Ekonomika zpomalí, ale jak moc? Zatímco BMW se chystá na útlum, Mercedes i Ferrari tuší lepší zítřky
Mnichovské automobilce ve druhém kvartálu meziročně výrazně poklesl zisk i prodeje, investory ale nejvíc vyděsil její pesimistický výhled.
Nestává se často, aby se luxusní automobilky tak moc lišily ve svém výhledu a ve svých výsledcích. Z čísel za první pololetí roku 2022, respektive za jeho druhý kvartál, která představily Mercedes, Ferrari nebo Audi, je patrný menší i větší optimismus, zisky šly nahoru. Naopak mnichovské BMW jako by jediné řeklo to, co si většina pozorovatelů myslí, že nastane: Bude hůř!
Analytik poradenské agentury Redburn Charles Coldicott to pro americký deník Wall Street Journal shrnul celkem výstižně: „To, co BMW říká, je to, co si investoři myslí, že opravdu nastane. Jenže je potrestané, protože je jediné, kdo to říká.“ Jde o to, že akcie společnosti Bayerische Motoren Werke poklesly o několik procent, protože německá firma trhy nijak nepotěšila – ani svými výsledky, ani výhledem.
Ve druhém čtvrtletí jí zisk meziročně klesl o 34 procent na 3,9 miliardy eur, o 20 procent se propadl počet doručených aut na 563 tisíc (včetně značek Mini Cooper a Rolls-Royce). Zároveň ale půlroční výkony ty loňské dramaticky překonaly, například ziskovost šla mezi lednem a červnem letos oproti loňsku nahoru o 65 procent. Čím to? Extrémně silné první čtvrtletí roku 2022 a naopak doznívající covidový útlum loni ve stejné době.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsA pak také nová strategie, kterou BMW podobně jako třeba Mercedes začalo aplikovat právě na základě byznysových poznatků z pandemie – totiž větší důraz na dražší a luxusní modely a také na elektrifikované vozy. Proč? Protože je u nich větší marže… Ani to ale letos nestačilo a hlavně v závěru druhého pololetí se začalo projevovat to, co trápí i jiné automobilky, akorát na BMW to podle zveřejněných čísel dolehlo asi víc.
„Pokračující obtíže v dodavatelských řetězcích a série lockdownů v Číně způsobily, že poptávka po vozech ze skupiny BMW nemohla být plně uspokojena, ačkoli v objednávkách si stojíme velmi dobře,“ píše se ve výroční zprávě společnosti. Pro BMW je například víc než pro Mercedes důležitý evropský a čínský trh, naopak v Americe je o něco slabší, takže i to je důvod, proč na mnichovský podnik aktuální dění – tedy covid v Číně a geopolitické trable v Evropě – doléhají o něco víc.
Mercedes se totiž jen pár dní před BMW pochlubil úplně jinými čísly. I jemu sice mírně poklesl počet dodaných aut, a to o sedm procent na 487 tisíc, jenže ziskovost šla nahoru o pětinu. Výnosy šly trojcípé hvězdě vzhůru také o sedm procent na více než 36 miliard eur. Je to dané tím, že zkrátka prodává sice méně aut, ale dražších. „Máme dobré důvody k tomu, abychom s důvěrou hleděli dopředu – především díky trvale silné poptávce našich zákazníků na celém světě a dalším důležitým produktovým novinkám,“ nechal se slyšet šéf Mercedesu Ola Källenius.
Velmi optimisticky zní i Ferrari, s jehož akciemi se taktéž obchoduje na světových burzách. „Pokračujeme v silném růstu, máme rekordní kvartální výsledky. Kvalita výkonů z prvních šesti měsíců a pevnost našeho byznysu nám dovolují, abychom zvýšili naše odhady na zbytek roku,“ uvedl CEO italské společnosti Benedetto Vigna. Ferrari za první pololetí prodalo 6 706 aut, loni to bylo 5 456. Hrubý zisk činil 490 milionů eur oproti 412 milionům loni.
Do třetice dalším příkladem toho, že i v těžších časech se dá vydělávat, je koncern Volkswagen, respektive jeho dvě dcery Audi a Porsche. Ty obě podobně jako Mercedes letos prodaly ve srovnání s loňskem méně vozů, dokázaly na nich ale víc vydělat. Audi zvedlo zisk z 3,3 na pět miliard eur při zhruba stejných prodejích za poslední kvartál, Porsche zisk pozvedlo z 2,7 na 3,3 miliardy eur při o několik tisíc kusů nižších dodávkách aut.
Jenže zatímco Mercedes či Ferrari a vlastně i Volkswagen hovoří o tom, že si pro zbytek roku věří a že jsou optimisté, ne tak v BMW. „Vysoká inflace a rostoucí úroky vytváří pro spotřebitele nepříjemné prostředí a nejspíš ovlivní jejich chování v následujících měsících. Důsledkem toho bude, že nynější nadstandardní objednávky se především v Evropě začnou vracet do normálu,“ píše se v dokumentu pro investory.
Jinými slovy, Evropané budou kupovat bavoráky méně, než jsme si v posledních letech zvykli. A nic na tom nezmění tlak na elektromobilitu, ve které značce prodeje narostly o více než 100 procent. A těžko si představit, že by se to dotklo jen BMW.