Ultimátní silniční závody Grid, zablácené rally Dirt a nekompromisní pálení pneumatik v královně motorsportu F1. Ačkoliv jsou všechny tyto populární herní série odlišné svým zaměřením, přeci jen mají jedno společné – stojí za nimi slavná britská vývojářská společnost Codemasters. Právě o ní ale v posledních týdnech kolují spekulace o možném prodeji a nyní vše napovídá tomu, že nového majitele skutečně získá. A ne jen tak ledajakého.
Americký videoherní gigant Electronic Arts oznámil, že s Codemasters uzavřel dohodu o prodeji, jehož cena by se mohla vyšplhat až na 1,2 miliardy dolarů (zhruba 26 miliard korun). Podle oficiálních informací má transakce, spočítaná na základě sumy 7,98 dolaru za jednu akcii Codemasters, proběhnout v prvním čtvrtletí příštího roku. A pokud se tak stane, bude to pro EA největší akvizice v historii.
„Příležitost spojit Codemasters a Electronic Arts za účelem tvorby skvělých a inovativních závodních her pro naše fanoušky je pro nás velmi podmanivá. Roste jak náš průmysl, tak i žánr závodních her, a společně můžeme být lídry v nové éře závodní zábavy,“ dodává k chystané akvizici šéf Electronic Arts Andrew Wilson. Pro EA může jít skutečně o další krok, jak se stát ještě výraznější postavou na poli racingových her.
Foto: EA
Remasterovaná verze závodní hry Need for Speed: Hot Pursuit
EA už kdysi ukázalo, jak žánr závodních her posunout. Již v roce 1994 vydalo první díl veleúspěšné série Need for Speed, na kterém demonstrovalo schopnost velmi dobře pracovat s herní dynamikou a na tehdejší dobu povedenou grafikou. Od té doby vydalo dalších čtyřiadvacet dílů, přičemž jeden z těch nejslavnějších, Hot Pursuit, se dočkal i letošního remasteru. Nehledě na to, že se oblibě těší také série pro mobilní zařízení Real Racing.
Codemasters na druhou stranu pilovalo především formule, respektive sérii F1, která je naprostým standardem pro všechny, jež si chtějí zahrát ty nejkvalitnější závody v královské disciplíně motorsportu. Dokonce v ní jezdili i profesionální jezdci během zrušení klasických závodů. Dále Britové stojí za slavnou sérií Colin McRae Rally, která se postupem času přejmenovala na Dirt – a ta naopak patří k tomu nejlepšímu, co mohou hrát fanoušci rally.
Mít všechny tyto hry pod jednou střechou včetně know-how vývojářů Codemasters tak pro EA dává smysl z hlediska budování dominantnějšího postavení v oblasti závodních her, což se může hodit i v „boji“ proti Sony, který má exkluzivně na PlayStationu Gran Turismo,a Microsoftu, který drží sérii Forza Motorsport. EA navíc bude chtít hry od Codemasters posunout do interaktivnější roviny pro hráče, a to díky zkušenostem v datové analytice a předplatitelských službách. Konkrétnější informace ale nejsou zatím známy.
Zajímavý je také fakt, že britské studio měl původně koupit americký herní vývojář a distributor Take-Two Interactive (Rockstar Games či 2K Sports), který za něj nabízel částku okolo 970 milionů dolarů. EA ale evidentně nabídlo vyšší cenu a podle všeho je rozhodnuto. Co se vedení týče, ty nejdůležitější osoby včetně senior managementu mají v Codemasters setrvat i poté, co bude firma patřit Electronic Arts.
Když se počátkem roku 2013 objevila krátká upoutávka na hru Cyberpunk 2077, působila tak trochu jako zjevení. Ve dvou minutách bez dialogů uvedla fascinující dystopický svět založený na (vyjma roku) stejnojmenné deskové hře a naznačila tragický příběh. „Přijde, až bude hotový,“ stálo na konci. Tehdy nikdo netušil, že se tato poznámka skutečně naplní. Předlouhé čekání se ale možná vyplatilo. Cyberpunk 2077 totiž dnes oficiálně vychází.
Cyberpunk 2077 se odehrává ve městě zvaném Night City, stojícím na troskách nejtěžšího období lidské civilizace. Svět prošel několika zničujícími válkami, rozsáhlými klimatickými změnami a takřka úplným rozpadem demokracie, stejně jako globální ekonomiky. Když se lidstvo pomalu zotavuje, roste také jedno z mála obrovských měst shromažďujících všechny společenské vrstvy, velké korporace a technologie umožňující lidem stávat se kyborgy – Night City.
Zde proběhne podle všeho jeden z nejvíce pohlcujících herních zážitků minimálně posledních let. Hráči si na začátku budou moci kromě pohlaví a vzhledu postavy vybrat, ve které části technokratické společnosti začnou, jak se jí budou pohybovat a jakými kličkami se bude vyvíjet jejich příběh. Budou se řídit korporátními pravidly a snažit se neskončit na ulici, nebo začnou od ničeho a jakýmikoliv dostupnými prostředky se protlačí na vrchol?
Foto: CD Projekt Red
Ve dne působí město Night City vcelku daleko nevinněji než poté, co jej zahalí rouška tmy
Každopádně si svůj kus žvance v Night City pokusí utrhnout snad tolik hráčů, jako jich žije v nikdy nespícím virtuálním městě. Polské vývojářské studio CD Projekt Red, které za hrou stojí, uvádí, že byl počet předobjednávek uspokojivý, což u jedné z nejdražších her v historii naznačuje velká čísla. Podle odhadů videoherních analytiků citovaných agenturou Bloomberg by se očekávaného hitu mohlo prodat 30 milionů kopií za rok, což by ho vystřelilo mezi nejprodávanější hry vůbec.
První kontroverze se přitom objevila hned po představení prvních detailů o Cyberpunku 2077 před dvěma lety. „RPG hra z pohledu první osoby? Vždyť to se dělá u obyčejných stříleček!“ znělo od veřejnosti. Tvůrci ale stáli za svým, že jim jde o maximální pohlcení hráče. Nakonec to opravdu funguje a něco jiného by už možná působilo zvláštně.
Obecně si na sebe CD Projekt Red tak trochu upletl bič. Především se před pár lety se sérií her Zaklínač postaralo nejen o jednu z nejlépe hodnocených trilogií v žánru RPG a seriálový hit Netflixu, ale se Zaklínačem 3 také o jednu z nejoceňovanějších her vůbec. Už při ohlášení dalšího projektu studia tak bylo jasné, že očekávání jsou velká.
Ta ale neustále rostla s dlouhými roky vývoje a postupným odhalováním obrovského, otevřeného světa, mnoha herních módů a Keanu Reevese. Vypadalo to dokonce, že pokud Cyberpunk 2077 nebude jedním z nejlepších RPG všech dob, bude to katastrofa. Jak už to bývá, skutečnost je trochu jiná a první reakce jsou veskrze nadšené, ale kritizují rozsáhlé technické chyby.
Po osmi letech vývoje a několika brutálních crunchích, kdy se na hře pracovalo ve dne v noci, to může působit nepochopitelně, ovšem ne v kontextu rozsahu herního světa. Ačkoliv hlavní příběh hry se dá zvládnout asi za dvacet hodin, kompletní rozsah singleplayeru se podle lidí z CD Projekt Red odhaduje na závratných 175 hodin. Nejde přitom o neustále se opakující úkoly, ale příběhově bohaté mise s mnoha různými cíli.
Aby také ne, když první mainstreamové kyberpunkové RPG na bedrech nese rovnou váhu názvu celého žánru. Ten vznikl v roce 1984 s vydáním románu Neuromancer od Williama Gibsona. Od té doby měl masivní vliv jak na umění, tak na kulturu a v mnoha ohledech se mu dokonce daří předvídat budoucnost, respektive současnost.
Rozklad společnosti a kybernetické ruce
Kyberpunk je v základu o nadvládě technologií, které proměňují fungování celé společnosti, většinou i význam lidství jako takového. Je o pokroku, který se v nějakém ohledu stal strůjcem vlastní zkázy. U Cyberpunku 2077 jde konkrétně o totální dominanci technologických korporací, kde hlavní postava V je jedním z lidí, jež se v tomto dystopickém světě snaží najít cestu do horních (metaforicky i doslova) částí společnosti. Na hráči pak je, jestli to půjde po dobrém, nebo po zlém.
Často přitom stojí před širokými možnosti pro rozhodnutí, kterým směrem svou postavu profilovat a jakým příběhem ji provést. Jednotlivé volby pak mají zásadní vliv na jejich budoucí zkušenost. V prvních recenzích tak pravidelně zaznívají zmínky o rozsáhlých misí a dějových linkách, o kterých jiní hráči vůbec netuší. To pochopitelně nemá být nevýhoda, ale právě příklad míry, do jaké lze Cyberpunk 2077 učinit vlastní osobní zkušeností.
Foto: CD Projekt Red
Souboje budou tvořit pouze jeden z herních prvků hry
Například jedna z mnoha dějových linek se tak týká strašného zločinu rukou jednoho z nejvlivnějších lidí v Night City, jehož je V svědkem. Za ne vždy užitečné pomoci digitálního ducha punkové legendy Johnnyho Silverhanda s tváří Keanu Reevese se pak pokusí zjistit původ nové, velmi nebezpečné experimentální technologie. Nejdříve se ale musí prokousat chaosem způsobeným snahami zločin zakrýt a podsvětím města.
Cyberpunk 2077 do velké míry funguje tak trochu jako kronika kyberpunkového žánru, což znamená potěšení mnoha jeho fanoušků, ale na druhou stranu snad i malý nedostatek invence. Hra s rozpočtem odhadovaným na 400 milionů dolarů si asi nemůže dovolit příliš mnoho kliček, které dovolují úspěch, ale také hrozí selháním.
To znamená, že hra je plná neonového retrofuturismu a ověřených dějových oblouků. Na druhou stranu nabízí například sofistikovaný bojový systém se skoro stejně rozsáhlými možnostmi jako samotný průběh děje. Různé horizontální i vertikální části města, které mohou působit jako úplně jiné světy. Životní cesty, gangy, korporace, tělesné modifikace, schopnosti, zbraně, vozidla. Než si mnozí všimnou, že jim něco chybí, možná je zvrácené kouzlo Night City už dávno pohltí.
Foto: CD Projekt Red
Místní členové záchranné služby budou pěkně tvrdí chlapíci
Do budoucna se pak chystají rozšíření hry, které podle příkladu ze Zaklínače mohou znamenat zase výrazně novou zkušenost. Pracuje se také na animovaném seriálu pro Netflix. Cyberpunk 2077, dostupný na Xbox One, PS4 včetně jejich nových generací a PC, má tedy podle všeho skutečně našlápnuto skvěle a jakmile se podaří vychytat chyby a vybudovat vztah s hráči, na limity jen tak narazit nemusí.
S vydáním novinky souvisí i charitativní akce, kterou dnes pořádá esportový tým Brute. Ten od dnešních 15.00 do 21.00 streamuje Cyberpunk 2077 pro sbírku Konto Bariéry a má za cíl vybrat dostatek peněz pro pořízení bionické ruky, která může někomu změnit život. Živý přenos lze sledovat na Twitchi.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.