Hummer je zpět, ale hektolitry nafty už nepotřebuje. Legendární vozidlo přijíždí jako čistý elektromobil

hummer-ev7

Foto: GMC

Panely ze střechy lze umístit do zavazadlového prostoru vozu

0Zobrazit komentáře

Svět nepoznal příliš mnoho vozů, které se podobají ikonickému Hummeru. Už jen jeho původ ve vojenském speciálu prozrazuje, že je stavěný na překonávání i těch největších výzev. Spaloval ovšem takové množství paliva, že by to dnes vystačilo na cestu kolem světa. Se zdražováním pohonných hmot v roce 2008 pak Hummer na svou žíznivost doplatil a stal se pouhou legendou. Nyní se ovšem vojín Hummer hlásí zpět do služby, poučen ze svých předchozích chyb.

Po fosilní odvykačce se z něj stává enviromentalista, který chce svému rodiči v podobě automobilky General Motors (GM) dokázat, že dát mu druhou šanci bylo to nejlepší rozhodnutí. Své lepší já dokazuje využitím síly elektromotorů, které si ještě celkem nedávno nedokázali v Hummeru dost dobře představit ani ti nejodvážnější.

Do souboje s ostatními elektrickými pick-upy jde Hummer EV ozbrojený až po zuby. Na rozdíl od svého pradědečka, vojenského speciálu Humvee, však na svou palubu nepřibral palné zbraně ani nábojové pásy, ale vsadil na sofistikované technologie a přelomová řešení.

hummer-ev8

Foto: GMC

Hummer se prezentuje jako vůz do terénu i na dálnici

Označit Hummer EV za standardní pick-up je trochu nepřesné – daleko více mu sluší nálepka offroadu 21. století. Vůz totiž nabídne vysoký točivý moment, nastavitelnou světlou výšku, schopnost částečně autonomního řízení, možnost pohybu do strany díky tzv. Krabímu režimu a nezapomíná ani na dostatečné množství prvků vhodných pro brouzdání po internetu či grafiku známou z oblíbených her.

Z tohoto výčtu asi nejvíce vyčnívá zmíněný Krabí režim. Jedná se o funkci, která umožňuje současné vyklonění všech čtyř kol, což vozu umožní pohyb do strany, stejně jako to zvládá opancéřovaný korýš. Funkce má sloužit k ještě lepší prostupnosti terénem, ale dokážeme si její výhody představit také při parkování či lepším manévrování u nabíjecí stanice při nabíjení prozatím blíže nespecifikovaných bateriových článků.

Proces nabíjení by měl podle GMC, speciální divize General Motors, pod níž bude Hummer produkován, zabrat maximálně 40 minut. Za 10 minut nabíjení by měl mít vůz dostatek energie na cestu dlouhou přes 160 kilometrů a při plném nabití se toto číslo dostává až na hranici 560 kilometrů. To vše při využití některé z rychlonabíječek.

hummer-ev4

Foto: GMC

Díky nastavitelné světlosti by nemělo být problémem ani brodění

Baterky budou v tomto případě posílat energii až třem elektromotorům s výkonem tisíc koňský sil. Bude však záležet na tom, po které z verzí zákazník sáhne. První varianta pod názvem Hummer EV Edition 1 bude dostupná již na podzim příštího roku a nabídne Krabí režim i možnost zvýšení podvozku pomocí tzv. Extract módu. Ten umožní upravit světlou výšku vozu až o 15 centimetrů, pokud se před ním zjeví větší kámen či koryto řeky. Stát bude 112 595 dolarů, respektive zhruba 2,5 milionu korun.

Další edice budou následně přicházet vždy po roce. Na podzim 2022 dorazí edice EV3X, která bude oproti první verzi levnější o 12 600 dolarů. Za tuto částku nabídne trojici elektromotorů a schopnost zrychlit z „nuly na sto“ za tři vteřiny. Po ní přijde verze EV2X nabízená za částku 89 995 dolarů (2 miliony korun). A finální bude verze EV2, která dorazí na jaře roku 2024. Bude vybavena dvěma elektromotory a cenovkou ve výši 79 995 dolarů, tedy zhruba 1,8 milionu korun.

Jiné mravy, ale známá tvář

Z morálního hlediska se sice Hummer proměnil k nepoznání, ovšem zážitky války v Perském zálivu z jeho tváře můžeme vyčíst dodnes. GM se totiž rozhodlo zůstat věrné základním rysům původních Hummerů, které ve jménu nového elektrické věku patřičně omladilo.

hummer-ev9

Foto: GMC

Nový Hummer EV

hummer-ev6

Foto: GMC

Zadní partie vozu

Novinka je asi nejlépe rozpoznatelná díky charakteristické masce, která byla doplněna o působivou světelnou lištu. Původně ostré hrany sice byly více zaobleny, ovšem ona až nedůstojná masivnost vozu stále přetrvává. Arnold Schwarzenegger by tak mohl po novince pokukovat stejně mlsně jako před lety.

Kde naopak nezůstal kámen na kameni, je interiér plný svěžesti. Té bylo dosaženo nejen střechou s odnímatelnými panely, díky kterým lze dovnitř vpustit pořádnou dávku vzduchu, ale především nadčasovým pojetí prostoru pro posádku.

Ten nabízí obrazovku infotainmentu o rozměrech 13,4 palce, kterou doplňuje 12,3 palce velký digitální přístrojový panel. Veškeré informace o stavu a výkonu vozu jsou na něm zobrazovány ve stylu widgetů (podobně jako u chytrých telefonů), takže si lze celou obrazovku přesně přizpůsobit k obrazu svému.

hummer-ev5

Foto: GMC

Na vzhledu infotainmentu se podíleli i tvůrci hry Fortnite

hummer-ev3

Foto: GMC

Posádka má ve voze dostatečné množství prostoru i světla

Aby byl celý vizuální zážitek maximální, GM navázalo spolupráci s vývojářským studiem Epic Games, které stojí za světovým herním hitem Fortnite. To pro něj na základě herního Unreal Enginu vytvořilo velice povedené prostředí infotainmentu, ve kterém se zobrazuje vůz i jeho jednotlivé části ve fotorealistickém zpracování.

twigsee1

Přečtěte si takéChtěla být diplomatka, ale po životním obratu teď Vanda Horáčková Seidelová vede digitální revoluci ve školkáchChtěla být diplomatka, ale po životním obratu teď Vanda Horáčková Seidelová vede digitální revoluci ve školkách

Všechny tyto detaily se spojují v celek, který by mohl přesvědčit i ty, kteří pochybovali o tom, zda GM dokáže nevázat na pořádně pročouzenou tradici. Předpoklady k úspěchu napraveného syna jsou veliké. Elektrický Hummer totiž přichází právě včas, aby se stal jedním z prvních modelů nové éry elektrických pick-upů.

V ní stane tváří v tvář dalším elektrickým specialitkám, jako je Cybertruck od Tesly, R1T od Rivianu či elektrifikovaná F-150 od Fordu. Jejich příchod značí velké změny ve vůbec nejoblíbenějším automobilovém segmentu řidičů ze Spojených států a také souboj, který bude radost sledovat.

hummer-ev1

Foto: GMC

Díky elektromotorům vzniká úložný prostor i pod kapotou.