Elon Musk zakázal aplikace třetích stran a rozbouřil Twitter. Bolí to, ale vydržím a snad bude líp
Ptáček v logu nebo slovo „tweetovat“? Na ně si nepřišel sám Twitter, ale vývojáři aplikací třetích stran. Těm teď Elon Musk přes noc vypl byznys.
Aplikace Tweetbot od studia Tapbots musela skončit
Komentář Ondřeje Holzmana. Na Twitteru jsem od září 2008. Celá sociální síť tehdy ještě byla v plenkách. V Česku na ní aktivně působilo několik stovek, maximálně pár tisíc lidí a všichni jsme se díky tomu „znali“. Postupem času jsem se stal na Twitteru závislý. Ne však tak jako třeba na TikToku, kde jen tupě zíráte do obrazovky a prstem šviháte do displeji. Twitter se stal nedílnou součástí mého osobního i pracovního života kvůli informacím – nic je nedokáže přenášet tak efektivně a tak rychle. Je přitom paradoxní, že jsem oficiální web či aplikaci Twitteru za těch patnáct let otevřel jen párkrát. Teď ale firma odřízla aplikace třetích stran a změnila hru. Bolí to, ale Twitter kvůli tomu neopouštím…
Mnoho uživatelů jistě ani nebude tušit, o čem to mluvím. Většina lidí si pravděpodobně ani začátky Twitteru nepamatuje. Byly to ale právě aplikace třetích stran jako Tweetie, Twitterrific nebo Tweetbot a řada dalších, které pomohly k popularizaci Twitteru jako takového. Sociální síť, kterou založil v roce 2006 Jack Dorsey, se totiž jako de facto jediná z velkých sociálních sítí dala až dosud používat i přes jiné než oficiální aplikace. A všichni z toho těžili všichni – samotná sociální síť i uživatelé. Používáte například v aplikacích gesto stažení displeje dolů pro obnovení obsahu? Tak s tím jako první přišla aplikace Tweetie v roce 2008.
Právě Tweetie později akvíroval samotný Twitter a udělal z ní svou první oficiální aplikace pro iOS a Mac. Nezávislí vývojáři totiž byli první, kdo vůbec aplikaci pro Twitter vytvořili. Zpočátku se fungovalo jen na webu. Znáte ptáčka, který dnes sedí přímo v logu firmy? Používáte slovo „tweetovat“, když chcete říct, že někdo píše na Twitter? Dnes už je standardní odpovídat na Twitteru s pomocí @ nebo takzvaně retweetovat. Jsou to přitom všechno detaily nebo funkce, které do Twitteru přinesli buď přímo vývojáři aplikací třetích stran nebo jejich uživatelé. S modrým ptáčkem přišel již zmíněný Twitterrific už v roce 2007, přímo do oficiálního loga sociální sítě se dostal až o tři roky později.
Aplikace třetích stran pomohly Twitter bez nadsázky udělat tím, čím je dnes. Vztahy Twitteru s nezávislými vývojáři však nikdy nebyly nejrůžovější a jeho nový majitel Elon Musk se je nyní rozhodl zpřetrhat úplně. Sociální síť se k populárním aplikacím minulý týden definitivně otočila zády a během pár dní jim vypla byznys. Nejprve to vypadalo jako chyba na pozadí, a jelikož Musk propustil velkou část zaměstnanců včetně komunikačního oddělení, žili všichni v čele s vývojáři daných aplikací několik dní v nejistotě, co se vlastně stalo. Nakonec ale Twitter promluvil a změnou svých podmínek oznámil, že aplikace třetích stran už nebude tolerovat.
„Ve čtvrtek 12. ledna 2023 Elon Musk bez varování nařídil svým zaměstnancům Twitteru, aby pozastavili přístup ke klientům třetích stran, čímž okamžitě zablokoval stovkám tisíc uživatelů přístup na Twitter z jejich oblíbených klientů. Investovali jsme více než deset let do budování Tweetbotu pro Twitter, který teď byl mrknutím oka odstaven. Velmi se omlouváme všem našim zákazníkům, kteří si Tweetbot zvolili jako způsob interakce se službou Twitter, a moc děkujeme za dlouholetou podporu a zpětnou vazbu,“ uvedli na svém webu vývojáři ze studia Tapbots. Stejně jako jiným firmám jim celá situace komplikuje byznys, protože ty nejlepší alternativní aplikace pro Twitter už dlouho nebyly zdarma.
Tweetbot přišel v roce 2011, aplikace Twitterrific byla k dispozici dokonce od roku 2007. Ani ta už ale nyní nefunguje. Vývojáři ze studia Iconfactory označili Twitter za „čím dál rozmarnější firmu, kterou již nepovažují za důvěryhodnou a nechtějí s ní dále spolupracovat“. Zároveň své uživatele prosí, aby v případě, že měli aktivované předplatné, zvážili nežádání o vrácení peněz: „Ztráta trvalých a opakujících se příjmů z aplikace Twitterrific již nyní výrazně poškodí naše podnikání a případné vracení peněz půjde přímo z našich kapes – nikoli z kapes Twitteru nebo Applu (který nabízel aplikaci ve svém App Storu – pozn. red.). Jednoduše řečeno, tisíce refundací by byly pro malou společnost, jako je ta naše, zničující.“