Elektrická budoucnost kurýrů. General Motors vyrobí dodávku i speciální vozítko pro doručování až ke dveřím

brightdrop2

Foto: GM

Dodávka EV600

0Zobrazit komentáře

Zboží vložit do košíku, přejít k pokladně, zaplatit a pak už jen čekat, než online objednávka dorazí až před dveře. Díky situaci kolem koronaviru se e-commerce loni nebývale dařilo a těží z toho firmy, které objednávky zákazníkům doručují. Svou šanci profitovat z narůstajícího segmentu ovšem ucítil i americký General Motors (GM), jenž spustil novou značku, pod kterou chce dodávat elektrifikované produkty zaměřené na sektor doručování zásilek.

GM má v plánu do roku 2025 investovat do oblasti elektromobility závratných 27 miliard dolarů, tedy přibližně 580 miliard korun. Tato suma bude rozporcována jak mezi projekty GM, tak do ostatních značek, které má gigant pod svými křídly. Jedná se o zavedené výrobce jako Chevrolet, Cadillac či GMC, který chce na poli elektromobility uspět s oživeným elektrickým Hummerem.

Část financí je ovšem vyhrazena i pro zcela nový projekt jménem BrightDrop, který se bude specializovat na elektrifikované produkty určené pro doručování zásilek. Nejedná se ovšem jen o užitková vozidla, jak dokazuje vůbec první produkt BrightDropu, který by se měl dostat na trh v následujících měsících.

brightdrop1

Foto: GM

EP1 má primárně sloužit pro transport zásilek na krátkou vzdálenost

Jeho prvním produktem je vozítko EP1 určené pro přepravu většího množství balíků z dodávky před dveře zákazníka. Díky elektromotoru a baterii GM Ultium může jet rychlostí až 4,8 km/h a zvládne uvézt až 90 kilogramů, které ho však značně zpomalí. Pojme i krabice o objemu 651 litrů a uvnitř nabízí také systém, který lze různě nastavovat a zásilky tak co nejlépe organizovat.

Podle Pamely Fletcher, viceprezidentky globálního programu elektromobility značky GM, by mělo takové řešení pomoci s redukcí chyb při doručování, snižovat fyzickou zátěž, které jsou kurýři vystavováni, a pomáhat optimalizovat čas a náklady spojené s dodávkou zásilek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Řešení EP1 v minulém roce General Motors testoval ve spolupráci s přepravní službou FedEx Express, přičemž výsledky ukázaly, že řešení pomohlo navýšit množství denně doručených zásilek jednotlivými kurýry o pětadvacet procent, což je nezanedbatelné číslo.

K výrobě EP1 chce GM koncem roku přidat i produkci elektrické dodávky BrightDrop EV600, která má usnadňovat práci doručovatelů zásilek. Těm nabízí dojezd na jedno nabití něco málo přes 400 kilometrů a nákladní prostor o objemu bezmála 17 tisíc litrů.

brightdrop4

Foto: GM

FedEx je hlavním partnerem nově vzniklé značky. Testoval EP1 a také má zájem o EV600

Ten je sledován senzory pohybu, které náklad hlídají a jsou schopny upozornit na případné přesouvání zásilek a nutnost jejich lepšího zabezpečení. Mezi další „delivery service“ vychytávky patří posuvné boční dveře, široké nášlapy nebo automaticky otevíratelné dveře v přepážce oddělující nákladní prostor od kabiny.

Chybět nebudou ani asistenční systémy, jako je detekce vozu v mrtvém úhlu, asistent jízdy v pruhu či parkovací asistent. Jak moc může efektivitu doručování navýšit i takováto dodávka, bude moci opět jako jeden z prvních ověřit společnost FedEx. Ta totiž projevila zájem o nákup blíže nespecifikovaného počtu dodávek, avšak podle GM je zájemců daleko více.

Zapojen bude i software

Minimalistickým vozítkem a dodávkou to ovšem nekončí. Dalším produktem nového projektu BrightDrop je softwarové řešení pro oba tyto produkty. V případě EP1 se jedná o sledování polohy každého vozítka, které lze vzdáleně zamykat či odemykat a sledovat stav nabití jeho baterie.

U dodávky EV600 lze skrze software sledovat jak stav baterie vozu a jeho polohu, tak záznam incidentů řidičů a jejich chování na silnici. Dále lze na dálku provádět diagnostiku vozu nebo bezdrátové aktualizace jeho softwaru, který s řidičem komunikuje přes 13,4 palce velký infotainment. Na něm se navíc mohou díky softwarovým řešením zobrazovat různé bezpečnostní výstrahy a prediktivní informace spojené s údržbou.

brightdrop3

Foto: GM

Celá dodávky byla optimalizovaná na míru potřebám kurýrů

GM není první automobilkou, která přichází na trh s elektrickou dodávkou určenou výhradně pro potřeby kurýrů. Své elektrifikované dodávky má například Amazon, pro který je vyvinula a také vyrábí automobilka Rivian. EV600 však hledá svého soupeře především u automobilky Ford, která v listopadu minulého roku představila elektrickou verzi svého Transitu.

Ten sice nabízí o něco horší dojezd na jedno nabití v podobě 350 kilometrů, na druhou stranu má rychlejší schopnost doplňování kapacity akumulátoru u nabíjecího stojanu. Cena Fordu by se měla na americkém trhu pohybovat okolo 45 tisíc dolarů, tedy na hranici jednoho milionu korun. Za jakou cenu bude nabízen BrightDrop EV 600, GM zatím neprozradilo.

Tržiště už mají i Škodovky. Auto pozná, kde se nacházíte, a nabídne vám levnější palivo, myčku nebo ovocný koktejl

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

skoda-marketplace2

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští ve svých vozech tržiště s partnerskými nabídkami

0Zobrazit komentáře

Jedete autem a najednou se zjeví obávané „hladové oko“. Ozve se zvuk, rozsvítí se kontrolka paliva a vy už víte, že budete muset brzy natankovat. Škoda Auto teď do svých aut implementuje novou službu, díky které vám v takové chvíli rovnou ukáže nejbližší čerpací stanici, na níž ještě dostanete palivo se slevou. I do Škodovek totiž dorazilo tzv. tržiště neboli marketplace.

Marketplace je velkým trendem ve světě e-commerce. Velké e-shopy se stále více otevírají jiným obchodníkům, jimž nabízí své zázemí, jednak v podobě samotného e-shopu, ale také třeba ve formě skladů a distribuce, přičemž na tom v ideálním případě vydělá jak velký e-shop (díky provizím), tak i malý obchodník (který osloví více zákazníků a prodá více zboží).

Tržiště však nutně nemusí být jen doménou e-commerce. Vlastní variantu marketplace teď spouští ve svých vozech mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Řidiči ji najdou přímo v palubním infotainmentu a budou moci díky ní využívat různých výhodných nabídek na základě polohy jejich vozu.

„Jako Simply Clever Company pro nejlepší řešení mobility činíme maximum, abychom zvýšili přínos pro zákazníky. To platí i pro naše nové služby založené na aktuální poloze vozidla. (…) Využití dat a jejich kombinace s atraktivními nabídkami nám dává možnost přinášet nové digitální služby našim zákazníkům,“ říká Andre Wehner, Chief Digital Officer Škoda Auto.

skoda-marketplace

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto spouští tržiště, díky kterému dostanete třeba slevu na palivo

Škodovka pracuje v rámci svého tržiště s různými partnery, mezi které aktuálně patří řetězec čerpacích stanic OMV, provozovatel ručních automyček Automyčka Express a síť ovocných barů Fruitisimo. Jednotlivé nabídky pak vůz řidiči předkládá na základě jeho aktuální polohy, kterou kombinuje například se stavem paliva v nádrži nebo počasím venku.

Příklad s docházejícím palivem jsme již zmínili. Po příjezdu do obchodního centra nebo na čerpací stanici vám nyní nejnovější verze infotainmentu vozidel modelových řad Scala, Kamiq, Superb, Karoq a Kodiaq umí nabídnout také například výhodnější návštěvu myčky, pokud je k dispozici, nebo slevový kupon na ovocný koktejl z Fruitisima. Do budoucna mají přibýt nabídky supermarketů, hotelů, restaurací a dalších partnerů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Fruitisimo má v Česku už šest prodejen na dálnicích na pumpách Shell, proto nás zaujalo mít možnost nabídnout naše produkty lidem v autech, kteří jedou okolo. Díky detailnímu nastavení kampaní můžeme oslovit řidiče a spolujedoucí s nabídkou, která je zaujme, jelikož se nabídky dají segmentovat dle počasí, počtu lidí v autě, ujetých kilometrech a podobně,“ říká pro CzechCrunch šéf ovocné firmy Jan Hummel.

Její zákazníci prý rádi zkouší nové věci, a tak si ve Fruitisimu slibují, že přítomností ve vozech Škoda posílí vztah s těmi stávajícími a díky netradičnímu formátu dokáží oslovit i nové. Celé tržiště je nicméně teprve v začátcích, naskakují na něj první stovky řidičů, a tak si bude muset Hummel se svými kolegy na první reálné výsledky této spolupráce ještě počkat.

fruitisimo-skoda

Foto: Fruitisimo

Škoda Auto ve svém tržišti spolupracuje i s Fruitisimem

„Vytvořili jsme zcela nezávisle vlastní, novou platformu pro nabídky založené na poloze auta. Je to příklad inovativních služeb konektivity, které jsme už schopni poskytnout našim zákazníkům tím, že plně využijeme stávající technologie a chytře je propojíme,“ popisuje Sebastian Lasek, vedoucí oddělení konektivity ve Škodovce.

Jako první se služba Marketplace, jak ji oficiálně automobilka nazývá, skutečně objevuje ve vozech s okřídleným šípem v logu. V následujících měsících se bude rozšiřovat jak geograficky, tak v rámci koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří. Tržiště s různými partnerskými nabídkami by se tak časem měly dostat například i třeba do vozů Volkswagen.

michal-smida-boxed

Přečtěte si takéČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední EvropěČeské Twisto nabírá 440 milionů korun. Odloženými platbami mění vnímání kreditu ve střední Evropě

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Škodovka prozatím nechce prozrazovat, jak bude mít ve svém tržišti nastavený byznys model, ale řidičům chce nabídnout co možná nejširší paletu služeb. Obvykle by se měly jednotlivé služby nabízet i s různými slevami, jež zákazník obdrží prostřednictvím e-mailu s čárovým nebo QR kódem, který ukáže při placení.

Aplikace Marketplace se zároveň bude učit řidičovy návyky, tedy například jak často a kudy jezdí a jaké činnosti při jízdě dělá, aby mu sestavovala relevantní nabídky, jež by ho mohly zaujmout. Pro využití škodováckého tržiště si musí zákazník službu aktivovat v nové aplikaci MyŠKODA, která koncem roku sloučila původní verzi s aplikací Škoda Connect.