Empatie a komunikace jsou základ úspěchu. Při expanzi je nutné být v centru dění, říká Hubert Palán z Productboardu
O produkt je na domácím trhu velký zájem, tak proč se s ním a s celým svým byznysem nevydat do světa? Expanze na zahraniční trh je velkou výzvou pro řadu tuzemských projektů. O tom, jak důležité je mít i k zahraničním zákazníkům blízko, mluvil na posldední konferenci CzechCrunch Onlajn Hubert Palán, který spoluzaložil a vede startup Productboard.
Náplní Productboardu je vývoj platformy pro produktové manažery, která umožňuje na jednom místě spravovat veškeré náležitosti týkající se zlepšování produktu. Mezi jeho zákazníky patří největší světové firmy vedené byznysovými velrybami ze Spojených států, jako je Disney+, Zoom nebo Zendesk.
Orientovat se na severoamerickém trhu proto Hubertovi Palánovi, který zde Productboard založil společně s Danielem Hejlem, nedělá žádný problém. Ve Spojených státech navíc žije již čtrnáct let, což mu dává dokonalý přehled, a jak sám říká, být uprostřed dění je to nejdůležitější. Proto byznysová centrála sídlí v San Francisku, zatímco vývojový tým v Praze.
„Když se staví firma, tak to, co je nejdůležitější nejen pro prodej, ale i marketing a zákaznickou podporu, je co nejdokonalejší porozumění potřebám zákazníka. Je potřeba rozumět jednotlivým osobám, firmám i prostředím, ve kterých fungují, tedy na trhu, kde jsou aktivní, což se v dnešním online světě již trochu stírá. Znalost zákazníka je ale pořád absolutně kritická,“ vysvětluje Palán.
To je také důvod, proč má Productboard vlastní obchodní a produktové týmy jak v USA, tak v Evropě. Podle Palána je vzhledem k zaměření produktu jeho startupu zásadní, aby byl co nejblíže těm společnostem, které dělají produktový management nejlépe na světě.
Jejich největší koncentrace je právě v San Francisku. I když přiznává, že pokud si člověk přivstane, je schopen díky online propojení mluvit s kýmkoliv a odkudkoliv, ovšem mít blízko ke komunitě je obrovský benefit. „Když jste lidem fyzicky blízko, tak je poznáte lépe. Otevřou se vám a řeknou víc, než co vám poví během formálních rozhovorů,“ říká Palán.
„Řeknou, co je skutečně štve, začnou si stěžovat na to, jak je těžké udělat produktové rozhodnutí a jak je jejich CEO do něčeho tlačí. Zkrátka čím je bližší vztah na osobní úrovni, tím víc se člověk dozví, co druhá strana skutečně potřebuje a jaké má pocity z produktu, který jim nabízíme,“ přibližuje význam osobních kontaktů.