Employer branding od značky ke konverzi: Jak vybudovat stroj nejen na CVčka

Jak při strategii postupovat krok za krokem a posunout firmu od „To neznám“ k „Chci tam pracovat!“. Nebo rovnou k „Beru, kupuju, podepisuju“.

Marta PlecitáMarta Plecitá

52pages_data-v-marketingu_banner_hdl5_1920x1200

Foto: 52pages

Bez dat si nikdy nemůže být jistí, co funguje a co tak jenom vypadá

Máte silný insight. Znáte svou cílovku. Máte i nápad, claim a vizuál, který má říz a nezapadne. Teď teprve ale přichází rozhodující fáze: dostanete tohle všechno k lidem, nebo zmizíte v pěně dní?

Nestačí mít dobrý obsah. Musíte ho dostat ven, ke správným lidem a ve správný moment. A hlavně: ve správném pořadí. Strategicky, chytře a s měřitelným dopadem. Jinými slovy – potřebujete funnel. Od prvního wow momentu až po finální klik nebo CV v inboxu.

Ve speciální minisérii Data v marketingu popisuje pro CzechCrunch Michaela Raková z agentury 52pages analytické metody, které se jí v praxi při budování značek osvědčily.

Nejprve šok, potom láska. Funnel začíná bojem o pozornost

Všechno to začíná ve fázi, kterou marketingový svět nazývá Awareness. My ji radši překládáme jako „jak se vám dostat do hlavy“. V téhle fázi nehrají roli argumenty, jen emoce a instinktivní reakce. Jedna vteřina, která rozhodne, jestli budou čtenáři scrollovat dál, nebo se zastaví právě u vás.

52pages-rakova

Přečtěte si takéZískat lidi do firmy je jako sbalit holku, říká Michaela RakováZískat lidi do firmy je jako sbalit holku. Pro úspěch v náboru ale potřebujete data, říká Michaela Raková

Tady potřebujete nápad, který míří na komoru. Úderný claim a formát, na který si netroufne nikdo jiný. Outdoorová reklama přímo u škol nebo u sídla konkurence? Skvělé. Spot v kině? Perfektní – dvě minuty čisté pozornosti. V online světě vládnou formáty, které baví a překvapují. Ať už zvolíte vlastní talkshow, meme kanál, odlehčený TikTok, nebo podcast, kde do detailu rozeberete témata, která cílovka reálně řeší. Nepředstavujte se – rovnou zaujměte. První dojem totiž neuděláte dvakrát.

Máte jejich pozornost? Teď ji proměňte v zájem

Fáze výmluvně pojmenovaná Consideration & Desire je ten moment, kdy se z flirtu stává vážnější vztah. Lidé vás už trochu znají – a teď začínají také zvažovat, jestli stojíte za další pozornost. Teď je čas ukázat, co je za oponou. Přestaňte být cool a buďte skuteční. Zvědavost musíte nakrmit informací, nikoliv ale suchopárnou.

Jaké formáty zvolit? Cokoliv, co přináší hloubku a autenticitu: rozhovory, „den v životě“ vašich lidí, videa ze zákulisí, reálné příběhy, které nezavání okatým PRkem. V employer brandingu představujte týmy, které skutečně existují. V produktovém marketingu zase vezměte lidi do backstage vaší služby – ukažte, co řešíte, jak uvažujete a proč to celé děláte.

Většina strategií u konverze končí, ty chytré jdou ale ještě dál.

Čím víc autenticity, tím větší šance, že si vás někdo oblíbí. A pokud máte dobře postavené EVP (Employer Value Propositions) – teď je ten moment, kdy jim dáte lidskou tvář.

Konverze není nátlak. Je to pozvánka

Fáze Conversion rozhoduje, jestli se vaše předchozí snažení vyplatilo – je to okamžik, kdy se z fanouška může stát váš kandidát nebo zákazník. Ale pozor, tohle není moment na pobídky typu „klikni tady“. Tady se potřebujete trefit vy. Přesně. A osobně.

V employer brandingu se osvědčují formáty, kde se s lidmi fyzicky potkáte – dny otevřených dveří, workshopy nebo třeba práce na zkoušku. Neváhejte je ušít na míru cílovce: pro geeky navrhněte šifrovačku, pro extroverty speed dating se zaměstnanci v kuchyňce nebo chilloutu, pro kreativce zase hackathon nebo soutěž. Stačí znát své publikum a být dostatečně hraví. Pro produktový marketing platí totéž: co nejvíc zážitků přímo s produktem. Vyprávějte příběhy, které odpovídají na vnitřní otázku publika: „Je tohle fakt pro mě?“

Abyste se v tom neztratili, připravili jsme přehledný framework ke stažení. Je to praktická pomůcka, která pomůže dát vaší strategii řád, rytmus a výsledky.

Referral: Fáze, kterou ostatní podceňují (a vy ne)

Většina strategií u konverze končí, ty chytré jdou ale ještě dál. Referral fáze může být totiž klíčovým momentem, kdy ze spokojených lidí uděláte své ambasadory. A že to funguje, ví každý, kdo někdy vzal vážně doporučení od kamaráda na cokoliv – od produktů až po zaměstnavatele.

V employer brandingu to znamená jednoduché, ale chytře postavené nástroje: Referral landing pages, soutěže o doporučení, školení ambasadorů nebo interní kampaně, které lidi nadchnou, ne otráví. Ale hlavně – důvěru a zapojení.

V employer brandingu se osvědčují formáty, kde se s lidmi fyzicky potkáte.

Jen pozor: postavit celý employer brand jen na ambasadorech je stejně krátkozraké jako spoléhat se v marketingu jen na influencery. Referral je třešnička, ne celý dort.

A měříme?

Bez dat si nikdy nemůžeme být jistí, co funguje a co tak jenom vypadá. Funnel je tedy jen tak dobrý, jak dobře ho umíme vyhodnotit. Myslete na to, že každá fáze má jiné metriky. U Awareness sledujte zásah, dosah, zhlédnutí. U Consideration & Desire engagement, čas strávený na stránkách, bounce rate. U Conversion pak počet přihlášek, vyplněných formulářů, objednávek. A u Referral? Počet doporučení, jejich kvalitu – a jaký je jejich reálný dopad.

Budování značky není magie. Je to poctivá, kreativní a hlavně strategická práce. A když víte, co chcete říct, komu, kde, kdy a proč, začínají se dít věci. Ať už hledáte nové talenty, nové zákazníky, nebo obojí, funkční funnel promění váš obsah ve stroj na CVčka, objednávky a sdílení. A vy už nebudete jen „zajímaví“. Budete v očích své cílovky must-have.

CC Native

Partnerem článku je 52pages

Data v marketingu

CzechCrunch spouští projekt inVOICE. Pomůže mladým lidem zorientovat se na pracovním trhu

Na nové platformě poradíme, kde hledat placenou stáž, co čekat od prvního dne v práci nebo jak si hlídat hranice a péči o sebe.

invoice

Foto: CzechCrunch

Nový projekt InVOICE představí svět práce mladým lidem

0Zobrazit komentáře

CzechCrunch spouští nový projekt s názvem inVOICE, který cílí na mladé lidi vstupující na trh práce. Zaměřuje se na témata jako placené stáže, první zaměstnání, pracovní podmínky, osobní finance i duševní zdraví a reaguje na skutečnost, že mladí lidé často nemají patřičně srozumitelné a relevantní informace, které by jim se startem kariéry pomohly.

Platforma inVOICE vzniká jako odpověď na reálnou situaci na trhu práce, kde stále chybí cílené nástroje pro mladou generaci. Kariérní portály často nenabízejí přehled konkrétních nabídek pro studenty, čerstvé absolventy nebo zájemce o stáže. Projekt inVOICE má tuto mezeru zaplnit a nabídnout prostor, který odpovídá nejen obsahem, ale i formou.

„Mladí lidé dnes složitě hledají informace o tom, jací zaměstnavatelé na českém trhu skutečně rozumí generaci Z a mají pro ni atraktivní nabídky. Proto jsme se rozhodli vytvořit prostor, který není o generaci Z, ale především pro generaci Z,“ říká Tomáš Hybeš, šéf Creative Labu CzechCrunche.

Platforma staví především na audiovizuálním obsahu – videoformátech a interaktivních prvcích, které pomáhají zorientovat se v klíčových tématech. Součástí budou také epizody podcastu Režim nerušit, v němž o svých zkušenostech mluví úspěšní mladí lidé napříč obory. Texty s radami a tipy od vrstevníků i odborníků z firem doplňují obsah jako praktický průvodce pro každodenní situace.

Napříč celou platformou zaznívají hlasy mladých lidí, kteří už první pracovní zkušenosti mají za sebou – ať už formou stáží, brigád, nebo částečných úvazků při škole. Sdílí své poznatky o tom, co jim při nástupu do práce pomohlo, co jim chybělo, co by si přáli vědět dopředu a co je naopak překvapilo. Jejich postřehy, rady a konkrétní hacky tvoří důležitou součást inVOICE a pomáhají přenést praktické zkušenosti dál.

invoice1-kopie

Platforma inVOICE staví především na audiovizuálním obsahu

Postupně budou na samostatné microsite vycházet tematické dropy, které se zaměří na různé aspekty pracovního procesu – od stáží přes první výplatu až po duševní pohodu v práci. Součástí budou i konkrétní náhledy do fungování firem, které mladým lidem aktivně nabízejí příležitosti a dbají na kvalitní firemní kulturu.

Součástí projektu inVOICE je také přímé propojení s pracovním portálem CzechCrunch Jobs, kde je možné si jednoduše vyfiltrovat aktuální nabídky stáží, částečných i plných úvazků. Díky tomu si mohou lidé rovnou projít konkrétní možnosti, které firmy právě teď nabízejí – a získané informace z článků či videí ihned převést do praxe.

Microsite nabízí snadnou navigaci mezi různými typy obsahu a zároveň je plně propojena i s hlavním webem CzechCrunche. „Nejde o jednorázovou kampaň, ale o dlouhodobý obsahový koncept, který bude průběžně reagovat na vývoj trhu práce i potřeby mladé generace,“ uzavírá Hybeš.