E-shopy se zaměřily na oslovování stávajících zákazníků. Český Ecomail loni překonal rekord
Pražská služba loni rozeslala o polovinu e-mailů více než rok předtím. Její obrat vyrostl téměř o polovinu a překonal hranici 80 milionů korun.
České internetové obchody loni vůbec poprvé ve své historii zaznamenaly propad obratu – a i kvůli rostoucím cenám musely ve větší míře pozornost zaměřit na své náklady. Na silně konkurenčním trhu, jakým e-commerce u nás je, přitom platí, že retence zákazníků je levnější než oslovování nových. Z toho pak loni těžila česká e-mailingová služba Ecomail, která hlásí další úspěšný rok.
Vypjatá ekonomická situace, která je spojená s růstem cen energií a slábnoucí kupní sílou lidí, se loni začala podepisovat pod klesající maloobchodní tržby obecně – podle nejaktuálnějších dat Českého statistického úřadu z listopadu došlo k meziročnímu propadu sedm měsíců v řadě. To ovlivnilo i trh e-commerce, který loni zaznamenal propad o dvanáct procent. Samotné e-shopy přitom kromě slábnoucí poptávky musí čelit zvýšeným nákladům například za sklady a dopravu.
„Pokles e-commerce se promítá také do současných marketingových rozpočtů, ve kterých se začíná krátit a škrtat. I z toho důvodu očekáváme, že se značky zaměří zejména na retenci stávajících zákazníků,“ komentuje Jakub Stupka, který Ecomail zakládal s Janem Tlapákem před devíti lety.
„Správně nastavená retenční strategie může navýšit objem prodejů u stávajících klientů,“ doplňuje Stupka. Právě větší zaměření na oslovování již existujících zákazníků platforma pozorovala již loni, což se v Ecomailu podepsalo i na meziročním růstu počtu rozeslaných e-mailů o polovinu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsJako další faktory tohoto nárůstu platforma označuje navýšení počtu svých klientů o dvacet procent, mezi konkrétní jména patří investiční platforma Portu, sdílené elektrické skútry BeRider, digitální antikvariát Knihobot nebo módní řetězec Orsay. To vše se projevilo i na byznysových ukazatelích firmy, jejíž obrat vyrostl o 42 procent na 84 milionů korun.
Zakladatelé Ecomailu ale upozorňují, že tržní prognózy nejsou příznivé ani pro letošní rok. Odhadují, že některé menší subjekty mohou mít existenční problémy, a to zejména s ohledem na sníženou kupní sílu, vysoké nájmy skladů nebo dražší dopravu. Tyto faktory pak mohou vést k zániku některých internetových obchodů, případně k jejich slučování.
Ecomail jako firma se pak letos chce nadále věnovat rozvoji expanze. Zatímco historicky službu využívali hlavně klienti z Česka a Slovenska, postupně se jí daří oslovovat i anglicky mluvící uživatele z celého světa, a to například díky integraci na globální e-shopové platformy jako Shopify. Nejvíce zahraničních klientů má v Americe, Japonsku a Brazílii.