopy. Ty nám dodávají drajv, společně prošlapáváme cestu v nových oblastech, od připojení marketplaců až po třeba e-commerce předplatné, kterým náš velký zahraniční zákazník postupně dobývá jednotlivé evropské trhy. Jen s malými e-shopy bychom tam nedošli, velké e-shopy nás udržují v mezinárodní hře a zákazníkům díky tomu dokážeme nabídnout komplexitu, kterou požadují.
Dlouhodobým trendem v tuzemské e-commerce je, že velcí hráči rostou rychleji než celý trh, a tedy často i na úkor těch menších, kde je navíc stále větší konkurence. Neprobíhá tak mezi vašimi zákazníky konsolidace?
I když některé e-shopy rostou rychleji a některé méně rychle, nebojují navzájem, rostou ve většině oborů na úkor tradičního retailu. Pokud se podíl e-commerce na retailu díky koronaviru přiblíží 20 procentům, pořád je to spíš boj 20 versus 80 procent. Takový stav ještě nějakou chvíli vydrží.
Samozřejmě ke konsolidaci dochází a docházet bude, někteří hráči se navzájem skupují. Spíš bych řekl, že se na trhu zmenšuje prostor pro vznik nových e-shopů organicky od nuly s výjimkou těch, které mají velmi specifické produkty nebo dokážou nabídnout služby, které nikdo jiný na trhu nenabízí.
„Retailoví hráči mají pro boj o e-commerce větší investiční zázemí, expandující e-shopy jsou velmi flexibilní a rychlé v realizaci změn.“
Jak podle vás bude e-commerce vypadat do budoucna?
Na trhu bude malý počet generalistů s velkým rozsahem zboží a několik evropsky se překrývajících marketplaců. Pak tady bude existovat relativně silná skupina specialistů, e-shop například bude mít na skladě 20 tisíc druhů šroubků. Takové e-shopy nebudou malé, protože budou působit na celoevropském trhu – ať už díky marketplacům, kde budou doplňovat nabídku velkých generalistů, nebo díky tomu, že budou schopni za dobrých podmínek obsloužit celou Evropu.
Když se ještě podíváme na retailový boj 80 procent kamenných prodejců a 20 procent e-shopů, na trhu dochází také k velkému rozvoji omnichannelu. Klasičtí hráči se stále více snaží budovat pozici na internetu, online hráči naopak posilují své fyzické prodejny. Nemůže i toto ohrozit rozvoj menších a středních e-shopů, které na takové investice nemají prostředky?
Bude hodně záležet na tom, jak se změní zákaznické chování a o jaký segment půjde. Očekávám, že se spektrum zákazníků rozdělí na tři skupiny – čistě preferující retail, čistě preferující e-commerce a ty, kteří potřebují obojí. Jak budou tyto třetiny velké, je těžké říct. Ovlivněno to bude i nárůstem počtu nakupujících lidí na internetu, dnes už online běžně nakupují i šedesátníci, což je oproti několika letům zpátky obrovská změna.
Kdo má v tomto boji navrch?
Tradiční retailoví hráči mají pro boj o e-commerce prostor většinou větší investiční zázemí, expandující e-shopy jsou ale velmi flexibilní a rychlé v realizaci změn. To může být v dynamicky se měnícím prostředí zásadní výhodou. I tyto řetězce pak využívají fulfillment centra právě z důvodu flexibility a rychlosti implementace logistiky.
Jak do toho vstupují samotné segmenty?
Například v módě je trend jasný. Omnichannel je tam nejlepší řešení z pohledu vratek, vyměnitelnosti zboží, osahání si věcí. U elektroniky, bílé techniky nebo domácích spotřebičů omnichannel úplně smysl dávat nebude, protože ledničku si nutně nepotřebujete osahat a stačí vám technická specifikace s několika fotkami. V mnoha segmentech budou dobře fungovat showroomy, zřejmě v kombinaci s expresním doručením.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.